Operation om en vecka!
Jag har ju sagt att jag skulle ställa mig i återbudskön för att få en tidigare operation. Sagt och gjort, ringde idag. Och fick en tid om en vecka!!! Så på tisdag 12/6 kommer jag opereras på Ersta i Stockholm. Spännande och en aning nervöst!!!
Har börjat flyta idag, så det blir bara en vecka.
Stort Lycka till!
Berätta för oss hur du upplevde det.
Kram
Tina
Grattis! Kör hårt med flytet nu! *sista gången med sånt skit* 
Åh, vad kul Katti! Ett stort lycka till
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Åh vad kul för dig! :)
Då opereras du på min födelsedag! :)
Själv får man inte ens komma på gruppmöte eller till läkaren förrens i höst… de kör inget sånt nu under sommaren! :(
Lycka till!!!
//Carin
Tack ska ni ha! Ja, sista gången på pulver, verkligen
.
Lycka till
Det är nu 3 år sedan (den 10/6) jag opererades på Ersta och allt har gått jättebra!! minus 40 kg
Nu håller jag på och packar det som ska med! Tåget går klockan 9 imorgon bitti, jag åker vid 8 (har en bit till tåget). Imorgon är det information och möte med kirurg, dietist och sjukgymnast klockan 12 och på tisdag operation!
Det blir ju till och med lite tid att flanera i Stockholm imorgon eftermiddag
.
Lycka till Katti:) Passa på att gosa med vovvarna nu när du inte får träffa dem på några dagar:)
Det tyckte jag var det värsta av allt.. Ungarna pratade jag ju med i telefonen men Åskar hade ju inte varit borta från mig mer än några timmar i sträck förut
/Ingalill
Mina barn är hos sin pappa både den här veckan och nästa. Så länge har vi aldrig varit ifrån varandra… Och nästa vecka är de på Rhodos, så då kommer vi ju inte ha någon kontakt alls
. Fast jag måste säga att i det sammanhanget kunde ju inte operationen ha kommit lägligare!
Hundarna och katterna ska gosas ordentligt innan jag åker, det lovar jag! Jag kommer just från stallet där jag har fixat till alla kaninerna och sagt hej då till dem!
Suck..! Som jag längtar till min operation! Är lite sur på min läkare som inte skickar remissen nu innan semestern.. Det är ju minst sju månader kvar tills jag får min op gissar jag på. Har en känsla av att de sju månaderna kommer bli de längsta i mitt liv nästan.. Men det är det värt!
Ha det bra! Kram! :) Berätta hur det går :)
//Rebecka <3
Jag förstår inte varför han inte skickar remissen. Det är, såvitt jag förstår, hans förbaskade skyldighet! Sen är det upp till opererande sjukhus att fatta beslut och sätta upp mål du ev måste nå innan operationen. Att du går ner i vikt nu är självklart jättebra, men han kan väl skicka remissen i alla fall, så att det börjar hända saker!
#11 Eftersom jag inte är Arton år så bestämde jag med läkaren och dietisten att jag ska gå ner 10 kilo för att dom ska skicka remissen. Min läkare hade pratat med en kirurg om dennes åsikt om jag ska få göra op innan jag är arton år, det tyckte kirurgen inte att jag skulle göra. Så då kom vi överens om att om jag kan visa att jag kan gå ner i vikt så skickar han remissen.
Jag tycker att det vore smartare att skicka den nu så jag hamnar på väntelistan osv, då kan jag få op mycket snabbare nästa år! Men han verkar inte tycka det. Han sa idag att anledningen till att han ville jag skulle gå ner i vikt är för att jag ska visa att jag kan gå ner i vikt, ändra mitt tankesätt och mina vanor innan op. Det kommer jag göra under flytet med men jag ska börja redan nu så är det bättre tyckte han för att det är mindre risk för komplikationer. Det var tydligen inte superviktigt heller att jag gick ner just 10 kilo, utan bara att till september kanske jag gått ner 6 kilo, vilket betyder att jag är grymt mycke före i hans viktplan, jag kanske borde lugna ner mig då men jag vet inte vad dietisten säger som tycker att jag ska gått ner tio kilo till Augusti. Då kanske hon skickar en tid till min läkare och han skickar remissen snabbare.
Jag vet inte! Jag får ringa imorgon och be dietisten ringa på onsdag (hon är bara här på onsdagar) och så får jag fråga ut henne hur mycket makt hon har i att få iväg remissen. När jag träffade henne sist så verkade hon inte veta så mycket utan skulle bara vara en hjälp för att jag ska gå ner i vikt. Sen skulle min läkare sköta resten med remiss osv….
Jag har så jäkla mycket som snurrar runt i huvudet!
//Rebecka <3
Han ville att jag ska gå ner i vikt själv för att jag ska känna att jag klarar det själv och då inte vill göra op, det var det han sa först men nu verkar han förstå att jag verkligen vill detta. Han har sett gbp gå fel så många gånger och han vill inte att det ska hända mig något.
Typ så sa han.. Men ja som sagt, mycket att tänka på…
Det är bra att du ska gå ner i vikt för en operation är ingen lättsam lösning. Du måste som läkare sa bevisa att du kan gå ner i vikt.
Min grannes dotter, som är 22 år opererades för ett år sen och hon har inte fattat ngt. Hon röker ett pkt per dag och dricker, som så många andra unga, varje helg. Hon har heller inte gått ner så mycket som hon trodde.
Så låt det ta den tid det ska ta. Barn/undomar ska inte genomgå såna här operationer utan att var medvetna om vad det är och innebär
#14 Rökning påverkar påverkar inte viktnedgången något men såklart att det inte är hälsosamt. Dricka påverkar vikten däremot och det är rätt osmart av henne att hålla på så. Jag dricker i stort sett aldrig men jag tänker inte dricka på iaf ett år.
Jag ska kolla upp och fråga så mycket jag kan så jag är väl förberedd för op när det väl händer :)
Vi hörs!
//Rebecka <3
#15 Helt rätt, rökning påverkar inte viktnedgången däremot kan den påverka läkningsprocessen efter op:) Därför har nästan alla sjukhus ett rökstopp x antal veckor innan alla olika operationer;)
/Ingalill
#16 Jo det vet jag att det påverkar läkningen, min syster har gjort en gbp så jag vet lite saker om operationen. Jag minns inte hur långt innan man ska sluta men det är väl under flytet, om inte längre än det.
Sen borde man inte röka efter op på iaf en-två månader tycker jag.
//Rebecka <3
#17 Och har man klarat sig så länge så kan man klara sig resten av liet med
/Ingalill
Det är farligare för en rökare att opereras. Både större risk för blödning, och sämre läkning tex. Även dödsrisken är större.
I Kalmar gäller totalt rökstopp från minst 1 månad innan operation. Och vill man av någon anledning börja röka efter op igen, så ska man vänta 2 månader.
Men som sagt, har man lyckats sluta så vore det inte så smart att börja igen! Om inte annat får man ju sämre kondis och det blir jobbigare att träna… det kan ju påverka viktnedgången!
Ja ni har båda rätt, håller med er helt :)