Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett11-i-väntan-på-operation
Läst 5908 ggr
[FukkingTubbie]
0

Flyt utan önskat resultat - börjar få panik!!!

Hej,

Har nu runt två veckor kvar till OP och börjar få panik - trotts att jag går på flyt HÄNDER INGET, vikten har stannat upp. Och jag som ska gå ner ~7-8 kg? Min operation kommer bli uppskjuten flera år framåt känns det som :(

Lite snabbt har min viktnedgång sett ut såhär:
(Invägning under första samtalet i februari -> Invägning på VC i samband med att jag fick uppmaning att gå på flyt i början av Juli -3 kg. Tar de hänsyn till detta ens?)

v 1. Mat till frukost och middag, flyt till lunch och kvällsmat (50/50%) -1,9 kg

v 2. Frukost, flyt resten av målen (25/75%) -1,5 kg

v 3. (blir det på måndag) Endast flyt (100%) står still

Vad kan jag göra för att få fart på detta?
Har lite olika teorier om viktstannandet men vet inte om de stämmer?

a) Jag började träna lite i samband med att flytet, har inte tränat innan. Det kanske sabbar?
b) Jag dricker inte tillräckligt med vatten? (låter urkorkat, men vad vet jag..)
c) fick ny medicin för 1 1/2 vecka sedan som kan ha biverkningen viktuppgång (men det skulle väl vara att man får ökade hungerskänslor -> äter mer -> går upp, inte att man bara POFF lägger på sig?)
d) Jag får i mig för lite kalorier (kör på modifast men äter Allevó soppa till middag som bara är 120 istället för 200, den är godare - bara därför jag kör på det)

Jag fuskar inte, kör stenhårt på mitt.
Äter förvisso bars & dricker färdigablandade shakes som finns i affären, de innehåller ju mera kalorier men så stor skillnad kan dte väl inte göra? tar MAX en av något ovanstående om dagen = 210-220 kalorier istället för 200. Blir ju inte särskilt mycket extra.

Någon som har nån idé på hur jag får fart på viktnedgången igen?

Pelle Långlös
1

När man går på flyt skall ALLA måltider vara flyt och inte bara en del av dagen.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[FukkingTubbie]
0

#1 Var nog lite otydlig där - i brevet jag fick stod det att jag kunde börja med flyt. Men, här i Kronoberg så BEHÖVER vi inte köra på flyt, bara vi går ner våra kilon. Som läkaren sa på första samtalet

"Går ni ner av att bara sitta och äta chips, gör då så. Jag bryr mig inte om HUR ni gått ner bara ni gör det"

Därför körde jag två veckors ''introduktion'' innan jag började köra all in denna veckan. Anledningen till att det blivit någon bar eller den färdigblandade shaken är för att jag jobbat och inte haft möjlighet att ha ett kylskåp med mig, de man blandar själv slinker ned, men bara om de är iskalla annars spyr jag.

[SusanneKs]
0

Det finns nog en hel del du kan göra nu.

a) träningen är bra så länge du orkar med, men rör på dig vad som än händer

b) drick ordentligt med vatten. Det påverkar mer än du tror. 1,5 - 2 liter om dagen behöver du. Fyll upp i flaskor på morgonen så du vet hur mycket du ska dricka. När allt är drucket under dagen kan du vara nöjd.

c) mediciner kan påverka ämnesomsättningen, men oftast rör det sig om ökade hungerskänslor. Ät exakt vad du ska ha med på planerade tider så kan du utesluta det problemet. Hungern får du stå ut med. Den försvinner efter några dagar.

d) du ska följa en diet jättenoga. Bars och shakes är förbjudna. Gör dig av med dem för sånt ska du aldrig mera stoppa i dig. De räknas som socker.

Skippa dina vanliga mål nu. Tids nog får du äta normalt fast på ett annorlunda sätt efter operationen.

Doktorn sa att bara ni går ner i vikt så struntar han/hon i hur ni gjort det. Du har hittills inte gått ner som du ska, så du måste ändra stil omedelbart.
Flytet ska minska fettreserverna runt levern, det minskar riskerna med operationen betydligt. Första veckan brukar man förlora mest i vikt. Hoppas att du kan klara av den korta tid som gäller så att din operation kan gå bra.

Använd pulver ihop med en stavmixer och iskallt vatten. Det blir mycket godare än att blanda på annat sätt. Det kan du säkert göra på jobbet.

Om du behöver något att tugga på kan du äta nåra morotsstavar per dag.

LYCKA TILL!

ingann
0

Håller helt med Susanne! Kör BARA flyt nu och gå så mycket promenader du orkar. Träna inte med vikter eller sånt då det bygger muskler. Muskler väger mer än fett.

Däremot rekommenderar jag inte att tugga på något. Tuggandet ökar hungerkänslor och sug, därav är rekommndationerna att ENDAST gå på flyt.

Jag gick ner ca 17 kg på att bara gå på flytet samt att prommenera ca 5 mil i veckan i 4 veckor. Det enda jag fick äta utanför flytet var 2-4 sockerfria halstabletter per dag pga munntorrheten av mina mediciner.

Stort Lycka Till!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ingann
0

#2 Det var märkligt att läkaren sa att ni inte behöver köra flyt om ni inte vill.. Så här tår det på Kronobergs läns landstings hemsida:

Viktminskning innan operationen

Ungefär en månad innan det är dags för operation får du hemskickat en kallelse med besked om vilken dag det blir inskrivningsbesök och vilken dag det blir inläggning, se nedan. Du uppmanas då också genomgå en viktminskningskur de fyra sista veckorna innan operationen med hjälp av kostersättningsprodukter som kallas Modifast LCD. Du kan läsa mer om produkten och beställa på hemsidan, www.modifast.se . Det går även att köpa på apoteket. Tanken är att du ska leva på fyra valfria Modifast LCD-produkter per dag, vilket ger dig alla nödvändiga näringsämnen, men bara omkring 800 kilokalorier. Du får dessutom dricka så mycket kalorifria drycker du vill. När man går ner mycket i vikt på kort tid, använder kroppen mycket av det fett som finns invändigt, i levern och runt magsäcken. Då minskar levern i storlek och operationen blir tekniskt lättare att utföra, eftersom levern annars ligger i vägen i operationsområdet. Det har visats i vetenskapliga studier att en bra viktnedgång förkortar operationstiden och minskar risken för komplikationer. Både du och vi har därför allt att vinna på detta.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

gummimamma
0

Det är jättebra att du rör på dig inför operationen, så kroppen blir stark. Det hjälper dig även att tappa vikt. Men gym är kanske inte det bästa, då det bygger muskler. Däremot är simning, cykling och promenader jättebra.

Drick ordentligt. Ingen kan må bra utan tillräckligt med vätska. Dessutom mättar vatten när man är hungrig. En kopp varm buljong kan kanske vara gott? Det fick jag tips om av dietisten när jag skulle flyta.

Försök hålla dig till 800 kalorier. Vad du äter för något är nog mindre betydelse, bara mängden kalorier är tillräckligt låg. Men den får inte vara för låg heller, för då blir det svält och det mår du absolut inte bra av. Du måste ändå vara i form när du opereras!

Har du möjlighet att ha en 1/2-liters petflaska i en frys? Gör då så här: Fyll flaskan med vatten. Häll ur den mängden vatten du behöver till en måltid pulverdiet. Stäng flaskan och lägg den i frysen lite på sniskan. När vattnet har frysit till, kan du fylla upp flaskan med nytt vatten. Låt stå en minut så det nya vattnet blir kallt. Häll vattnet i en skål och lägg flaskan åter in i frysen. Vattnet i skålen är härligt kallt och kan blandas med pulverdiet till en måltid. Du behöver inte mäta vattnet varje gång, för det får ju bara plats i flaskan med den mängden som du behöver.

Du ska se att det blir bra med din vikt och att operationen kommer att ske på bokad tid. Det är många som är oroliga för att inte tappa det de ska, men det brukar gå bra ändå.

Ta hand om dig! Och lycka till med både vikten och operationen!!!