Plötslig intensiv smärta
Så idag fick jag min mens och med den kom det vanliga suget efter något onyttigt som typ choklad, chips osv. så poppade en påse popcorn som blev något brända. Åt upp lite mer än hälften av påsen och var nöjd. En stund senare fick jag intensivt ont i magen, detta höll i sig och tilltog i styrka under 40-50 min och tillslut fick jag panik så ont som det gjorde, var rädd för tarmvred osv. precis när jag bestämt mig för att ringa sjukvårdsupplysningen (eller vad det nu heter) så släpte smärtan bara så där pang bom. Det var inte menssmärtor utan detta var en än mer intensiv smärta som satt allt för högt upp i magen.
Kan det vara en form av dumpning? Dumpar sällan och de få gånger jag gjort det har jag bara blivit lite småkonstig i magen och illamående, jag har aldrig fått riktigt ont. Det var skrämmande och tror jag skrämde upp min kära far lite oxå då jag nästan klättrade på väggarna tillslut.
Åh din stackare, man blir ju så himla rädd att det hänt något med magen.
Mina dumpningar är så här, jag får hejdlöst ont i magen det känns som jag svalt en jättestor köttbit som sakta sakta åker ner och för varje millimeter så krampar det så man bara slutar andas nästan. mellan dessa smärtor så får jag en väldig salivutsöndring i munnen så jag måste svälja eller spotta hela tiden, blir väldigt yr och matt och illamående samtidigt.
Så det var nog en dumpning som du råkade utför.
När jag inte kan hålla mig så äter jag choklad, så jag kan smälta den i munnen innan dennår magen. och fyra rutor av en chokladkaka brukar räcka… men har även dumpat på detta om jag glufsar i mig.
Tror mig komma ihåg att popcorn är ganska svårsmält.
När jag får sådanan här hemska dumpningar så upptäckte jag att jag kan kräkas…och då försvinner all smärta och det enda som återstår är matthet och trötthet, men det är ju ingenting mot smärtan.
Så av två onda ting (för att kräkas är ju fruktansvärt äckligt också) så väljer jag det när jag gjort något där magen bara slår bakut.
Hoppas du fick lite orning på din oro.
Kram
Tina
Jo det var en sak till…. om jag förstått det hela rätt så kan tarmvred först uppstå när man gått ner så mycket i vikt att tarmarna liksom inte har något fett kvar att ¨luta¨ sig mot utan kan få fritt spelrum där inne, och det är då detta kan uppstå. Nu är jag långtifrån säker, och jag kan ha missuppfattat det hela så om någon vet bättre så är jag tacksam för en rättelse :)
//Tina
Tarmvred kan uppstå ja,men mest troligt är att något fastnat på väg ner till magsäcken eller att det fastnat i magsäcken.Man ska ta det på allvar och ringa sjukvården. Min dietist berättade om flera personer som fått ex majs,ärtor,nötter,popcorn osv som fastnat och det har gått så illa att de fick operera personerna för att få bort det.Så man måste tugga noga,länge för att vara riktigt säker på att magsäcken ska klara det.Ring hellre en gång för mycket än för lite vid magsmärtor som inte går över. Jag brukar ta en pytte liten smutt dricka när jag äter något som är torrt.Jag kan inte kräkas så det är lite svårt att få hjälp på den vägen.
aha… ja jag får nog googla på tarmvred, Ja det håller jag verkligen med om att det är bra att ringa, och de är riktigt duktiga på sjukvårdsupplysningen, den erfarenheten har i alla fall jag.
Är det någon här som haft tarmvred, hade varit till hjälp att höra om det från real life så att säga
#1 hur har du mått idag? Försvann alltihop sen eller vad har hänt med dig
//Tina
Är rätt säker på att det var popcornen nu, även om det har gått bra att äta tidigare, satt i andra tankar och åt kanske för fort så det fastnade. Mår nu helt bra och har inte haft mer ont sedan det.
gott att höra, när var det du opade dig?
9/5-12
Då tillhör vi de nyopererade båda två, jag opade mig 27/3-12
Vill passa på att tacka alla här för alla bra råd och tips, Ni har verkligen hjälpt till.
Kram ALLA
Tina