Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett09-allmänt
Läst 2547 ggr
[Em_I_Am]
0

Har nu fått min kallelse

För två månader sedan skickade jag äntligen in min Egenremiss och tackade ja till vårdgarantin. Nu fick jag kallelse till gruppsamtal o privat samtal om en månad i mitt egna landsting så det har gått fort. Jag vet dock inte om jag uppfyller kriterierna och jag är såå nervös!

Jag vill verkligen det här och jag kommer bli knäckt om jag blir nekad känns det som. Är så rädd att jag ska svara "fel" på deras frågor osv.

Hur snabbt gick det från samtal till operation för er? Får man veta om de godkänner en under samtalet eller får man vänta på det?

ingann
0

Lycka till!

Hur lång tid det tar mellan bedömningen och själva op varierar väldigt från landsting till landsting. Allt beror på hur många opar de har resurser för och hur många som står i kö. Jag har hört allt från 6 veckor till 2,5 år.

För mig tog det 6 veckor:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Em_I_Am]
0

Tack Ingalill! Men jag menar om man får besked om man kommer bli kallad till op eller ej under samtalet eller om man får gå hem i ovisshet o vänta. :)

ingann
0

När du ska på mötet enskilt med läkaren är det för bedömning och han berättar om du uppfyller kriterierna eller inte. Oftast vet han då också på ett ungefär hur lång väntetid det är:)

/Ingalill

[Em_I_Am]
0

Ooj nu blir jag ännu mer nervös! Tack för svaret!

[Em_I_Am]
1

Idag gäller det. Idag lär jag få veta om jag ska få op. Ska på gruppsamtal om två timmar o efter det blir det enskilt samtal. Nervöst!

ingann
0

Lycka till:)

Så ni får bedömningen samma dag som gruppinfon? Här går det flera veckor emellan grupp och enskilda för att man ska fa en chans att smälta infon från gruppen.

/Ingalill

[Em_I_Am]
1

Det gick jätte bra! Jag kommer få min operation och utnyttjar jag inte vårdgarantin säger de att jag lär bli opererad i mitten av hösten eftersom de inte har så mycket personal nu över sommaren. Dessutom är det kanske inte jätte bra att bli opererad just vid rötmånaden.

ingann
0

Vad kul, grattis!

Ja, vänta till hösten du. De säjer ju att det ska bli den varmaste sommaren på många år så det kanske inte är så kul att gå med sår då…

/Ingalill

[Em_I_Am]
0

Nä precis. Och nu när jag vet att det verkligen blir av känner jag mig gladare och kan lätt vänta. Den som väntar på något gott… :)

SilverEmma
0

Grattis! Det är en häftig resa att ge sig ut på! :-D

[Em_I_Am]
3

Åh jag kan tänka mig det! Känns så himla rätt. Jag är inte orolig för det där med modifast i fyra veckor, att inte kunna äta fet mat o godis eller något. Tycker bara det ska bli så jädrans skönt! Så defenetivt att snart ändras ens liv o vanor drastiskt o det går inte hålla på att fuska.

Sen är jag medveten om att det säkert inte är lätt alla dagar. Men jag ser fram emot allt det där ändå :)

Grodhulda
0

Härligt!! Grattis till att kunna få slappna av i att det kommer att bli av. Det är en stor sten som faller när man får nåt att hålla sig fast vid.

/ Grodhulda

Om du gör som du alltid har gjort kommer du att få det resultat du alltid har fått.

[Em_I_Am]
1

Tack så mycket! Jag håller verkligen med. :D

farmorgreta61
0

Emma: var ska du opereras någonstans?

Jag ska opereras på Alerisi Kristiansstad den 25 sept.

Eftersom jag inte har så högt BMI; 35,2, så ska jag bara gå ner 3 kg o äta nutrilett 2 veckor innan op. Det känns bra att det inte blir i sommar, för jag tycker om att bada.

Har svår artros i fötter, mintre i knä och ständig värki ryggen. Är dessutom arbetslös i FAS3 vilket betyder att AF jagar mig hela tiden. Jag hoppas min värk lindras lite omjag går ner 30 kg och att jag  då kan jobba, vilket jag inte kan i dag.

[Em_I_Am]
1

Jag ska opereras i Ljungby.

Grattis till din op! Hoppas din värk blir bättre när du gått ner i vikt. Jag hoppas också på att kunna bli bättre när jag gått er en del.

Vet inte dom det va du som letat upp min hemsida om min hamsteruppfödnig och skrivit samma frågor där med? I så fall har jag raderat inlägget eftersom min GP inte har med min hamsteruppfödning att göra :)

Lycka till!

[Em_I_Am]
0

Nu har jag fått min operationstid :-D Den 25:e sept blir jag OP:ad så nu har jag Modifast att de fram emot. Tjohoo, nu börjar mitt nya liv! <3

Melineya
0

Gratulerar, och lycka till!!

Följ min viktresa: http://melineya.wordpress.com

ingann
0

Grattis och lycka till:)

/Ingalill