Livsviktiga val!
Hej alla!
Ganska ny här på forumet!
Vill göra en Gastric Bypass… remiss är skickad till kirurgen i Kalmar.
Sitter och läser och läser om alla erfarenheter på olika forum och bloggar… blir lätt att man fastnar och spenderar timmar per dag med att läsa och fundera!
Jag skriver mest på min blogg http://livsviktigaval.blogg.se/ (användarnamn: carin Lösen: lovis)
men då jag inte gått ut med mina funderingar till mina vänner än,
utan bara lämnat ut bloggadressen till familjen och på olika forum (viktop och viktdropp och här) så har jag knappt inga läsare än.
Så tänkte att då skriver jag lite även här!
Men ni är väldigt välkomna i på bloggen också… där skriver jag mycket mer, lägger ut bilder och hoppas på att få tips och inspiration från andra i samma situation!
Jag väger idag 101 kg och har ett BMI på 37,1.
Har problem med sköldkörteln som gör att jag har svårt att gå ner i vikt.
Börjar bli riktigt trött på min ryggvärk och en klumpig kropp som hindrar mig i vardagen, och funderar därför på om GBP vore något för mig!
Har ni eller vet ni någon som har blivit nekad operation?
Isåfall, Vad hade ni för BMI och vad var anledningen till att ni fick ett nej?
Är orolig för att få ett nej, nu när jag funderat så mycket på det här och lagt så mycket tid och energi, och äntligen tagit ett beslut för att jag Vill.
BMI gränsen i Kalmar är 35 och jag har inte andra sjukdomar än sköldkörteln, så borde ju kunna få ett ja! 
Eller är sköldkörteln något hinder??
Först vill jag bara råda dig till att ta bort ditt användarnamn och lösenord från inlägget här:) Annars kan, om någon oseriös läser detta, andra gå in och skriva i ditt namn eller radera/ändra det du skrivit.
Jag har ingen aning om ifall skiöldkörteln kan inverka på en eventuell operation eller inte. Men det kan ju läkaren svara på:) Har du skickat in remissen så ska du bli kallad till ett första besök inom 3 månader från remissen kommit in (vårdgarantin) och då kan du fråga dem.
Jag hoppas du får ett positivt besked eftersom du verkar funderat ett tag och bestämt dig för att det är vad du vill göra.
Stort lycka till!
Kram
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Användarnamnet och lösenordet är till min blogg, för att läsare ska kunna komma in på den. Vill ha den lösenordsskyddad tills jag vet om jag får opereras! :)
Jo jag har funderat och läst massor och känner verkligen att operation verkar vara något för mig!
Läste på Kalmar läns hemsida om vårdgarantin… och de har högst 45 dagar från remiss till att man ska få träffa läkare… och sen högst 3 månader från OK från läkaren till operation! :)
Hej! Opades i Kalmar för fyra veckor sedan 9/5. fick remissen skickad i december och var på träff i början på mars. Där fick jag boka in tid, hade jag kunnat tidigare hade jag utan tvekat fått en tid ännu snabbare men är glad att det ändå tog två månader från möte till op, den tiden behövs
Ibland känns det som att det gick FÖRsnabbt…..
Jo man behöver nog det!
Satt precis och funderade på just det, och skrev om det på min blogg.
De håller inte vårdgarantin nu över sommaren så jag kommer bli kallad på gruppmöte tidigast i slutet på augusti… men som du säger, det kanske är lika bra, så man hinner fundera över alla tankar som snurrar i huvudet! Blir så intemsivt när man väl börjat fundera över något sånt här tycker jag… kan nog behöva lite distans till det! Är ju inga små beslut att ta!
Hur mår du idag då? Gick operationen bra?
Känns det bra även om det gått fort… ingen ångest?
Vart bor du? :)
Jag mår väldigt bra just nu, har precis avslutat min puréperiod och ska börja testa vad jag klarar och inte klarar av ^^ I början kändes det lite olustigt för jag var proppmätt konstant vilket gjorde det otroligt svårt att äta alla mål men nu mår jag som sagt bra.
Och ja det börjar kännas bra också, ångest får jag när suget efter skräpmat och chips blir stort men annars är jag superglad att jag klarat detta hitentills och känner att på sikt har jag gjort ett bra val. Det är när man inte kan äta väck sina känslor som ångesten slår till eller när kompisar eller familj vill ha skräpmat osv. Jag vet som sagt inte ännu vad jag tål och inte tål i särskilld utsträckning.
Norrliden
Jag gjorde min op den 7 februari 2012. Har gått ner minst 26 kg, och är så jävla nöjd! Var skitskraj, googlade och ALLT. Idag äter jag allt, bara i små små portioner. Mår så jävla bra!!!
Du blir godkänd! =)
Har vänner med positivt att säga om att bil opade i Kalmar och så har jag de som inte alls har något bra att säga om Kalmar.
Jag gjorde i Västervik 21/11-11 och har gått ner 42 kilo änsålänge. Hjärnan hänger dock inte med! ^^ Haft lite komplikationer med illamående som försvann tillslut och så yrsel/blodtrycksfall/lågt bodtryck med. Men helt klart värt det. Mår du dåligt fysiskt och kanske även psykiskt över vikten så gör det! =)
Har fått tid för möte och läkarbesök, redan om tre veckor, 12 juli!!
GLAAAD :)
Mer om det på min blogg: http://livsviktigaval.blogg.se/
Idag har jag varit på läkarbesöket och jag blev godkänd! :)
Inte fått optid än men blir nog i slutet på september kanske! Woho!
/Carin
Grattis!! =)
Vad kul:) Supergrattis!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Härligt… Grattis :)
//Tina