Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett05-kost
Läst 2981 ggr
[Dimba]
0

Jag blir Galen!

Sitter och kollar runt på bloggar, youtubeklipp osv.. Jag tror jag blir tokig snart!

Alla amerikanare och diverse är knäppa i huvudet. Efter operationen sitter dom och snackar om sina matvanor efter OP. Dom ger tips till folk som ska opereras. Ett tips som Alla ger är: OST

Ost i alla dess former ska man tydligen äta när man inte hinner med ett riktigt måltid, när man är sugen på något, ja hela tiden.. Dom är liksom besatta av Ost. Det är inte Så nyttigt med ost som dom verkar tro! Dom snackar ju om protein, och att det är så mycket av det i osten. Men det är ju också annat dåligt i ost. Kanske inte så farligt men det är ju inte alls bra att äta några ostbitar istället för  lunch.

Sen en annan sak som stör mig något så grymt! Det har jag sett mycket svenskar som gör också! Testar gränserna! Äter lite godis, testar vad för skitmat dom fortfarande kan äta osv. Jag blir så aaaarg1 Varför gör man en sånhär operation för att sen vänja magen vid skit igen. Då tigger man tamejfan om en misslyckad Operation med Massor av dumping!

Läs mer om detta på min blogg:)

http://beckisbecka.blogspot.com

Vi hörs!

//Rebecka <3

ingann
6

Jag testar vad jag kan äta.. Det är ganska naturligt och rekommenderas också på sjukhuset.

Jag förstår inte riktigt din reaktion eftersom du ska leva som vanligt efteråt (fast inte bara på skräpmat iofs) fast med mindre portioner.

Att opa sig innebär inte att man ska avstå allt. Om du tror det så är du helt fel ute och riskerar att misslyckas. En op innebär INTE att du ska bli en renlevnadsmänniska.

Du SKA testa vad du klarar/inte klarar att äta för att på så sätt sedan kunna undvika det du INTE klarar…

Ost är faktiskt bra i små bitar om du inte hinner med ett ordentligt mellanmål (mycket bättre än att slänga i sig något annat i farten som kanske är onyttigt). Den innehåller både fett, proteiner och kolhydrater. En mager ost är bäst då den innehåller mindre fett och mer protein.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Dimba]
0

Klart man ska testa vad man klarar av och inte, men det jag menar är dom som endast testar skitmat, glass, läsk, godis osv osv istället för pasta, potatis ris, kött, bröd, juice kanske. Det är det som stör mig. Folk som snackar om att  dom är så glada över att dom fick i sig en ballerinakaka. Man ska ju inte äta sånt efter operationen.

Jag kommer undvika onyttigt i alla dess former så länge jag bara kan, varför skulle man misslyckas för att man skulle bli en renlevnadsmänniska? Låter inte logiskt för mig…

Det där med osten, om man har tid att hacka osten i kuber och packa ner den så har man tid att packa ner något tunt skuret och grönsaker. Det är ju bättre än bara ost?

//Rebecka <3

ingann
0

Läste precis lite på din blogg.. Att underäta (4 knäckemackor på en dag) är faktiskt värre än att tom äta en pizzaslice till lunch.

Jag äter både pizza och hamburgare. Idag åt jag faktiskt på MCDonalds… Skillnaden är att förut åt jag 1 hel pizza, nu 1 slice (1/8 pizza) eller 2/3 cheesburgare mot tidigare 1 bigMc &co.

Hur har du tänkt göra när du är färdig med din nedgång då? Fortsätta äta helt fettfritt och fortsätta gå ner och få ätstörningar? Man ska äta som vanligt fast många små måltider för att hålla förbränningen igång och sedan hålla vikten. Det är dömt att misslyckas om man tar bort allt man tidigare tyckt om.

Du rekommenderar turkisk yoghurt istället för ost? Vad är skillnaden? TY innehåller allt som osten gör…

Turkisk yoghurt:

Näringsvärden / 100 g

Energi 528 Kj/129 kcal

Protein 4,2 g

Kolhydrater 5,1 g

Fett 10 g

5% Västanost från Milko (den ost jag äter av när jag äter ost):

Energivärde

760 kJ/200 kcal

Protein

32 g

Kolhydrat

2,5 g

Fett

5 g

Vitamin B12

1,9 μg 190% av RDI

Kalcium

1050 mg 131 % av RDI

Vilket i osten är det som är dåligt? Menar du fettet så innehåller din TY mer fett än osten…

/Ingalill

ingann
1

#2 Där har du helt fel. Osten innehåller saker din kropp behöver medan grönsaker inte gör det i samma utsträckning. Jag fick lära mig på dietistmötet att det är proteinen man ska se till att man får i sig, grönsaker lägger man till om det finns utrymme för det brevid proteiner och kolhydraterna.

Ris ska du undvika så mycket som möjligt då det inte hinner smälta i magen, vilket gör att du inte tillgodogör dig det.

Jag äter godis ibland (1-2 bitar) några chipsflarn ibland, 1 pizzaslice, en del av en cheesburgare, en halv bulle till fikat iblad, en smal tårtbit på kalas osv… Jag har gått ner drygt 40 kg sen 1/3, låter det misslyckat?

/Ingalill

[Dimba]
0

Tror jag sov till sent på eftermiddagen, lite svårt att äta när man sover. Vi åt mat sen. Jag vet att man inte ska underäta, men jag har problem med det, det erkänner jag, men jag försöker varje dag att äta mer regelbundet.

Turkisk yoghurt tog jag som exempel för att jag tycker det är gott. Sen kan man ta något annat om man vill, vad vet jag.. Hummus kanske? Man behöver inte ha något till alls. Grönsaker är gott som det är :)

Det är inte alls dömt att misslyckas om man tar bort allt man tycker om, förresten så är inte pizza, hamburgare, snabbmat i annan form, det enda jag tycker om. Finns Massor kvar och mycket bättre om jag tar bort skiten.

Du får äta vad du vill men jag förstår inte varför man vill äta sånt som är för fett och för det mesta inte bra, oavsett mängd, när man gjort en operation som ska hindra en så mycket det går från att äta sånt.

Kroppen har ju sin gräns där den inte kan gå ner mer. Det är ju vanligt att man når en vikt sen går man varken upp eller ner i vikt på länge. Jag tänker inte få något ätstörning heller.. Vet inte om du sa de pga inlägget jag skrev om ätstörningar…

//Rebecka <3

ingann
3

Fortfarande får du inte i dig näringen du behöver från grönsaker.

Jag tror du missuppfattat open.. Den är inte till för att hindra dig äta något, den är till för att hjälpa dig reducera mängden samt att du (förhoppningsvis) blir aktivare ju mer vikt du blir av med. Alla dessa bitar gör att du går ner i vikt och sen kan behålla den.

Kroppen behöver fett också.

Självklart kan kroppen gå ner mer än till en viss gräns, annars skulle inte någon få tex anorexiFlört När man slutar gå ner och kanske fortfarande tycker att man är tjock så drar man er ätandet mer och vikten går ner..

/Ingalill

[Dimba]
0

Jag sa inte att man skulle käka endast grönsaker (Fast det skulle kunna funka som ett litet mellanmål) , nämnde kött också, typ tunt skuret osv. Klart jag fattar att man inte får i sig allt genom grönsaker och att man behöver fett. Det handlar ju om att äta Bra fetter, som det inte är i MC, pizza och annan snabbmat.

Operationen vet jag går ut på att koppla bort en stor del av magsäcken så att matintaget ska minskas drastiskt. Men det som är bonus med denna operation är att magsäcken ändrar med vad den tål. Många får dumping av för fet och onyttig mat. Sen kan man oftast vänja magen vid att stå ut med skiten. Men då blir det inte någon bra viktnedgång om man fyller på med dåligt fett hela tiden.

Klart att man kan gå ner för mycket med flit men efter vad jag fått veta så är det oftast så att kroppen stannar vid en vikt som är bra, man kan inte gå ner mer i vikt om man inte Försöker, tex dra ner på maten osv.

//Rebecka <3

[SusanneKs]
2

Jag sa inte att man skulle käka endast grönsaker (Fast det skulle kunna funka som ett litet mellanmål)

Nix, det funkar inte. Man ska äta 6-7 gånger om dan. Tre huvudmål och resten ska vara väl sammansatta mellanmål som har ordentligt med proteiner och helst rätt sorts fett. En frukt eller lite grönsaker duger inte.

Det är viktigare att äta något än att hoppa över en måltid, så ibland kan en hel eller halv bulle få duga till nöds. Knäckebröd är förstås bättre. Regelbundna måltider med ungefär 3-4 timmar emellan är viktigt för att hålla förbränningen igång. Annars kan man riskera att äta för lite, bli felnärd och sedan gå upp i vikt till följd av det.

Maten ska vara till glädje, så man får unna sig vad man tycker om. Man kan äta allt men inte alltid. Den här matordningen ska hålla för resten av livet. Tursamt nog brukar man inte gilla en del onyttigheter efter operationen. Men pekpinnar förfelar sitt syfte. Vi som gått igenom operationen och mår bra vet ju faktiskt rätt mycket.

Om du vill sova länge efter operationen (och helst nu också) så får du se till att vakna till för att äta vid normal frukosttid, sen kan du fortsätta att sussa fram till lunch.

Lycka till med din diet, jag förstår att du kämpar på.

[Dimba]
0

Man ska ju också äta frukt och grönt några gånger om dagen, nu är det rekommenderat 5 ggr per dag, men det blir nog svårt att klämma i sig efter operationen. Jasåklart är det bättre att ha något proteinrikt till :) . Ost går bra, men jag tänker att äta bara ost som mellanmål kan ju inte vara bra. Jag skulle hellre välja grönsaker och något i köttväg till, som mellanmål än ostkuber. Det finns annat med mer protein än ost också.

Klart man ska unna sig, men det där som man unnar sig med kan man ju ändra till det bättre, man kan ha lite glass till fruktsalladen eller ha lite choklad (dock är jag mer för det salta..) . Jag tycker att det inte ska bli alltför ofta, typ en gång i månaden ska det vara för mig sen efter OP.

Jag har sommarlov så då har jag umgåtts med vänner och familj, pratat strunt hela nätterna och då har det blivit att man sover bort nästan hela dagen. Har dock börjat få rätt på sovtiderna nu för skolan börjar snart. Så det kommer inte vara några större problem för mig sen :)

Tack för ditt lycka till, jag hoppas verkligen att detta går bra och att tiden går snabbt till OP-dagen :)

//Rebecka <3

[SusanneKs]
2

Du får nya rekommendationer efter operationen. Ämnesomsättningen blir annorlunda.

Jag tål inte mejeriprodukter så osten utgår för min del. Själv äter jag ca 2 dl havreglass varje dag, dietisten gillar det. Dessutom står jag näringsmässigt på topp, det har kollats alldeles nyss.

Om jag vet med mig att jag kan bli sen så har jag normalt med mig bröd och ett kokt ägg plus några minitomater, det är bra som mellanmål för mig.

ingann
2

Rekommendationerna att äta är 6-8 måltider/dygn efter op:)

För mig är det helt omöjligt så jag äter var fjärde timme från 7.00 -19.00 så det blir 4 ggr. Äter jag oftare så får jag spykänslor men klarar ju inte av att spy (ganska bra iofs så man får behålla det man behöver).

Det var dina meningar "Jag blir så aaaarg1 Varför gör man en sånhär operation för att sen vänja magen vid skit igen. Då tigger man tamejfan om en misslyckad Operation med Massor av dumping!" som gjorde mig väldigt irriterad.

Min tanke blev direkt att du är inte tillräckligt insatt i vad en gbp är eller innebär. Du nedvärderar också vårat hårda arbete med de meningarna. Vi har genomgårr vår op redan och vet vad vi gör.  Jag har kämpat hårt för att ta reda på vilka livsmedel jag klarar/inte klarar genom att testa dem hemma. Visst har det hänt att jag dumpat men det har jag varit medveten om att det kan ske då. På det sättet kan jag undvika de livsmedlen i framtiden.

-42 kg på 5 månader ser iaf inte jag som ett misslyckande trots att jag äter som förut fast med väldigt mycket mindre portioner.

Jag hoppas att din metod kommer lyckas för dig, för mig hade det inte funkar eftersom det man inte "får" äta blir det man vill ha mest och oftast förlorar hjärnan den kampen;)

/Ingalill

[Dimba]
0

"Du nedvärderar också vårat hårda arbete med de meningarna" Jag riktade mig mot dom som lär magen att äta onyttig mat eftersom jag blir arg på folk som gör så efter en sån stor operation. Man ska ju ändra sina matvanor inte fortsätta i samma mönster men endast minska portionerna.

Det är jättebra att du gått ner i vikt! Säger inte att du har misslyckats alls! Utan det  jag stör mig på är att enligt mig är det fel att fortsätta med samma mat i mindre portion. Det är ju ingen bra viktnedgång? Min syster som inte åt något onyttigt alls på hela året (knappt nu heller) gick ner runt 12-15 kilo i månaden det första fyra månaderna alltså över 50 kilo. Därför vill inte jag fortsätta med skiten efteråt för att jag vill kunna gå ner så mycket jag behöver. Om man äter onyttigt för ofta så saktar viktnedgången ner och man går kanske inte ner så mycket som man kan, om man hade ätit bra.

Jag dömer ingen här, ni får äta precis hur ni vill och ni vet att ni mår så bra som kosten ni äter är. Därför väljer jag att inte äta onyttigt minst hela året efter operationen, jag kommer unna mig sen :) Men istället för en hel marabou blir det kanske en, två rutor. Jag är stark när jag väl bestämmer mig och denna operation kommer också hjälpa mig att fortsätta vara stark då jag inte Kan äta så mycket dåligt som jag kanske i början kommer vilja. ;)

//Rebecka <3

[SusanneKs]
0

Du äter bara 4 gånger om dan. Det kan vara farligt om du på så sätt får i dig för lite näring. Varför äter du inte ett sent kvällsmål?

Jag känner en person som ger ner 23 kg på några månader efter sin operation. Sen fick hon näringsbrist och slutade med att äta som hon skulle. Nu är hon smällfet, har allvarliga lung- och hjärtproblem och ser ut som en boll.

Jag kämpade hårt för att få i mig vad jag behövde. Nu efter ett år visar det sig att det har varit bra.

ingann
0

Alla vi som äter något onyttigt efter vår gbp platsar i den kategorin alltså. Efter flytet har man rensat ut allt och lär sen kroppen hantera all fast föda igen. Varför skulle det inte vara en bra viktnedgång? All viktnedgång är bra viktnedgång!

Om du inte äter något onyttigt alls på första året och sedan börjar "unna" dig nån chokladruta eller liknande efter det så kan jag nästan garantera att du kommer få en sockerchock. Då kan jag tänka mig att man börjar gå upp igen.. Inte om man äter det nån enstaka gång under hela tiden.

Det är ungefär som att sluta röka ett år och sedan röka en cigg nån gång ibland.. Då blir suget starkare och du kommer äta cholkadbiten oftare och oftare;)

Jag mår bättre än jag någonsin gjort faktiskt trots mina onyttigheter:) Att äta en pizzabit eller en knapp liten hamburgare en gång i månaden- varannan månad gör varken till eller från. Jag har alltid bara ätit skräpmat max 1 ggn per månad:)  Det som har den verkliga betydelsen är portionerna, regelbundenheten och aktiviteten.

Jag har trots allt bara 17 kg kvar till "normalvikt" nu;)

/Ingalill

ingann
0

#13 Jag klarar inte av att äta oftare än var 4e timme. Då mår jag superdåligt med ont i magen, fryskänslor och får yrsel. Äter jag mer än tex ett plommon eller liknande efter kl 19 så kan jag inte sova förrän på morgonkvisten och 1-2 timmars sömn klarar jag inte dagen på.;)

Eftersom jag inte tålde järntabletterna vi skulle äta utan istället äter järnrik mat så går jag på kontroll var 3e vecka på VC för att hålla koll på alla värden:)

Alla äter efter vad som passar deras kropp och detta passar mig:) Min dietist tycker att jag har fått till en bra matplan som funkar till skillnad mot innan op när jag bara åt 1 ggn/dag.

/Ingalill

[SusanneKs]
1

Vad skönt att du har koll på läget!

Jag äter inga järntabletter, men jag är inte i fertil ålder heller. Mina vitamintabletter har järn i sig.

Det är kul att kunna äta bland vanligt folk utan att vara alltför konstig i sina vanor.

ingann
0

#16 Ja, det är jätteskönt. Jag äter iofs väldigt sällan ute, kanske 1-2 ggr/år bara men nu kan jag beställa en barnportion eller säja att "jag ska inte ha något eget utan smakar bara". Vi fick ett intyg på att vi inte kan äta "normala" portioner  på 6-veckorskontrollen som vi kan visa om vi äter ute:)

För mig har open inneburit (och betytt) att jag kan må bra utan en massa fett överallt och leva ett normalt liv. Skulle jag ta bort allt som är onyttigt skulle det inskränka otroligt på det sociala livet och inte varit värt open. Jag har en vän som gick över till vegetarisk kost och hon blir inte längre bjuden till folk för de inte vet vad de ska bjuda henne på.

Har man sen barn och familj så kommer man inte ifrån att det är kalas och sånt ibland.

För mig är open en chans till ett normalt liv, inte ett liv med restriktioner hela tiden;) Då hade jag kunnat skita i open och levt på flytet resten av livet iställetFlört

/Ingalill

[Dimba]
0

Jag hörde om det att man får ett "kort" eller liknande som man kan visa upp så man slipper betala onödigt med pengar för något man inte kommer äta hälften av. Väldigt bra att dom kommit på detta! :) Får alla ett sånt kort eller intyg?

Finns det något som ni saknar jättemycke som ni inte alls kan äta längre?

//Rebecka <3

ingann
0

#18 Ja, jag tror att alla får det:) Iaf alla som opas i Örebro län…

Jag trodde jag skulle sakna traditionen som jag har med mina barn varje år. Ända sedan de var riktigt små, 18 år sen första gången, har vi gått ut på våren och ätit en mjukglass första dagen de öppnar den försäljningen. (Jag har alltid bara ätit en enda mjukglass per år). Det är jättemysigt att gå ut och sätta sig på en uteservering med grabbarna fast de är stora;) Men det funkade jättebra att ta en piggelin och en kaffe istället medan de åt sin mjukglass.:)

Jag vågade inte prova alls eftersom jag dumpade av 2 skedar paketglass hemma. En liten isglass går däremot utmärkt..

/Ingalill

[SusanneKs]
2

Något intyg på 6-veckorskontrollen var inte standard på Danderyds sjukhus för ett år sedan. Mwn jag lyckades få ett skrivet papper. Med hjälp av det och en tillmötesgående resebyrå lyckades jag få ta med lte mat från en hotellrestaurang där vi hade helpension för att täcka mina mellanmål.

Det är inte självklart att man får speciell behandliing och betala för bara liten portion. Alla har inte barnportioner och är det en buffé så får alla betala lika. Restauranger idkar inte välgörenhet utan ska leva på sin servering.

Men på ställen med bordsservering eller upplagda portioner jag ber om att få en doggybag samtidigt som jag talar om att jag tyckte mycket om maten men inte kan äta så mycket. Det har aldrig misslyckats. på det sättet brukar jag få två extra måltider.

ingann
1

#20 Nej, det är inte självklart att uteställena godtar lappen. Det står på att det är lämplit att de serverar barnportion…

Men skulle de säja nej så skulle jag svara att "Tack, men då äter jag någon annanstans". Det finns så gott om matställen så vill de inte erbjuda oss opade den servicen så mister de mig som kund istället.

"Idkar inte välgörenhet"? Nej, självklart inte men har de alternativ för vegetarianer, allergiker osv så kan jag inte se någon anledning till att inte ha en bra service till oss också.

Barnportionerna är dessutom oftast mindre än hälften av en vuxenportion men kostar minst 2/3 av priset så de tjänar faktiskt på oss.

De flesta bufféer har även de barnpriser.. Iaf på alla ställen jag varit på..

Doggybag skulle jag aldrig ta för varken jag eller mina barn gillar återuppvärmd mat, vi tycker det får en unken smakGlad

/Ingalill

Fillin
1

Läser Era inlägg i denna tråd.

Ta till dig Inganns råd o tips.  för precis så har jag också uppfattat det vi fick lära oss av dietist mfl från kliniken.

Och att kunna äta ett Ballerinakex gör att man kan vara ¨normalt¨ social när man går på kalas tex, så jag förstår glädjen att få i sig ett sådant kex.
Det jag eftersträvar är att få ett normalt beteende i mitt förhållande till vad man stoppar i munnen, nyttigt som onyttigt.

Lycka till nu och kämpa vidare :)