Annons:
Etikett09-allmänt
Läst 2529 ggr
Airotsa
1/10/18, 9:06 PM

Är jag lämplig att genomföra en GBP?

Vet inte riktigt vart jag skulle vända mig så jag prövat detta. Jag är en tjej i 20-årsåldern som är 165 cm lång och väger ca 140 kg. Jag har testat VLCD-shakes och kalorisnål kost utan resultat. Jag testade LCHF för ett par år sen och det gick bra, jag gick ner 45 kg på lite mer än ett år men har nu gått upp allting plus lite till igen. Jag har testat LCHF ett par gånger efter det men utan några direkta resultat samt att motivationen verkligen är på botten då jag har sådan stor övervikt. Jag har varit överviktig i hela mitt liv men aldrig såhär stor. Jag undrar vad ni tror, har jag någon chans att få göra en gastric bypass? Tacksam för svar!

Annons:
Davbjo
1/11/18, 9:15 AM
#1

Det låter på din beskrivning som att du absolut skulle vara en kandidat för GBP. Tror att många här känner igen sig allt för väl i din beskrivning, och vi är många som har lätt för att gå ner i vikt, för att sedan gå upp allt och lite därtill igen.

Ett tips är att skicka in en Egenremiss till en närliggande klinik som gör GBP. När jag gjorde det tog det rätt precis ett halvår tills jag var opererad.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Airotsa
1/11/18, 7:26 PM
#2

Tack så hemskt mycket för ditt svar Davbjo! Känns väldigt skönt att höra att jag kan vara en kandidat. Och ja, jag har ganska lätt för att gå ner i vikt egentligen men det är ju det där med att hålla den.. Hur går man till väga med Egenremiss? Väger den lika tungt som om en läkare skrivit den?

Airotsa
1/11/18, 11:05 PM
#3

Denna operation har verkligen varit allt jag haft i huvudet idag och jag har läst om själva operationen och om folk som har genomgått/vill genomgå den. Jag har stött på människor som säger att man inte får ha psykiska besvär och att de (som bestämmer om man ska få göra open eller ej)  verkligen kollar så att man prövat allt innan. Jag har ju inte dokumenterat något och aldrig tidigare sökt hjälp för min fetma för att jag varit så rädd. Dessutom har jag ganska mycket ångest också, men vem skulle inte ha det om man såg ut som jag gör och samtidigt veta att det faktiskt är livsfarligt? :(
Jag ser verkligen denna operation som en sista utväg. Som jag sagt tidigare så är inte mitt största problem att jag inte kan gå ner i vikt, för det kan jag ju uppenbarligen, men att hålla den är omöjligt. Jag har gått upp 70-75 kg sen 2014.
Blir så orolig att jag inte skulle vara en kandidat..

Davbjo
1/12/18, 11:59 AM
#4

En Egenremiss väger precis lika tungt som vilken annan remiss som helst. Jag har skrivit en artikel om just egenremisser här på forumet.

Kontrollen innan skiljer ganska mycket från klinik till klinik, men den erfarenhet jag har, både personligen och vad jag hört av andra, är att kollen innan är väldigt liten när det gäller just psykiska besvär. Och om jag går på vad du skriver så har jag svårt att tänka mig att det skulle utgöra någon som helst problem.

Vad jag skulle säga är att jag tycker det är olämpligt att göra en operation om man har svåra emotionella problem knutna till mat, om man exempelvis hetsäter eller annat. Då behöver man nog reda ut det först. En operation ändrar dina fysiska förutsättningar för att behålla vikten, vilket är precis vad de flesta överviktiga behöver. Men om du äter mer eller mindre tvångsmässigt kan operationen ibland förvärra saken. Att ha ångest över sitt utseende skulle jag dock inte flagga som en fara i det här fallet.

I förarbetet till operationen handlar det inte om vad som är dokumenterat, utan snarare om din egna redogörelse. Du får då berätta om vad du gjort, vad du testat och vad resultaten har varit. De litar på dig och din berättelse, så känn ingen press inför just de bitarna! Tänk på att vårdgivaren vill att du ska må bra, och de ser denna operation som en bra utväg för personer med hög BMI och fetma.

Med tanke på din BMI så är du en given kandidat, gissar jag.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Katti
1/13/18, 8:11 PM
#5

Man måste ju heller inte skicka en Egenremiss, även om det kan påskynda processen en del. Jag gick "den vanliga vägen" via husläkaren och var också opererad ganska exakt ett halvår efter det första läkarbesöket. Jag bor i Östergötland och upplever att det var väldigt okomplicerat att få operationen. Kanske för okomplicerat för någon som inte på egen hand tagit reda på en massa om operationen i förväg. Men det har ju oftast vi som använder internet gjort 🙂

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Airotsa
1/14/18, 10:45 PM
#6

Jag har precis som du Katti tagit kontakt med vårdcentralen och ska dit om ca tre veckor. Jag hade kunnat skriva en Egenremiss men kände att jag både ville och behövde träffa en läkare. Vad skönt att det gick så snabbt för dig! Jag hoppas på samma tur :)

Annons:
Airotsa
2/1/18, 9:07 AM
#7

En liten uppdatering. Jag var nyss hon läkaren som sa att jag först ska gå till en dietist i tre månader, sen be psykiatrin skicka ett intyg som säger att jag är tillräckligt stabil psykiskt och sen kan det bli tal om en operation. Känner mig nästan uppgiven, detta var inte det jag väntade mig :(

Davbjo
2/2/18, 12:43 PM
#8

#7: Om du inte har några psykiska besvär i grunden så tycker jag du ska skicka in en Egenremiss istället.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Airotsa
2/3/18, 1:28 PM
#9

Jag har en depression och mycket ångest i bakgrunden. Depressionen är inget jag lider av längre, däremot har jag social ångest. Jobbar med den varje dag och gör framsteg hela tiden, idag skulle jag säga att min vikt framkallar denna ångest. Jag vågar liksom inte utsätta mig för mina rädslor helt och hållet för att min vikt håller mig tillbaka, därför känns det väldigt tråkigt att mina psykiska besvär som till stor del existerar just pga min vikt kan sätta käppar i hjulet för mig. Får jag inget bra bemötande av dietisten tänker jag definitivt skicka in en Egenremiss.

Paprika12
2/26/18, 5:07 AM
#10

Det finns en annan operation som heter Gastric Sleeve som jag tycker du bör ta med i dina funderingar. Denna operation anses lika effektiv men mycket skonsammare mot kroppen och mindre komplikationer. Detta är något du kan ta upp med din doktor och be han förklara närmare för dig. Lycka till

Airotsa
2/26/18, 3:51 PM
#11

#10 Jadå, anser kirurgen att en sleeve är bättre för mig går jag givetvis med på det.
Vågar nog inte ens ta upp det med min nuvarande läkare pga dennes bemötande och jag längtar inte till den dag jag är färdig hos dietisten och denne ska skicka iväg en remiss. 
Tack!

Marisanya
2/27/18, 8:41 AM
#12

Hej! Jag går just nu i olika funderingar om… Tja det mesta. Är 20 år, väger ca 140 och är ca 167cm lång. (BMI 50). Lider av social fobi som gör att jag inte kan snacka med folk. Är det bästa sättet att få mer information om allt att snacka med läkaren? (ursäkta att jag lånar tråden men det känns som om det finns klokt folk här :))

Davbjo
2/27/18, 1:00 PM
#13

#12: Det låter som ett bra förstasteg att prata med din läkare om vilken hjälp du kan få i ditt landsting. Det är inte otänkbart att de börjar med att titta på din sociala fobi, om den är en av orsakerna till din övervikt. Hoppas det går bra!

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
Airotsa
6/19/18, 12:44 PM
#14

Det har nu gått lite över fyra månader sen jag kontaktade vården för min övervikt. Har sedan dess gått hos en dietist och gått ner lite i vikt, precis som min läkare bad mig. Läkaren bad mig att gå hos dietisten i tre månader och gå ner 5-6 kg, sen skulle hon skriva en remiss. Var på besök hos henne förra veckan där hon helt plötsligt säger att de (Danderyds sjukhus) inte tar emot remisser om man inte gått hos en livsstilscoach först, så jag ska skickas till en sådan. Detta nämnde hon ingenting om de andra gångerna jag varit hos henne. Livsstilscoachen ligger nere under sommaren så får ingen tid förrän i höst. Blev så less att jag funderar på att skicka en Egenremiss nu. Tror ni det skulle snabba på lite? Jag ver att operation inte kommer ske förrän tidigast i höst, jag vill bara få en remiss skickad..

Airotsa
6/19/18, 12:45 PM
#15

#12 hur har det gått för dig?

Katti
6/20/18, 11:43 AM
#16

Skicka en Egenremiss om de nu är så himla "kinkiga". Du kan ju ändå under tiden göra det de vill. att du ska göra!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Airotsa
6/20/18, 2:30 PM
#17

#16 ska göra det. Fick precis ett brev ifrån läkaren där det står att denna levnadsvanemottagning kommer pågå under sex (!) månader och inte kommer starta förrän efter sommarsemestrarna.

Upp till toppen
Annons: