Annons:
Etikett09-allmänt
Läst 2913 ggr
Airotsa
7/27/18, 5:30 PM

Avslag på remiss.

Fick idag veta att remissen som min läkare skickat till kirurgmottsgningen fick avslag och att de hänvisar till levnadsvanemottagningen i första hand. Det står i remissen att jag gått ner i vikt förut men har svårt att hålla den, gick ner som mest nästan 50 kg. Jag vägde ca 145 kg med BMI över 50 när jag började hos en dietist i början av året och har gått ner ca 7 kg. Jag har högt blodtryck, förhöjda sockervärden och problem med en höft (med allsäkerhet pga vikten, ska på röntgen snart). Jag orkar inte mer nu. Jag är så ledsen och uppgiven. Jag tänkte skicka en Egenremiss men jag vet inte var jag ska skicka den. Jag har hört bra om Ersta sjukhus men där står det att om man är mellan 18 och 25, som jag ju är, så hänvisar de i första hand till karolinska för livsstilsförändring. Är det någon som varit med om liknande? Jag är så desperat.

Annons:
[Wijnja]
7/27/18, 5:39 PM
#1

Jag går ju på ersta jag är 39 år

[Wijnja]
7/27/18, 5:39 PM
#2

Ska inte vara en stor skillnad på ålder

Airotsa
7/27/18, 5:51 PM
#3

#1 har du gjort/ska du göra en viktoperation på Ersta?

[Wijnja]
7/27/18, 5:54 PM
#4

Nej jag har en tarmsjukdom som gör jag måste gå där

Maria
7/27/18, 6:26 PM
#5

#0 Jag förstår att du är besviken men kan du inte nappa på det här med livsstilsförändring? En operation är ju alltid sista utvägen så att säga och ofta vill de att man provat allt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Wijnja]
7/27/18, 6:42 PM
#6

Blir nog en operation för inflammationen har spridit sig till tjocktarmen

Annons:
Maria
7/27/18, 6:51 PM
#7

#6 Fast det handlar ju inte om någon viktoperation.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Wijnja]
7/27/18, 7:12 PM
#8

Nej

Honestyisdead
7/27/18, 7:12 PM
#9

#4-6 Varför skriver du alls om ersta när det inte handlar om viktoperation. Du hjälper ju inget.

Ts för att få viktoperation ska man ha gjort allt. Så gör det dom säger. Har du tur hjälper det. Om inte så är du närmare op.

[Wijnja]
7/27/18, 7:18 PM
#10

Dem tar i mot vilken ålder som helst

Honestyisdead
7/27/18, 7:20 PM
#11

#10 Ja det är ju ett sjukhus. Ts skriver att man i den åldern väljer annat före. Inte att sjukhuset inte tar emot vissa åldrar.

Airotsa
7/27/18, 9:57 PM
#12

#5 #9 jag har gjort allt vården bett mig om. Jag är i dagsläget 24 år och har jojobantat sen jag var i 15-årsåldern samt gått ner i vikt i flera omgångar men aldrig lyckats hålla den en längre tid. Jag går hos en dietist och har fått en diet att följa och har gått ner i vikt. Jag vet att en operation är en sista utväg. Jag vet inte vad skillnaden är på en levnadsvanemottagning och att gå hos en dietist på sjukhuset.

Honestyisdead
7/27/18, 10:11 PM
#13

#12 Dietist hanterar matintag och det andra är nog mer omfattande kring din vardag och vanor.

Annons:
Maria
7/27/18, 10:17 PM
#14

#12 Det är säkert de rutinerna de har.

Du kan ju fråga din dietist om de frågor du har men jag gissar att även dietisten rekommenderar dig att gå till levnadsvanemottagningen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Airotsa
7/27/18, 10:43 PM
#15

#13 har gått igenom vanor med dietisten. #14 min läkare sa ingenting om levnadsvanemottagning från början. Jag sökte hjälp för ungefär ett halvår sen och då bad läkaren mig att gå hos en dietist i tre månader och gå ner 4-5 kg för att sen kunna skriva en remiss. Efter dessa tre månader nämner hon levnadsvanemottagning och säger att jag måste gå dit innan hon kan skriva en remiss. Pratade med en annan som jobbar på min vårdcentral som sa att både dietist och levnadsvanemottagning blir kaka på kaka. Min gamla läkare slutade och jag fick en ny som skrev en remiss utan att jag gått på levnadsvanemottagning. Jag blir så förvirrad när inte ens vården själv vet vad som är rätt eller fel.

Airotsa
7/27/18, 10:45 PM
#16

Är det samma krav på t ex levnadsvanemottagningar osv om man bekostar operationen själv?

Maria
7/28/18, 9:19 AM
#17

#15 Har du fått en ny läkare som skrivit remiss utan levnadsvanemottagningen eller fattar jag fel?

Jag gissar att rutinerna skiljer sig en del när det gäller privata operationer och du kan ju alltid höra dig för.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Airotsa
7/28/18, 9:55 AM
#18

#17 det är korrekt uppfattat. Ska göra det!

Maria
7/28/18, 10:03 AM
#19

#18 Ja med det var väl jättebra eller?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Airotsa
7/28/18, 10:17 AM
#20

#19 både och. Jag blev jätteglad när han äntligen skrev remissen (som han själv trodde skulle bli godkänd) men mest förvirrad nu när jag fick veta att kirurgmottagningen hänvisar till levnadsvanemottagningen i stället.

Annons:
Maria
7/28/18, 11:05 AM
#21

#20 Du får nog bara avvakta remissvaret och se vad de säger.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Airotsa
7/28/18, 11:07 AM
#22

#21 vad menar du? Kirurgmottagningen har redan återsänt remissen för att den inte blev godkänd.

Maria
7/28/18, 11:11 AM
#23

#22 Så var det ja. Jag har läst tråden igen nu.

Men då får du väl godta att gå på denna levnadsvanemottagningen  eller vända dig privat. 

Det här med viktoperation är för det första en stor operation och sedan så innebär det ju en helt förändrad livsvardag så det är oftast en lång resa innan man kommer till själva operationen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Airotsa
7/28/18, 11:26 AM
#24

#23 jag kommer att vända mig privat. Det är jag mycket väl medveten om, jag kom inte på att jag ville göra en operation igår precis utan har funderat på detta länge. Jag har gått upp och ner i vikt sedan jag var i tonåren. Jag har inga problem med att gå ner i vikt utan att hålla den, vilket är ett problem många överviktiga har. Mitt liv står på paus pga min vikt, därför är detta en sista utväg för mig.

Honestyisdead
7/28/18, 12:42 PM
#25

En vikt op hindrar ju inte en att gå upp igen. Det gör det dock farligare. Så hur hjälper det om det är problemet?

Om problemet är viktnedgång är det en annan sak.

Airotsa
7/28/18, 1:08 PM
#26

#25 därför att det är svårare att gå upp i vikt om det är fysiskt omöjligt att äta mer än 1-2 dl utan att spy eller må riktigt illa. Att äta för mycket för att man töjt ut sin magsäck är ju ett problem bland överviktiga, att därför minska magsäcken och bli mätt efter ett par tuggor hjälper en att gå ner i vikt. Det är ju mättnadskänslan man är ute efter när man är hungrig. För fet eller söt mat kan också orsaka illamående, vilket avskräcker en från att äta sån mat. Har du gjort en viktoperation?

Honestyisdead
7/28/18, 2:10 PM
#27

#26 Nej men flera väninnor. Dom som hade problem som du har töjt magsäckarna igen och gått upp allt.

Jag vågar inte eftersom en inte kan äta något alls utan illamående sedan op för 4 år sedan. En har blivit gravt underviktig och man får inte upp henne i vikt. En annan fick in bakterier i sår som är resistenta och två är lika stora igen eftersom operationen inte tog bort grundproblemet med vad man äter och att äta trots att man egentligen inte är hungrig.

Annons:
Airotsa
7/28/18, 2:18 PM
#28

#27 man kan givetvis inte göra en operation utan att ändra sina vanor först, isåfall är en operation helt meningslös. Sen finns det absolut operationer som misslyckas på ett eller annat vis men det är en risk jag är beredd att ta. Jag kommer dö i förtid om jag inte håller mig hälsosam, vilket jag inte är idag. Jag och många andra med fetma vet precis hur och vad man ska äta, en operation är en hjälp på traven, ett verktyg om du vill kalla det. Man måste fortfarande kämpa själv efteråt.

Katti
7/30/18, 9:59 PM
#29

#25, de allra flesta med grav övervikt kan utan större problem gå ner i vikt, men inte behålla den lägre vikten. En lyckad operation, vilket trots allt de allra flesta operationer är, hindrar en visst från att gå upp igen. Självklart kan man inte strunta i kostråd  och rekommendationer, men med operationen som hjälpmedel brukar det inte vara speciellt svårt. Och att gå upp lite från en lägstanotering innebär inte att operationen var förjäves!

I undersökningar som jämför operation och diverse andra viktminskningsmetoder har operation överlägset bäst långtidsresultat för kraftigt överviktiga. 

TS - jag önskar dig stort lycka till! Tror säkert att du får din operation, även om det känns jobbigt just nu!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Airotsa
8/31/18, 10:07 PM
#30

#29 Precis, det är hyfsat enkelt att gå ner i vikt men svårare att hålla den. 

Tack så mycket! Det har hänt mycket sen sist. Jag fick ju avslag på remissen och vände mig i stället till en privat klinik. Hade lånet färdigt för operationen när de säger att de tycker att mitt landsting ska ta detta i stället (förmodligen pga min psykiska ohälsa, trots att min läkare skickade ett intyg till dem, vilket de bad om.).  Lång historia kort; jag fick kontakt med en sköterska på sjukhuset i mitt landsting som sa att jag absolut är en kandidat och att det räcker med att jag har gått hos dietisten så hon pratade med kirurgen och bokade en tid för konsultation nu i september. 

Jag är jättenervös inför denna eftersom jag fått så många dåliga besked gällande operationen varje gång.  Finns det något som skulle kunna göra att kirurgen säger nej? Hur går en konsultation till? Får man veta om man blir godkänd direkt och får man isåfall et operationsdatum?

Maria
9/1/18, 7:24 AM
#31

#30 Vad spännande. Jag förstår att du är nervös men vi får hålla tummarna för att det går bra.

Jag gissar att en konsultation är en genomgång av vad som händer kring en operation . Risker och vinster. Jag gissar också att kirurgen vill träffa dig öga mot öga för att göra en egen bedömning.

Som sagt så håller jag tummarna för dig.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Airotsa
9/11/18, 3:20 PM
#32

JAG BLEV GODKÄND! Operation inom tre månader, är så fruktansvärt glad och helt överlycklig!

Maria
9/11/18, 3:26 PM
#33

Åh så härligt. Grattis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
9/11/18, 4:40 PM
#34

Grattis!

Annons:
Upp till toppen
Annons: