Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett09-allmänt
Läst 2767 ggr
gmek
2012-08-13 21:05
0

Viktoperation eller ej?!

Går i Tankar om en viktoperation har haft en övervikt hela mitt vuxna liv.125kg till mina 173cm… Kanske inte jättestor övervikt, men tillräcklig för att jag skall känna mig illa till mods varje gång jag ställer mig på vågen eller kollar mig i spegeln. Jag tränar styrketräning och kondition men inget händer på vågen. Min läkare sa till mig innan sommaren att jag borde fundera på en GBP..

Då jag läst om komplikationer, dödsfall att bara få äta 2dl mat.. :/ etc. så blir jag lite rädd att det är fel sätt för mig. Jag har läst om Sleeve, men hittar inte var de gör den.. mer än privat…

Kan ni ge mig fördelar/nackdelar med operationen?

Vill gå ner för min hälsas skull.. :)

ingann
2012-08-13 21:17
3

Hmm.. Då ska i se…

Fördelar (för mig):

Man mår bättre

Man har inte en "extra person" att släpa på

Man är gladare

Man behöver inte specialbeställa kläder eller leta på tältavdelningen

Man får ett aktivare liv

Panikångesten är nästan helt borta

Jag har lärt mig äta fler mål per dag

Nackdelar (för mig):

Jag måste äta fler måltider per dag (är både för och nackdel när man alltid bara ätit middag och inget mer)

Fler nackdelar kan jag inte komma på. Det är det absolut bästa jag någonsin gjort för mig själv.:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

gmek
2012-08-13 21:23
0

Härligt att höra så mycket positivitet.. :)

Jag har själv panikångest, går på tältavdelningen sneglar åt den vanliga avdelningen och trånar att jag vill me i de kläderna.. :(..

gmek
2012-08-13 21:34
0

OJ!!! Har inte kollat mitt BMI sedan i våras…. OJOJ!!  41!!!!  Gråter

gummimamma
2012-08-13 23:02
2

Fördelar:

Jag mår mycket bättre både fysiskt och psykiskt. Det mesta av värken jag hade förr är borta. Jag får inte skavsår under fötterna så som förr. Många förhårdnader på fötterna är om inte helt borta så i alla fall mindre. Har aldrig haft så fina fötter som nu! Jag gillar min kropp, det gjorde jag inte förr. Sexlivet har blivit "livligare". Jag njuter mer av sexet och kan göra saker jag inte kunde förut. Jag njuter även av maten jag äter. Förut gluffsade jag bara i mig utan att egentligen tänka på vad det smakade. Visserligen äter jag mindre mängd (2-3 dl), men den lilla mängden ger så mycket mer njutning! Det är underbart att prova nya kläder i affärerna! Jag hittar så mycket fina kläder nu. Roligt att prova nya stilar och annorlunda modeller. Förut fick jag ta de kläder jag fick på mig… Jag kan vara mer aktiv och göra saker som förut var omöjliga.

Jag skulle nog kunna göra listan på fördelar mycket längre! Men listan med nackdelar blir kort:

Min svanskota har börjat skava när jag sitter länge.

Något annat kan jag inte komma på som nackdel. Att äta ofta, som ingann skriver om, ser jag inte som en nackdel. Då får jag njuta ofta av all god mat. Inte behöver man göra stor sak av alla måltider. Det räcker ju med att man äter en banan, eller tar en knäckemacka, så blir man jättemätt. Ett äpple, eller lite nötter och torkad frukt kan man ha med sig i väskan och äta när man är i farten. Det räcker med att frukost, lunch och middag är "ordentliga", så kan resten vara lite lättare.

Visst är det riskfyllt att operera sig, vad det än är för operation. Men hur allvarliga är riskerna med att vara överviktig?

ingann
2012-08-13 23:16
1

Jag glömde ju en fördel;) Snarkandet har minskatSkrattande Folk kan sova i samma rum nu utan att jag håller dem vaknaFlört

#4 För mig är ätandet både en för och nackdel men det blir lättare och lättare att komma ihåg maten utan larm så snart står även det på +-sidan;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Fillin
2012-08-14 09:32
0

Kan bara instämma med de kloka råd ovan.

Jag gjorde en sleeve, och vad jag förstår är det ibland inte tillräckligt att göra en sleeve om övervikten är stor.

Läs på CFTK där förklarar de rätt bra.

Lycka till

gmek
2012-08-14 09:39
0

#6 hur mycket har du gått ner sedan operationen?

#5 underbart det med snarkningen.. brukar hålla maken vaken i perioder..

# härligt med alla fördelar.. , har själv ont i fötterna på grund av mycker förhårdnder, sprickor..

Fillin
2012-08-14 09:56
0

Jag har gått ner 16 kg sen den 27 Mars 2012 :)

Har inget högt blodtryck längre… mår som en prinsessa,
kan promenera med min lilla hund utan att fötterna ¨går av¨

berthagenn
2012-08-14 11:06
0

Jag trodde aldrig jag skulle vara nöjd med 2 dl mat. Men är NÖJD som fasiken. Jag sörjde att jag inte skulle äta samma mängder, men det var oro helt i onödan! Man tycker att man äter hela tiden Cool

Fillin
2012-08-14 11:28
0

#9 hahahaha…. ja jag har ställt min mobil med en påminnelse varje timme, så jag inte skall glömma att antingen dricka lite eller ta något litet. Håller med dig fullständigt… käkar hela tiden känns det som :)

berthagenn
2012-08-14 13:14
3

Som ni analyserar och analyserar. Jag analyserade väääääldigt mycket själv… Takes one to now one. Cool

Gör open, för det är fan i mej det bästa jag gjort. Mätt hela tiden och smalare blir jag hela tiden. Wieeee!

Man äter som vanligt för den delen, bara så mycket mindre!Skrattande