Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett11-i-väntan-på-operation
Läst 13341 ggr
[WX5]
1

Måste man gå ner innan?

Ja nu skall man ju inte vräka i sig godis och sånt bara för att man fått operationstid. Jag har hört att man måste gå ner 5 kilo innan operation. Men vad händer om inte lyckas gå ner i dessa kilon när man kommer till operationsbordet? Blir man utslängd då eller?

[AnnikaOhlsson]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det beror helt och hållet på vilken klinik du skall opas på. Där jag opades var det stenhårt! De vägde mig och räknade BMI när jag träffade dem första gången, sen räknade de ut hur mycket jag skulle gå ner. Jag fick 16 kg. En kvinna som var där samtidigt fick 21 kg. En kollega till mig fick 11 kg. Allt beror på hur din utgångsvikt är.

Ett kg hit eller dit gjorde inget, men de kunde säga nej om man inte gått ner tillräckligt. Detta för att det skulle bli så säkert som möjligt och att fettlagret runt levern ska minska så mycket som möjligt. Men jag har även i efterhand fått veta att det handlar även om att de testar ens vilja och engagemang. Därför var kraven höga och hårda och ja, jag garanterar att man fick slita för att hinna med 16 kg på en månad….

Sen vet jag att andra kliniker har inte viktkrav alls. En del ställen kräver enbart tre veckors flyt för att fettlagret kring levern skall minska… Så det bästa är att höra med din opererande klinik, eller om du vet någon som blivit opad där?

Men visst kan det vara så att det är 5 kg "rakt över" som gäller på den klinik du skall opas!

Nästan oavsett vad det gäller ang. OP så är det olika direktiv på olika kliniker. Hur mycket man ska gå ner, OM man ska gå ner, vilka tabletter man får, hur länge man ska flyta innan/efter OP osv…. Det finns inga "såhär är det"!

Det enda man kan göra är att följa sin egen kliniks direktiv!

[WX5]
0

Aha okej. En bekant sa nämligen 5 kg (hon opades i Åbo) och åt nutrillet och liknande en månad före op.

Så jag får höra vad dom säger när jag kommer dit den 26:e juli. Försöker ju gå ner i vikt hela tiden så man slappar ju inte direkt även om det går väldans trögt just nu. Äter för lite och står stilla på vågen. Rynkar på näsan

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Olika sjukhus har olika lång tid före de vill man ska gå på "flyt" dvs nuttrilett, cambridge eller liknande (brukar ligga mellan 4-6 veckor) . Sjukhuset kommer tala om för dig vilken flytdiet de vill att du väljer, de har lite olika preferenser.

Jag fick aldrig något "krav" att gå ner något innan, tror det även hänger lite på hur pass stor övervikt man har och vilket sjukhus det är. Men även där kommer du få information av ditt sjukhus. Som sagts tidigare går man på flyt innan för att minska fettlagrena runt levern så de har det lite "lättare" under op

millam
0

Såna krav hade dom inte alls för mig, på Danderyd.

[AnnikaOhlsson]
0

Jag har hört det förr att Danderyd inte har de kraven, likaså Sahlgrenska!

Vad jag läst mig till så är Aleris i Kristianstad, Bariatric Center i Lund/Stockholm och Lyxele de hårdaste med viktkraven, men det kan nog finnas fler som är lika hårda…

farmorgreta61
1

Hur mycket man ska gå ner bderor på ens utgångsvikt. Jag ska opereras den 25 sept och när jag blev beviljad op så hade jag ett bmi på 35,2, så jag ska bara gå ner 3 kg. Det gör jag veckan innan op geneom att bara äta flytande. Skulle jag inte lyckas gå ner så skjuts operationen upp minst 8 veckor. Går man inte ner då så blir det ingen op. Så är det på Aleris i Kristiansstad där jag ska opereras.

Det är ett mycket bra system tycker jag för många ungdomar tar en operation för givet och försöker inte ens gå ner på egen hand.

Anledningen till att jag väljer operation är att jag är 51 år och har artros i hela kroppen, vilket gör att jag inte kan träna, varken cykla, simma eller gå raska promenader. För mig är gbp enda alternativet. >Jag har dock gått ner 50 kg de senaste tio åren på egen hand, sen gått upp 15 av dom sen jag blev sjuk för tre år sen

GojaOlsson
0

På sjukhuset som jag ska opas på så ska man gå ner 5 % av sin kroppsvikt. Jag ska gå ner 6 kilo och ska flyta i 3 veckor! /Carin livsviktigaval.blogg.se

ingann
0

På Lindesberg sa de att ca 10% av övervikten vore bra att gå ner under flytet så open gick lättare. Jag gick ner ca 20% Glad Men jag körde stenhårt på flytet, inget fusk öht och så promenerade jag ca 5,5 mil i veckan.

Open kunde bli uppskjuten om man gick ner alldeles för lite i förhållande till de 10%en samt om man fick känningar av gallan under flytet vilket tydligen kan hända. Isf opade de gallan först och sen fick man komma tillbaka några veckor senare för gbp.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Niiinah92
0

Där jag opererades fick jag kravet på att gå ner 14 kg på fyra veckor då, detta lyckades jag dock inte med men kirurgen sa att han tagit i i överkant på mig så det var okej att jag bara gått ner 12 istället för 14 (dock sa MIN våg att jag gått ner 14 men tyvärr går de ju efter sina egnaFlört)