Tål inte Modifast?
Hej!
Jag har nu gått på enbart Modifastflytet inför op i ungefär en och en halv vecka. Men jag mår inte alls bra. Så fort jag tagit bara ett par klunkar kör magen igång och sen blir det till att rusa på toaletten. Rinner bara rakt igenom :-(
Jag har inte fuskat, pinar mig igenom fyra påsar ganska regelbundna tider (plus minus någon timme någon gång). Jag dricker mitt vatten också för jag är ständigt törstig.
Är det fler som varit med om samma sak och vad gör man? Har bara hittat info om att man kan bli förstoppad och att man då ska köpa laxerande. Hmm… Helt tvärtom här då.
Har svår värk så jag har svårt att röra mig och motionera, men börjar få panik. Vikten går neråt men rasar inte så fort som jag hoppas (har nu gått ner tre kilon) så jag hade iaf behövt försöka cykla. Men kan inte lämna hemmet utan att ha en toalett inom räckhåll :-(
Känns som om det går helt åt skogen det här.
Jag är inte känslig mot laktos i vanliga fall. Jag fattar inte vad det är min mage protesterar mot.
Det kan vara en allergisk reaktion. Kanske har du nu gått över toleranströskeln för något ämne. Modifast innehåller flera ämnen som man kan reagera allergiskt mot: gluten, soja, laktos och mjölkprotein. Här har en en tabell som kan vara vägledande:
http://www.modifast.se/allergitabell-c-200-1.aspx
Jag är allergisk mot alla mejeriprodukter (mjölkprotein och laktos) och kunde inte följa rekommendationerna. Men jag hittade Noka som ska blandas med mjölk. Det fungerade bra med Oatley eller Solhavre i stället för mjölk. Noka innehåller soja. Den finns att köpa i internetbutiker eller hos några hälsokostbutiker
http://www.bantning.se/aterforsaljare/
Kontakta ditt sjukhus snarast för vidare råd från dem. Om du inte får behålla näringen kommer du inte att vara i bra form för operationen.
LYCKA TILL!!
Tack! Jag är bara så förvånad. Jag brukar hälla i mig mjölk i mängder till mat, kan äta allt och tyvärr nästan hur mycket som helst. Men nu när man slutat med sånt och bara ska pillra i sig några dl modifast om dagen, då säger magen stopp :-S
Jag mår inte alls bra. Är rätt skakig och trött nu så jag måste ringa på måndag. Har aldrig varit så sugen på att äta ett mål mat som jag är just nu. Kroppen skriker efter näring nu :-S
Har inte velat ringa innan för jag är sååå rädd att jag ska få strunta i modifasten och då kanske inte klara kravet på att gå ner 8kg innan op.
Du måste naturligtvis få i dig något i matväg nu. Eftersom jag inte kunde äta Modifast mm så fick jag göra min egen matsedel, men hade turen att hitta Noka som låg nära Modifast näringsmässigt.
Undvik snabba kolhydrater (socker, ris, vitt bröd osv), men se till att få i dig lite protein och grönsaker. Kokt ägg är värdefull mat. Ca 800 kcal om dagen. Kolla med sjukvårdsupplysningen , Vårdguiden eller 1177 om du kan få råd där.
Om du blir sjuk av Modifast kan du inte fortsätta att ta den. Det är nog viktigare att vara i form alls än att gå ned lite för lite.
Jag tänker på dig!
Susanne
Åh gud vad skönt! Är så glad att jag gråter nu haha. Har redan druckit två modifast idag så jag ska se om jag kan äta något som motsvarar 200kcal nu då och kanske ett till lite senare. Så jag inte får i mig för mycket. Är som sagt livrädd för att bli nekad om jag gör fel :-S
Jag ska ringa 1177 och se vad de säger också :-)
Tack för din hjälp!
Hur har det gått för dig? Berätta om vad som händer. Jag följer dig även om jag får dålig uppkoppling ett tag.
Hoppas att du får i dig och får behålla vad du ska.
Susanne
Tusen tack för omtanken!
Jag åt lite fiskbullar med grönsaker igår och det va uuuunderbart! Har aldrig ätit så god mat tror jag haha. Kände mig snabbt piggare.
Idag åt jag ett ägg till frukost och har druckit ett modifast till lunch så nu är magen i olag igen. Men skulle ringa min dietist jag fått i samband med operationen imorgon för att få hjälp. Så jag kör med några små mål mat och resten modifast tills dess. Är så rädd att jag går upp så jag vågar inte strunta helt i modifasten :-S
Jag skulle gå ner mindre och lyckades precis bli av med 5 kg på två veckor utan Modifast.
Modifast innehåller precis den näring och den energi som din kropp behöver för att inte fara illa, den innehåller inte något som gör att man förlorar extra vikt. Det är mängden mat och hur den är sammansatt som betyder något de här veckorna.
Det är perfekt att du kan tala om för din dietist hur du reagerar på vanlig mat och att din mage bråkar direkt på Modifast när den har varit snäll. Det är bra att sjukhuset får reda på hur du kämpar. Det blir nog inga problem för dig med att få operationen gjord, bara du inte kommer i alltför dålig form.
Susanne
Ja, det är konstigt. Man är så van vid att räkna kalorier hit o dig och vet vad som innehåller snabba kolhydrater, dåligt fett osv. Men nu helt plötsligt står jag helt handfallen bara för att modifasten gick åt skogen. Jag fortsätter äta lite mat tills imorgon när jag kan ringa.
Hoppas det :-S
Håller tummarna för dig och hoppas att du får tag på dietisten snart.
Susanne
Oj, det lät inte kul:( Har du testat någon annan sort av pulver?
Jag klarade bara chokladpuddingen och vaniljsåsen i modifast medan jag mådde jättebra på naturdiet.
Hoppas du kan få bra råd och hjälp av dietisten i morgon! Lycka till..
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner