Inget Stöd!
Nästintill Alla äter onyttigt i min familj, gärna framför näsan på mig, och sen lämnar skålen med godis, chips, maraboun framme…
Jag måste gå ner 10 kilo till typ den 10:e Agusti för att få min remiss skickad, och det går bra, minus 1,9 kilo på tre dagar!
Men det är så Svåååååårt när jag blir utsatt för allt detta! Jag kan ju inte be hela min familj att äta som jag gör eller så men dom behöver väl inte vara onödigt elaka! Det hjälper inte om jag säger till, det blir Motsatt effekt..
Så hur ska jag göra? Ska jag bara gå därifrån eller..?
Tacksam för SVAR!
Vi hörs!
//Rebecka
Jag skulle ha skällt på dom efter noter. Bara för att få upp ögonen på dom, att dom faktiskt kan underlätta för dig och hjälpa dig, just genom att kanske bara äta gotta på helgen eller något. Eller iaf städa undan de goda efter sig. Så att om du vet att dom ska äta, kanske kan vara ute på promenad eller hos en vän med dom äter, (bara hålla dig undan, mena inte att du ska sticka hemifrån varje gång dom ska äta något xD) oxå plockar dom undan de så du slipper se och bry dig om de :)
Oj, det låter jobbigt. Jag skulle tro att det enda du kan göra är att stålsätta dig. Be dem plocka undan sötsaker när de inte äter längre, det borde inte vara så jobbigt för dem tycker jag.
Försök förklara för dem på ett sakligt sätt att om de inte tar hänsyn till dig genom att underlätta på det sätt du behöver så kommer du inte klara av din nedgång. Fåga dem om de vill att du ska må dåligt eller om de vill hjälpa dig till ett bättre och välmående liv.
Att skälla på någon hjälper absolut inte, det får precis som du redan upptäckt motsatt effekt. Prata istället sakligt och eventuellt låt lite lidande
så tränger det in lättare att du inte mår bra så som du lever nu.
Själv hade jag aldrig problem med att mina barn åt godis och sånt framför mig. När min ena son öppnade en pringles-burk så tog jag ett chips och luktade på för att det luktade så gott. Att lukta var fullt tillräckligt för mig
Hoppas det löser sig och att du får det stöd du behöver
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Bra skrivet, ingann. Det brukar oftare vara mer effektivt att lugnt ifrågasätta deras beteende än att försöka ändra det på egen hand. Trist att de inte inser att de behöver hjälpa dig. Kanske är de rädda för förändringen, operationen eller nåt annat? Det är ju inte heller bara en fråga om viktminskningen innan remiss utan även under flytet och framför allt efter op. Du kommer att behöva deras stöd. Hoppas ni kan hitta ett sätt att mötas. Och att du hittar ett sätt att hantera frestelserna när de blir för stora. Lycka till!
/ Grodhulda
Tack för era svar! Jag har lärt mig att hantera frestelserna bättre nu, min bror, som äter mest skit är iväg nu så det är ingen större fara med det, risken finns väl att jag inte kan säga nej till pappa när han vill bjuda mig på något. Sa nej till en glass idag! 
Jag har gått ner 3.1 kilo totalt nu, fattar knappt själv att dethela går så bra och att jag ändå känner mig nöjd och belåten för det mesta. Jag tror att det kan handla om att familjen är lite rädd för förändringarna som innebär med en gbp, min syster har gjort sin och nu ska jag göra min, det blir kanske lite press på dom andra när jag och syrran lever hälsosamt nu, så även om dom inte menar något illa så vill dom kanske att jag inte ska lyckas för att dom inte ska må dåligt över skiten dom äter? Ja jag vet inte men jag ska försöka kämpa på ändå!
Vi hörs!
//Rebecka <3
Jag är övertygad om att du är sanningen på spåren i ditt sista inlägg. Förhoppningsvis blir det lättare för dig att motstå och att inte hamna i konflikt när du tänker på att de inte ör det av elakhet. Men din pappa borde inte bjuda dig på sånt du inte ska äta… Lycka till!
#5 Jag försöker att säga nej så snällt jag kan till pappa, jag får så lätt dåligt samvete :/
Jag träffade min läkare idag och han ska skicka remiss i September! Jag hoppas att det godkänds snabbt så jag kan ta ut det på vårdgarantin och skynda på det hela! :)
Tack för ert stöd!
//Rebecka <3
Du ska inte ha dåligt samvete för att du tackar nej till sötsaker:) Fråga honom snällt nästa gång om han inte kan tänka sig bjuda på något nyttigt istället:) Ni kanske kan gå och käka en sallad tex..
Hoppas det går fort för dig så du kanske kan få din efterlängtade op i höst!
/Ingalill
#7 jag undrar hur pappa skulle reagera på det… Han säger att han är så duktig och nyttig sen så vill han ha glass, kakor, godis ja det som är onyttigt vill han ha. Så jag vet inte om han skulle Acceptera att jag vill ha en sallad istället…
Han åker till sitt hemland på Måndag så då blir det inte lika svårt att gå ner i vikt. Men det som gör mig nervös är att nu är det helg… Ni vet alla vad som händer om helgen. Fredags-lördags och ja varför inte lite söndagsmys med, det kommer bli så svårt att stå emot! Men jag ska tamejfan kämpa på! Jag vill den här operationen mer än något annat. Jag önskar bara att familjen var med mig lite mer…
Av hela familjen så är tre stycken på min sida, varav två äter nyttigt.
Nu så ska jag ut med hunden!
Vi hörs!
//Rebecka <3
Kämpa på! Vi håller alla på dig.
//Tina
Frestelser är till för att man ska klara det. Som gbp opererad kan man ju inte begära att familj och vänner ska rätta sig efter en själv utan det är bara att acceptera att en del äter onyttigt och kan det utan att gå up i vikt och andra kan inte äta sånt.
Klarar man inte en så frestelse som att det står godsaker frame så kanske en operation inte är det alternativ man ska överväga.
#10 Självklart kan man begära, som i TS fall att föräldrarna ska stötta och hjälpa. TS är inte 18 år än och då är det föräldrarnas ansvar att ge sitt barn ett så bra och hälsosamt liv som möjligt.
Det är för mig som att sitta och supa framför en alkoholist eller erbjuda den en sup och tro att den kan stå emot..
/Ingalill
#10 Håller med Ingalill.. inget illa ment..
Men det är klart att om man begär det så ska familjen ge Något stöd istället för att medvetet äta onyttigt framför mig. Som tur är så är jag Stark nog att stå emot frestelserna, eller iaf inte släppa allt och svulla.
#11 Bra sagt, jag har snackat med många i familjen om att jag håller på med viktnnedgång nu och det har hjälpt. blev grönsaker till maten idag när jag hälsade på andra brorsan. :)
Vi hörs!
//Rebecka <3