Gastric-kö
Har gått och fått en kö-tid på Gastric-operation *tacka vettig läkare som lyssnade på en!*
Har en övervikt på ungefär 70kg och ligger nära 40 sträcket på BMI-skalan så det känns helt underbart att stå på kö efter många års försök till viktminskning med massvis av piller osv.
Troligen mellan mars-juni skulle det komma enligt läkaren. Har fått besked att jag står i kö också! Är så himla glad faktiskt!
Men tänkte ställa lite frågor, ni som har gjort denna:
Hur lång tid fick ni besked innan operationens datum och hur gick ni till väga? Provtagningar och sådant menar jag.
Hur tänkte ni inför operationen?
Har ni gjort något under kö-tiden för att minska i vikt?
Hur lång tid tog det från det att ni fick beskedet att ni stod i kö tills att ni låg på operationsbordet?
Hur kände ni er efteråt? Ångrade ni er?
Tar ni vitamin-piller/sprutor?
Hur fort gick ni ner och när blev ni av med extra skinnet (operera bort det dvs)?
Hur nervösa var ni inför detta?
Undrar lite också, skinnet som blir 'över' så att säga, visst opereras det bort gratis, ifall ja: Vad opereras bort? Armar, ben, mage, rygg etc? Menar, vissa säger att man måste betala för den sortens operation och vissa säger att den är gratis.
Försökte fråga min läkare men fick inte direkt något svar utan han skulle kolla vidare på den saken men han ringde aldrig upp så skulle gärna vilja höra om någon visste =)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Hej och välkommen hit:) Ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan:)
Hur lång tid fick ni besked innan operationens datum och hur gick ni till väga? Provtagningar och sådant menar jag.
Jag besökte VC i okt/nov förra året och opades i mars. Provtagning och EKG gjordes vis inskrivningen på op-kliniken 5 veckor innan op.
Hur tänkte ni inför operationen?
Jag hade funderingar på en op redan 6-7 år innan men just då var det så mycket runt om mig som var viktigare och jag var nog inte heller mogen då. Nu kändes det helt rätt eftersom jag hunnit ta reda på allt jag behövde veta om open och dess för/nackdelar.
Har ni gjort något under kö-tiden för att minska i vikt?
Man "flyter" ju ca 4 veckor innan op så det var vad jag gjorde. DVS levde på måltidsersättning.'
Hur lång tid tog det från det att ni fick beskedet att ni stod i kö tills att ni låg på operationsbordet?
Här är det ingen kö. Jag fick remissen, var på gruppmöte, var på enskild bedömning och fick då op-tid 6 veckor senare.
Hur kände ni er efteråt? Ångrade ni er?
Jag har mått kanonbra hela tiden och ångrar mig inte:) Jag har inte haft några som helst problem annat än dumpingar framkallade av mig själv för att se vad jag måste undvika eller inte i livsmedelsväg…
Tar ni vitamin-piller/sprutor?
under 1 vecka efter open tar man sprutor 1 ggn/dag för att motverka blodpropp. Sen är det livslång behandling med B-12 och multivitamin. (De första 4 veckorna skulle jag äta järntabletter men eftersom jag fick hemsk diarre av dem så skippade jag dem och åt mer järnrik kost istället)
Hur fort gick ni ner och när blev ni av med extra skinnet (operera bort det dvs)?
Det är bara snart 7 månader sen min op så jag har ännu inte fått något löst skinn och hoppas heller inte få det. Än så länge har jag gått ner ca 45 kg.
Hur nervösa var ni inför detta?
Jag var inte nervös alls:) Jag kände i hela kroppen att det var rätt steg för mig!
Alla får inte överflödigt skinn. Det beror alldeles på hur elastiskt skinnet fortfarande är om det följer med tillbaka med den minskande kroppsmassan.
Men om man får överflöd så är det olika om man får opa det gratis eller inte. Här är reglerna att de kontrollerar skinnet vid 2-årsbesöket (när man beräknas vara klar med sin viktminskning), har man då ett överskott så mäts det och följs upp under 1 år. Har man fortfarande då "häng" kvar med minst 10 cm som riskerar att ge följdskador så som eksem, svamp och sånt så får man open gratis. Annars får man betala den själv då det räknas som skönhetsplastik om det inte orsakar medicinska skador.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner