Efterlysning
Jag har levt med min GBP i 17 år och söker personer som levt med sin GBP i mer än fem år, helst över tio år. Jag läser bara om nyopererade och sådana som gjort operationen de senaste fem åren, knappt det.
Är du en sådan person, maila mig: mj.swedienne@gmail.com
Du kan även läsa min blogg: www.startarom.blogspot.com för att komma i kontakt med mig.
Har även en Stödgrupp på Facebook för de som upplever baksidan av GBP ochn där alternativet LCHF finns istället för GBP eller som börjat med LCHF efter operationen då inte viktminskningen håller. De som insett att det underliggande problemet inte sitter i magen utan i skallen, så att säga.
www.livsviktigt.n.nu
Ooops…. det är ¨baksidan¨ som jag/Vi letat efter … blir lite skraj för jag har ju redan gjort operationen!!!
Fniss… ja att det sitter iskallen det har jag förstått, men den vill som tur är ingen kirurg rota i (skämtar nu).
Skall genast gå in o kolla på stödgruppen på Facebook.
Tack för att du delade med dig. Kan du inte i stora drag berätta din story, och vad som hände dig.
//Fillin
Jag ångrar inte min op! Har fått ett helt nytt liv!
Jag förstår att man inte kan sitta på soffan och käka bulla hela dagen lång! 
Det jag har sett är att man är ovillig att bryta sitt beteende med maten. Vilket är ju en förutsättning för att lyckas i framtiden.
Ingen överraskning iofs. :)
Ja precis berthagen… vi är ju ¨proffs¨ på att stoppa i oss, så dit vill vi inte igen :)
Jag läste om långtidsbieffekter…hm då undrar man vad kan det vara för något och finns det något man kan göra för att förhindra detta.
Fniss… om man byter ut godis mot mat och får följdsjukdomar det förstår jag. Men finns det något annat man kan drabbas av???
Jag har liksom inte hört om VAD man kan få för bieffekter.
Det är ju viktigt att få reda på vad det kan vara och om man isåfall kan förhindra det hela med god kost ex. :):)
Jag tror att den största bieffekten är att man kanske får bli kär och våga vara det? 
hahahaha… den Bieffekten mottages gärna :):):)
Har alltid sett mig som en utböling i alla såna ”situationer” - tänkt att ingen vill ha en flodhäst till flickvän. Nu börjar karlarna TITTA på en. Men jag är fortfarande ”tjockis” i skallen. Får lära mig att vara tjej igen. Vilken bieffekt. 
Hej!
Jag ångrar heller inte min operation, faktum är att op:en räddade mitt liv.
Men däremot håller jag med om att det finns mycket att jobba med bland oss op:ade som det talas tyst om.
Kampen är inte över bara för att man blir op:ad, alla har vi ju mer eller mindre missbruks-problem att tampas med (personligen ett sockermissbruk sen barndomen)
Jag skulle oxå väldigt gärna komma i kontakt med personer som har gjort op:en för länge sen för att ta reda på hur man går vidare med det jobbiga som man har i huvudet..
Mvh Lena
Jag håller med.Det sityter i skallen!
Jag väger nu 85 kg och står stilla. Är nog mest manisk just nu känner jag. Sen ibland kommer min kvällsätar djävul fram. Bor i centrala Malmö, med allt gott inom 100 meter. Burger King, Indiskt, Gottebordet Hemköp Netto - så det tampas jag med.
Jag har nog aldrig haft något direkt mat/sockerberoende utan mitt problem har varit att jag bara ätit ett mål mat per dag så kroppen lagrat allt som fett:(
Det var jättesvårt i början att äta flera (massor för mig) gånger per dag och jag kan fortfarande komma på mig med att glömma frukosten… Men det blir så sakterliga bättre:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jag har rannsakat mig själv och insett att jag otroligt nog inte har varken sockerberoende, hetsätningsbeteende, tröstätande eller matångest. Jag har aldrig haft några ätstörningar heller. Mitt problem är snarare att jag äter lite för stora portioner och att jag äter alldeles för sällan, som föregående talare. Det och att jag avskyr motion. Jag har försökt så mycket olika typer av träning, men jag verkligen ogillar att röra på mig. Jag tycker inte det är kul. Sen att allt blir jobbigare av att man är fet gör ju inte direkt att motivationen blir starkare… Nej, jag vet att jag behöver göra den här operationen. Det är precis rätt verktyg jag kan använda för att lära om.
Följ min viktresa: http://melineya.wordpress.com

Man blir inte smal av att motionera om man inte ändrar sina matvanor ändå faktiskt. Det finns massor med vältränade människor som ändå har problem med vikten. Att äta för stora portioner och för sällan kan ju vara en orsak men oftare vad du sätter på den där tallriken.
Hör så många som säger att de inte äter socker men om man tänker att en fullkornsskiva bröd är samma som 18 sockerbitar så kanske man behöver omvärdera vad socker egentligen är…
När jag lärde mig det gick jag ner 35 kg och nej, jag motionerade inte mer än annars, eller snarare ännu mindre. Nu rör jag mig lättare och kan tom fundera på om jag ska springa lite också!
Min historia ligger på min blogg! www.startarom.blogspot.com - etiketten: "min feta histioria".
ALLA är välkomna in i min Stödgrupp på Facebook, även de som inte opererat sig men tänker på det eller bara känner någon annan som gjort det.
I dagsläget är vi snart 100 personer i gruppen och det är alla möjliga men just också de "dåliga fallen" som faktiskt råkat väldigt illa ut bland andra gbp-opererade som "lyckats"…
Saken är den också att ju längre tid det går efter en gbp-opration, desto större blir också vårdbehovet så vården sparar inte heller in några pengar på att operera överviktiga. Det är tom så att de som inte opererar sig och behåller sin övervikt 20 år efter startmätningspunkten är friskare än de som är opererade.
Jag ÄR en av dessa! Bara för att man redan opererat sig så innebär det ju inte att man ska blunda för vad som kan hända med ens kropp. Ju mer kunskap vi har desto större chans är det väl att ev. "mota Ollle i grind" och vara förbereddda på vad som KAN hända.
Det vanligaste problemet är att man går ner några procent av övervikten och sedan stannar man och sakta börjar gå upp igen.
Hade det bara varit det så är det ju liksom o-gjort att magsäckoperera sig eller hur?
Det finns betydligt hälsosammare och lättare sätt att slippa övervikten och nyckeln är både kunskap om kost och beroendebeteende.
Det kan vi hjälpas åt med!
www.livsviktigt.n.nu
Jag vill gärna se referenserna du fått den "faktan" ifrån. Jag såg artikeln Metro postade, och kollade upp undersökningen den är baserad på. Artikeln är fullständigt felriktad, och undersökningen visar istället att viktopererade har lägre vårdkostnader efter 20 år än vad icke opererade överviktiga har. Det är före de 20 åren som vårdkostnaderna är högre för viktopererade, sedan sjunker det.
Jag tycker det är jättefint av er att stödja folk som vill hitta andra sätt att gå ner i vikt än operation, men jag har sett väldigt mycket skräckpropaganda från era medlemmar på olika forum, och såkallad fakta som inte stämmer över huvud taget. Jag säger inte att du sprider skräckpropaganda, men det gör en eller flera av era medlemmar. Det är inte okej. Folk har rätt att få känna sig trygga i sitt beslut, oavsett om det är att operera sig eller inte. Därför läser jag noga era inlägg, och ifrågasätter det som är motsägande mot den fakta och de undersökningar jag läst. Nu blir det säkerligen ett himla liv för att jag ställt mig upp och sagt vad jag tycker, men det struntar jag i. Alla har rätt att säga vad de tycker.

"Era medlemmar" kan du radera direkt. Jag är jag och ingen grupp först och främst.
Fakta för undersökningen kan du få här:
http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1360866
Sedan vet jag inte vad det är du kallar för skräckpropaganda
- Propaganda (av det latinska propagare, 'fortplanta', 'utbreda'), är ett meddelande eller en framställning som är avsedd att föra fram en agenda. Den som sänder budskapet är som regel part i målet. Syftet är inte att informera utan att påverka, och innehållet brister ofta i saklighet, är avsiktligt ofullständigt eller rentav falskt. Termen avser framför allt politiska kampanjer och budskap. Ordet har på svenska liksom i de flesta västerländska kulturer en starkt laddad innebörd, även om det ibland kan ses som ett positivt ord – som regel är propaganda ett positivt epitet bara under förutsättning att en person samtycker till innehållet i det meddelande som avses. (Wikipedia)
Att jag skulle fara med osanning, inte informera utan påverka och brista i saklighet?
Tror du inte att sakligheten är just att faktiskt inte gömma orsakerna till vad som kan hända när man tar bort ett fungerande organ i kroppen och tro att det löser ett beteende?
Jag startarde stödgruppen för att just de som "misslyckats" känner sig utanför och kanske faktiskt behöver se andra sidor av samma mynt. Jag är ju en av dem eller hur?
Jag ÄR opererad sedan 17 år tillbaka och har haft många år på mig att både lära mig, reflektera över det och även lyssna på dem som idag inte kan leva ett vanligt liv överhuvudtaget pga smärtor, inflammationer och diverse katastrofala problem som gör att de antagligen kommer dö i förtid.
Varför ska det vara så farligt att våga prata om det?
Vad döljer man då?
www.livsviktigt.n.nu

Blir i djupet rätt förtvivlad när jag läser om dig Melineya, en ung, snygg tjej på 120 kg som absolut VILL operera sig.
Jag vägde 172 kg när jag låg på operaitonsbordet så tro mig, jag vet vad det betyder att vara överviktig.
I min värld är din vikt "trivseltjockis" och dessa kilon skulle du med lätthet bli av med utan att skära i din kropp.
Öppna ditt sinne lite och läs mina inlägg på min blogg kanske du funderar lite annorlunda. Jag VINNER inget på att säga det här mer än att du ska ha ett bra liv! Jag tjänar inga pengar på att säga det till dig och alla andra.
www.livsviktigt.n.nu
#11 Du tror inte att de flesta läser på innan de opar sig?
Det här är ett forum där vi hjälper och stöttar varandra, inte där vi försöker skrämma någon..
Jag kan inte svara för hur andra som åt ett mål mat/dag gjorde men jag själv åt helt vanlig mat (kött/fisk/fågel/potatis/pasta/grönsaker) i relativt normala portioner. Jag små-åt inte heller.
Jag tycker faktiskt att du ska lägga ner dina skrämsel-inlägg här för vi andra är här för att hjälpa, stötta och peppa varandra inför beslut, op och efteråt.
Vad är fel i Melineyas ordval "era medlemmar"? Du har startat gruppen (skriver du själv), alltså är det dina medlemmar.
/Ingalill
Men lägg ner nu Maria!
Som Ingalill skriver, här inne stöttar vi varann och inget annat. Vi läser Gärna om komplikationer och så, det har jag gjort i timtal innan jag tog det här beslutet. Så skriv gärna ner din berättelse och hur det gått för dig… för att dela med dig av dina erfarenheter… så får de som vill "lära" av dina erfarenheter göra det.
Men sluta upp med din skrämseltaktik och att gå på folk personligen.
Tex att du är inne på min blogg och kommenterar och går på mig personligen… inte ok… jag skrev direkt att jag inte behövde dina "råd" och sa tack men nej tack, och ändå fortsätter du skriva och försöka ändra mig om operationen.
Tror du på fullaste allvar att detta inte varit ett stort beslut och att jag inte läst på om allt innan!?
Och hur kan du säga att jag kommer må sämre i framtiden om jag gör operationen? Hur kan du påstå dig Veta detta? Är du någon jävla siare?
Du Vet inget om statistiken om 20 år, så predika inte om det!
Operationtekniken och erfarenheten inom läkarvården är annorlunda nu än för 20 år sedan, så går ju inte ens göra någon statistik än om hur dagens operationer ter sig i framtiden!
Tänk om din skrämseltaktik skulle fungera och jag inte opererar mig och sedan i framtiden mår sämre pga detta än om jag opererat mig… om jag får problem pga av min övervikt, inte klarar att gå ner utan och går upp mer… och bli sjukare…
Du kan fan inte gå runt och säga till folk hur de ska göra och att de inte kommer kunna föda barn mm. Jag vet de som kan få barn TACK VARE operationen!!
Så dela gärna med dig av dina erfarenheter, men som en berättelse. Inte på det här sättet… det fungerar inte ändå!
Och att man inte skulle kunna gå ner i vikt av träning utan att ändra kosten är bullshit… jag har flera personer i min närhet som klarat detta! Och jag hade gärna gjort likadant om min kropp hade klarat av det och jag inte haft haft min smärta och sjukdom…!
För att svara på det du skrev på bloggen:
Klart att du är hungrig! Du dricker ju rent socker! Ät riktig mat istället, må bra, gå ner i vikt och orka ta hand om din familj istället.
Svar: Vad är det för jävla påhopp, från någon som inte ens känner mig, att jag inte skulle ta hand om min familj!?!!
Ber om ursäkt om du tog illa vid dig. Menade absolut inte att du inte tar hand om din familj. Menade att om du opererar dig så kanske du blir så sjuk och svag att du faktiskt inte orkar ta hand om den. Varför dricka sockerlösningar för att genomgå en amputation av din friska magsäck? Det är ju inte magsäcken det är "fel" på. Du är ung, har små barn och du väntar på operation och trots att du lever på ren "skit" (Modifast och flytande) så lyckas du gå ner i vikt pga att du vill göra en operation! Hör du inte hur fel det låter? Du KAN gå ner i vikt utan en operation och du väger ju tom UNDER hundra vad jag kan se. Det är ju som att be någon som är alkis att hålla sig nykter för att komma på behandlingshem. Försäkra dig om att hålla dig frisk resten av ditt liv istället för dessa dumheter…om du ser en tjock hund på gatan -vad tänker du? Att den hunden behöver minska sin magsäck?
_Svar: Du är inte ett dugg insatt i mitt liv och mina sjukdomar och har ingen anledning till att lägga dig i.Du vet väl själv hur du tänkte och varför Du valde att göra operationen!? Gick Du då och tänkte så om en tjock hund på gatan?
Ja jag kan gå ner i vikt, men inte hålla den nere. (Och jag är emot LCHF, tror inte det är ett dugg bra för kroppen och hjärtat i längden, so don´t even go there!)
Men eftersom du ser att jag redan tagit detta beslut så varför ens börja skriva till mig? Bara för att du är bitter för att du är en av få som operationen gick snett för… Ta inte ut din bitterhet på mig tack. Jag klarar mig utan!
På min tid fanns det inga alternativ som det finns idag. Ja, du har bokat tid och det finns fortfarande tid att ångra sig. Du är emot LCHF? Okej, lycka till den dagen din läkare talar om för dig att att du har mycket, mycket stor risk att bli både gluten och laktosintolerant som GBP-oprererad och snälla du - jag är inte påläst?_
Men men, hade någon sagt till mig det jag försöker säga till dig idag när jag stod där med en liten unge i handen och stod i kö till operation, då hade jag faktiskt lyssnat och sluppit alla resor till sjukhuset. Det handlar inte om bitterhet men ja , det är ditt beslut att gå rakt ut över Autobahn och jag får stå och titta på och hoppas du inte blir påkörd. Precis som om någon hade sagt det där om hunden..då hade jag backat, tänkt efter och bett om hjälp istället.
Du ANSER att LCHF inte är bra för dig…det kommer komma en dag när din läkare eller dietist ger dig en lista över just den maten du kan äta och inte äta…jag försöker få dig att tänka till en gång till. Ung, frisk och har ett litet barn. Vad händer om allt går åt helvete för dig? Men men, det är ju som att stå bland a-lagarna och försöka få dem att sluta supa. Jag änskar och hoppas att allt går bra men ja…hur vet jag däremot inte om du amputerar ett väldigt viktigt organ i din kropp som du alltid kommer lida av att du saknar på ett eller annat sätt. Glöm att jag är bitter, däremot bekymrad att så många friska människor försöker laga fel del av kroppen. Jag är vuxen och har stora barn nu. Min yngste vill nog ha mig ett tag till och jag hoppas att jag överlever tills han fyller 20 åtminstone. Jag är faktiskt ett lyckat exempel på operationen, inte misslyckad -jag lever, kan jobba heltid, besöker inte läkare mer än några gånger om året när jag behöver fler recept på mediciner och vitaminer. Så nej, jag har inget att "klaga" på. Jag kan äta varje dag och mår superbra i jämförelse med de som verkligen mår dåligt pga sina gbp-operationer. Lycka till och försök tagga ner lite, det är inte bra att reta upp sig så fort - stress påverkar också vikten.
Orkar knappt svara, men angående det om hunden. Det jag skulle tänka var att hans husse/matte behövde ge honom mindre mat. Styra intaget åt honom. Får han obegränsat så klarar han nog inte att styra det själv.
Operationen är min husse!
Och jag är inte ett dugg stressad och har nog aldrig varit i mitt liv, stressar inte upp mig så lätt, då du behöver inte oroa dig! :)

Nä, du orkar inte ens svara för att…?
LCHF är farligt för hjärtat och kroppen skriver du så det tänker du inte ens försöka med.
Först och främst:
Är diabetikers hjärtan och kroppar annorlunda än tex ditt och mitt? För enligt Livsmedelsverket som börjar sakta ändra sina texter så tycker de att det tom kan rekommenderas LCHF för dessa personer, om de också har övervikt. Så det är okej att prova LCHF för någon med diabetes men inte för en frisk, ung kvinna som inte ens väger 100 kg längre?
Magsäcken är motorn i våra kroppar, som bearbetar den föda du äter. Tar du bort mer än hälften av detta organ så orsakar du MEDVETET kronisk näringsbrist - det gäller ALLA!
Olikheterna sitter i hur vi reagerar på det. Någon får epelepsi, någon annan får kroniska smärtor osv. Men alla reagerar. Vitaminer, läkemedel och tillskott är inte billiga. Det betalar inte din kirurg åt dig.
LCHF är den kost som kommer rekommenderas för den som är GBP-opererad men då är redan magsäcken förstörd, och ändå rekommenderas den.
"Har provat allt" - nej, det har du inte - du har inte provat det som faktiskt rekommenderas vid övervikt och diabetes.
Läkare "botar" genom att bearbeta effekten av något men mycket, mycket sällan orsaken. Kommer du till läkaren med tex magkatarr så skriver han ut Omeprazol men forskar inte i varför du har magkatarr.
Fler och fler läkare reagerar mot det här idag och börjar inse att den genmanipulerade mat och alla tillsatser som finns i dagens mat är orsaken till varför vi blir tjocka och sjuka istället för att skära bort kroppsdelar.
SKRÄMSELPROPAGANDA?
Det är väldigt konstigt i min värld att man blir stämplad som en skrämmande person för att man påtalar baksidorna, riskerna och att det faktiskt finns alternativ till denna idioti.
Någon skriver att ni visst läser på om baksidorna om GBP-operaioner men frågan jag ställer är:
VAR läser ni om dessa?
VEM har skrivit det?
VEM väljer ni att lyssna på?
När en sådan person som tex Claude Marcus sponsras av de stora livsmedelsjättarna som gör oss feta och sjuka (Mc Donalds, Coca Cola och Unilever mfl) utför magsäcksoperationer på unga människor i studiesyfte?
När jag sitter med en sjuksköterska som får veta att jag är GBP-opererad och berättar om HUR MÅNGA som kommer in dagligen för att få järn och B12-injektioner och hur MÅNGA fler det har blivit de sista åren? Är det dessa ni lyssnar på?
Eller läkarna som får betalt per operation och avsäger sig ALLT ansvar när väl operationen är genomförd?
De som säger att det är psykiskt och ditt eget fel om det går åt helvete?
Är det skrämmande? Ja, visst är det, det!
Men det är inte jag som skräms - jag ifrågasätter och kritiserar - hade ni varit politiker så hade ni välkomnat debatten. Här är det jag som är bitter, inte påläst, skräms och propagerar.
Varför är det jag som är den "dumma" i det här?
Är det så skrämmande att läsa om baksidorna och ta reda på vad som finns bakom argumenten FÖR magsäcksoperationer så kanske man bara ska låta bli att ge sig in i den världen?
Ingen skulle ifrågasätta mig om jag skrev i ett forum att de mediciner vi äter kommer ut i våra dricksvatten och skadar inte bara naturen utan även djuren och våra framtida generationer. Men när jag ifrågasätter "mitt eget folk - de som slåss med övervikt och vill magsäcksopererade" - då betraktas jag som en svikare, någon som är ond och elak och dum i skallen.
Någon som inte ens är värd att lyssna på.
Jag hade välkomnat en sådan person för 17 år sedan som satt upp handen framför mig och förklarat det som jag försöker förklara.
Jag hade tagit min 172 kg tunga kropp och sagt:
Välkommen, hjälp mig.
Men nej, jag får veta att jag härjar här inne.
Att härja är att förstöra - jag förstör inte. Jag blir bara ledsen. Vaknar med tårar i ögonen och försöker förstå varför en ung, frisk kvinna med små barn hellre amputerar sin friska magsäck som faktiskt BARA väger 100 kg (knappt det) än att lära sig om naturlig mat som är utan tillsatser och genmanipulerade livsmedel.
Någon skrev att de ÄRVT sin fetma - det har jag med. Men av någon anledning är inga av mina barn överviktiga. Däremot ser jag att mer än hälften av barnen i bostadsområdet jag bor i är det och de är inte ens fyllda femton år. Deras föräldrar är inte överviktiga. Ska vi operera alla dessa barn också om några år?
Den enda som skrattar hela vägen till banken är inte alla som opererar sig -det är kirurgerna.
Jag går sällan in i dessa pro-grupper som hejar på alla som vill operera sig och som gjort det och går ner i vikt för jag blir bara ledsen. Orsaken till att jag gjorde det igår var när jag läste om att det går in unga människor i dessa grupper och vill operera sig för de är så "tjocka" och ville läsa själv.
Vad hittade jag?
Fientlighet.
Angående exemplet om hunden. Det är lika knäppt att tänka att magsäcksoperera en tjock hund utan som behöver begränsa vad denna vovve ska äta…frågan är VAD du ger denna hund? Tom hundar blir tjocka av mat som de inte är genetiskt skapade att äta: Kolhydrater i form av majs och spannmål…
Jag har aldrig skrivit att man inte kan FÅ barn som opererad - jag har fått det. Men man får inte barn TACK VARE en operation, däremot kanske det är lättare att bli med barn när man inte har kropp som är inlagrad i fett. Det jag menade är: Om du lider av näringsbrist och går med ett barn i kroppen så tar detta barn all den näring som du har i kroppen för att växa men vad händer om du inte har någon näring att ge till detta barn?
Orsaken till att många barn föds med en födelsevikt på över 4 kg är en indikation på att mamman ätit för mycket socker under graviditeten och barnet redan innan det är fött är sockerberoende. Jag har fött två barn över 4 kg och ja, jag VET varför - jag levde på socker, bröd, kakor och snabba kolhydrater.
Det krävs ingen Einstein för att lära sig om det här.
Jag är bara en "vanlig" kvinna som lärt mig att ifrågasätta, läsa på om medicin och vara källkritisk men oj, vad mycket jag inte visste när jag började gräva i det här. Ju mer jag lär mig desto mer RÄDD blir jag, men inte för folk i forumen som vill operera sig utan för de fullständigt samvetslösa människor som står bakom livsmedels- och läkemedelsindustrin.
Vågar du ifrågasätta?
Ifrågasätt rätt källor i så fall.
Jag kommer inte gå in här så ofta eller alls för jag blir så himla ledsen och det är stressande även för mig.
Jag kan däremot inte vara så egoistisk att jag låter mina medmänniskor kliva ut på Aoutobahn med förbundna ögon och hoppas att de inte blir påkörda.
BLI INTE PÅKÖRD, vill jag ropa, men då glömde jag att de inte lyssnar.
Det räcker för mig att se tårarna i min yngste sons ögon när ambulansen hämtade mig för femte gången jag fick förmaksflimmer eller oron i min äldste sons ögon när han ser mig komma ut från toaletten för att jag har kräkts eller dottern som ser alla burkar med piller jag stoppar i mig dagligen för att överleva…
www.livsviktigt.n.nu
Jag orkar inte ens läsa allt… Hur orkar du lägga energin? Ja sa direkt tack men nej tack men du fortsätter ändå på min blogg! Du får gärna dela med dig av dina erfarenheter, men det gör du inte, vi vet inget om hur det gått för dig, vi vet bara Dina Åsikter! Åsikter som jag direkt tackade nej till! Okej man kanske inte ska ge hunden mindre mat, utan Rätt mat! Men jag anser fortfarande att det äter operationen som kommer hjälpa mig äta Rätt och i rätt mängd! Om jag aldrig lyckats förr varför skulle jag plötsligt nu då lyckas sluta med kolhydrat och socker? Efter operationen kan man äta all vanlig bra mat och man får se till att äta rätt sorts näring och vitaminer! På dig låter det som Alla råkat ut för olika komplikationer efter många år… Och du verkar så säkert på att det kommer gå åt helvete. Det är det som stör mig mest! Jag känner personligen 2 st som opererade sig för snart 20 år sedan och ingen av dem har någonsin haft någon komplikation och mår idag super bra!! Vad får Du ut av det här? Om du är nöjd med ditt liv och att leva på lchf så lev ditt liv då… Försök inte förändra andra liv… Andra som du inte ens känner och vet ett skit om! Kanske finns de som vill lyssna på dig, men jag har inte bett om dina råd! Som sagt berättelsen och faktan kring din operation läser jag gärna… Men inte dina privata åsikter om hur vi andra ska göra med Våra liv!
OjOjoj…. har läst allt Ni skrivit.
Jag är relativt nyopad och nu gäller det att hitta vägen till ett liv utan bristsjukdomar mm.
Protein och en massa vitaminer är det den samlade rekommendationen???
Tar mer än gärna emot rekommendationer om vad för vitaminer och mineraler jag skall koncentrera mig på.
Proteiner är mitt motto just nu, har någon en bra lista på vad man kan tänkas behöva??
Att få i sig grönsaker i de mängder som behövs för att täcka dagsbehoven är ju inte ens att tänka på med våra små magsäckar.
Jag äter idag Kalk, B12 C-vitamin, järn och Selicea… skall jag lägga till något tycker ni?
Äter proteiner mest i form av Keso ägg och ost, har blivit lite äcklad av kött och fisk efter operationen.
Behöver verkligen Er sak kunnnighet.
Tack på förhand
//Tina
#17 jag orkar inte ens läsa hela inlägget MEN jag åt LCHF i över 1 år och har aldrig mått så dåligt och varit så orkeslös som då så det är absolut INTE en livsstil som passar alla!!!
Från och med nu kommer jag att hoppa över alla inlägg från dig då jag anser att de inte hör hemma här. Så även OM du skriver något vettigt så kommer du inte få fram det till mig iaf. Det är din förlust, inte min.. Jag varken orkar eller vill lägga mer energi på idiotiska inlägg som bara är skrivna för att skrämma folk!
/Ingalill

*suck* Min förlust?
Magnesium är bra att äta tex. Även probiotika som hjälper dina tarmar att smälta den osälta maten som går rakt ut i tarmsystemet, Fillin.
Vi skriver mycket om just kosttillskotten i min stödgrupp och det är lite olika beroende på det är någon med tex fibromyalgi, IBS eller andra problem.
Själv äter jag D-vitaminer, mulitivitamin och mineraltillskott, probiotika och rent magnesium men det är en djungel där ute med olika kosttillskott, vissa riktigt dåliga och andra bra.
Den som vill läsa MIN histioria kan ju faktiskt klicka på min blogg men ja, vissa orkar ju inte läsa vad jag skrev från början så jag antar att ingen kommer läsa det här heller.
Mvh En mycket skrämmande människa tydligen
www.livsviktigt.n.nu
#20. Vi andra älskar dig här inne. De vet du.
Bry dig inte. Vi här inne är på din sida. Tro inget annat.
#21. Detta för låter som en religion för mig det du håller på med tyvärr, tillika pådyvla andra detta.
Jag tycker personligen att LCHF bara är onyttigt. Men det är min egen åsikt. Ingen annans.
Du gör männsiskor ledsna känner jag bara, det är väl inget självändamål? 
Litet ödmjukhet hade varit klädsamt, då vi andra är väldigt goda vänner i detta forumet. Att du har din åsikt är helt ok, men stoppa inte ner detta i halsen på oss är andra med tvång och bittert skrivna inlägg du snäll.
Peace! 
berthagenn: Jag blir bara så irriterad när någon försöker skrämma människor till att avstå saker som kanske kan rädda deras liv. Alla jag läst om här inne tar det ju på största allvar och läser på allt de kan.
Om open nu vore så farlig så skulle den ju inte utföras i landstingets regi
Kram
/Ingalill
Denne undersøkelsen hon la ut konkluderade at de som opade seg brukte lege o.l mer i de første 6 år.(naturlig i innkjøringperiode?)
Siden var det ingen skillnad på opade och dom som inte opade.
Den var jo posetiv så jag forstår inte vad Swedienne riktar till?
Dessutom tror jag att hadde inte Swedienne opad sig ville hon knapt arbedat och varit i full vigør idag 17 år senare
siamlove: Helt sant
Vägde hon då 172 kg och inte hade opat sig så hade hon med all säkerhet (enligt vad jag tror) vägt mycket mer idag och haft massor av följdsjukdomar av fetman. De som har den vikten behöver ganska extrema åtgärder, de klarar inte att gå över till en annan kost och gå ner i vikt på egen hand. Det är iaf vad jag tror. 
/Ingalill
Satt och läste lite i hennes blogg nu.. Undrar var hon fått sina "fakta" om att man bara kan gå ner 20% av sin vikt efter en gbp? Jag har efter 6 månader gått ner 27,3%
Är jag ett mirakel då?
/Ingalill

Men nu tycker jag ni är väldigt enkelspåriga. Är sajten bara till för att säga positiva saker om GBP? Finns det inte alltid både för och nackdelar? Och är det inte väldigt bra att även nackdelar kommer fram?
Är sajten bara till för att heja på varandra och heja fram folk till att fullfölja en GBP?
Är en GBP ALLTID rätt val?
Varför reagerar ni inte när unga människor, tonåringar vill göra en sån här stor operation som kommer att påverka hela deras liv?
Har man som 18 åring verkligen provat "allt"?
Swedienne har haft en väldigt svår resa, och hon brinner för att försöka dela med sig så att inte fler hamnar i samma sits som henne och jag tror knappast att hon gör det av själviskhet utan snarare av oro för sina medmänniskor. När människor brinner för något kan det lätt bli lite aggressivt skrivet även om det kanske inte är det sätt man menar att skriva på.
Jag skulle önska att denna sajten vågade prata lite mer om nackdelarna med GBP, jag hittar väldigt lite sånt här inne.
När jag läser "Om sajten" står det så här:
Viktoperation iFokus
Detta är en site för alla oss som ska/ funderar på/ känner någon som/ är
nyfiken/ har genomgått någon form av viktreduceringsoperation.
Här kan vi diskutera precis allt rörande detta.
Man har många funderingar och frågor när man börjar att tänka på en
operation. Här kan vi alla samlas och hjälpa varann med tips, råd och
funderingar. Kost, komplikationer, hjälp att bli av med för stora kläder? Inget är för
litet eller för konstigt att diskutera!
Det FINNS baksidor med GBP och de är lika viktiga att belysa som positiva saker.
För Swedienne har LCHF fungerat, jag tror inte personligen att LCHF är svaret för alla. Men jag tror inte heller att en GBP är svaret för alla.
Och ska sajten bara vara välkomnande för människor som är positivt inställda till GBP, då kanske det är dags att ändra sajtbeskrivningen.
Ja,men hon har ju och opad seg.Men hon la på seg igjen/tapade ikke nok.
Jag har lest bloggen til Swedienne och kan inte fatta varfor hon er så negativ om GBP.Den var och er til hjelp åt henne,det er jag overtygad om.
Så klart vi ska kunne høre begge sidor,det er ju derfor vi oppsøker hverandra.
Men man ska inte forsøka overtyga andra att endra sig
#27 Om du inte sett att vi råder alla som är i fundering på att opa sig att läsa på, fråga runt och väga ALLA för och nackdelar mot varandra innan de bestämmer sig så kan du inte läst speciellt noga!
Iaf jag skriver i alla mina svar till nya om det och berättar oftast att jag tog 6 år på mig att bestämma att detta var rätt väg för mig. Så jag vet inte varifrån du får att "vi bara hejjar på varandra"?
Det som är felet med sweiennes inlägg är att hon riktigt skäller på folk, skrämmer dem och avråder alla. Visst, hon gjorde sin op för 17 år sen och lyckades ändå tydligen inte hålla sin vikt.. Men andra som lyckas då? Jo, det finns faktiskt dem med… En vän till mig gjorde sin öppna gbp för över 20 år sedan och håller fortfarande sin normalvikt. Ska de övertala alla som inte bestämt sig till att genomgå open utan att ta reda på sina egna förutsättningar?
Här har du EN av alla såna trådar jag svarat i…
/Ingalill
#14 - Du kommer ingenstans med att försöka säga till mig att öppna mitt sinne och läsa din blogg. Jag har redan läst din blogg, och jag har funderat och läst på om det här i FEM ÅR. Tro för fan inte att jag inte är påläst och vet vad jag ger mig in på. Jag vet vilka komplikationer det kan bli, jag vet hur jobbigt det kan bli efteråt, jag vet att det inte är några garantier till någonting.
Jag har provat ditt LCHF, under lång tid. Jag gick ner 4 kilo, sen stannade jag där och kom ingenstans och mådde bara sämre och sämre och blev allt mer orkeslös, trots konsultationer med kursledare och dylikt inom LCHF. Min kropp är ett levande bevis på att LCHF inte fungerar för alla. För mig var det direkt skadligt.
Skulle jag med lätthet kunna gå ner min övervikt? Att min fetma bara skulle vara "trivseltjockis" är bland det dummaste jag hört. Att du led av extrem morbid fetma ändrar inte det faktum att jag lider av tredje gradens sjuklig fetma. Det är en diagnos fastställd av läkare. Om jag "med lätthet" skulle kunna bli av med det utan en operation så hade jag redan varit normalviktig. Jag har lidit av grav fetma sen jag var barn! Tror du jag bara suttit på mitt arsle och inte gjort ett skit sen dess, och nu tror att jag ska mirakulöst bli av med vikten genom operation?! Om du tror att så är fallet, så är du inte ens värd att prata med i mina ögon.
Även jag tänker ignorera alla dina fortsatta inlägg. Skriver du på min blogg så kommer dina kommentarer tas bort.
#27 Som 20-åring kan jag tala om att JA man kan verkligen ha prövat allt och lite till även som 18-åring. Då talar jag av egen erfarenhet.
……………………………………………………………………………
Fetma är en sjukdom och ytterst få som lider av fetma klarar att gå ner på egen hand och än färre som fixar att stanna nere, enligt min kirurg är det att försöka sig på det nästan omöjliga. Operation är för många sista utvägen och inget man bestämmer sig för att göra på en nanosekund. Fine att man kommer med förslag men alla KAN INTE gå ner med LCHF etc. och kroppen tar bara mer stryk ju fler försök man gör. En GBP är ett hjälpmedel/redskap och inte lösningen i sig men man får chansen att bryta sig ur en ond cirkel.
Många i min omgivning har varit opade nu i flera år och ingen av dem ångrar sig, har haft några större komplikationer eller lever något dåligt liv. Alla har kanske inte hållit sin vikt nere på normalviktsnivå men inte heller har de blivt feta igen.
Vad vill jag ha sagt med detta? Alla har vi OLIKA erfarenheter, både bra och dåliga. Lika lite som man ska försöka övertala någon att göra operationen ska man försöka övertala dem att inte göra dem. Berätta din historia och låt sedan andra göra sina val men med dina erfarenheter i åtanken.
TS delar inte bara med sig av sina erfarenheter utan propagerar för en annan metod som liksom GBP har både positiva och negativa sidor, dessutom kallar hen det för idioti att välja open. Sen tycker jag det är otroligt konstigt om dietist och läkare sedan säger till en att äta LCHF eftersom inte alla opade tål fett vilket är en stor del av hela konceptet (skippa lighten och ta det fetaste som finns).