Privata kliniker??
Jag skulle vilja ha lite information om de privata klinikerna som utför Gastric bypass.
Vilka kan man få komma till om man åberopar vårdgarantin och blir skickad från sitt vanliga sjukhus? (alltså inte betalar själv)
Vart ligger dom?
Vad har de för BMI gräns? Är de hårda vid bedömningen?
Bra och professionell personal?
Har det gruppmöte och läkarbesök samma dag, eller vid olika tillfällen?
Vore bra att veta lite om dom innan man pratar med vårdgarantiservice imorgon! :)
Tack!!! //Carin
De privata jag känner till som även tar emot ett visst antal remisspatienter är Carlanderska (opades där själv), Ersta, Sophiahemmet och Aleris. Det krävs att ditt landsting har samarbete med sjukhuset för att du ska få komma dit. BMI-kravet behöver du inte tänka på så länge du är godkänd av ditt landsting, det är det som gäller oavsett vad sjukhuset har för krav.
Nu kan jag inte svara för de andra sjukhusen, men på Carlanderska var jag på inskrivning två veckor innan op. Då togs det blodprov och det var måde gruppmöte och enskilda samtal med dietist, kirurg och narkosläkare. Otroligt bra personal, de var väldigt omtänksamma och alldeles underbara! Jag var nyligen på ettårskontroll och var då nere på avdelningen och sa hej till personalen och de tyckte det var sååååå kul att "gamla" patienter tittade förbi så att de också fick se lite resultat! Jätteroligt att träffa dem igen! 
Men om man åberopar fritt vårdval redan innan läkarbesöket, så är det det väl den privata klinkens BMI gräns som gäller?!
Tyvärr verkar det inte som Kalmar har avtal med någon klinik, så kan bli svårt! :/
Jag opade mig på Centrum för titthålskirurgi (CFTK) i Stockholm.
De hade ett samarbete med ett kreditinstitut så jag fick låna pengar där kostar mig 1260:- i mån i tio år… ler
Har inget annat än gott att säga om denna klinik, de är underbara helt enkelt.
Med fritt vårdval är det väl så att du får en godkänt en operation och m sedan inte ditt landsting kan utföra den på den tiden (tre månader tror jag det är) det är då man kan gå in och välja att opereras på något annat ställe.
Jag tillhör Västragötaland och där finns det på hemsidan en lista på vilka sjukhus man kan välja.
Detta är en liten djungel. hoppas du får lite rätsida på det hela.
Men alltså för att få operationen betald av ditt landsting måste ¨din¨ läkare liksom godkänna operationen. Hoppas jag förklarat något som jag själv inte är helt hundra på.
Är det någon som kan förklara bättre så hjälp mig… ler
Lycka till
Tina
Av vad jag har fattat det så kan man åberopa fritt vårdval redan innan läkarbesöket. Då upprättas en betalningsförbindelse, och blir man sedan godkänd av läkaren på det nya stället så kommer ditt hemlandsting betala operationen.
Det du skriver om som man kan åberopa om man inte får operationen inom 90 dagar är vårdgaratin, inte fritt vårdval. :)
Även det kan man åberopa redan innan läkarbesöket.
Har uppfattat att vissa får annan information… men misstänker att det är sjukhusen som drar lite vita lögner för att slippa att alla åberopar vårdgaratin och fritt vårdval hela tiden.
Även jag höll på att bli lurad, men är envis som synden och ligger på tills jag får rätt svar! :)
Men jag har pratat med mitt sjukhus, Kalmar, igen och efter lite positivare besked så ger jag dem en chans och väntar kvar i deras kö… iallafall tills läkarbesöket. Får jag sedan inte en operation inom 90 dagar få åberopar jag kanske vårdgaratin.
Skrivit mer om detta på min blogg: http://livsviktigaval.blogg.se/
//Carin
Varför så brottom till operation? Jag tyckte det var bra med den tiden det tog innan jag kom till operationen, för då hann jag förbereda mig rent mentalt OCH börja jobba med min vikt på egen hand. Att gå ner i vikt under tiden man väntar på operation ses bara som någonting positivt, och påverkar operationsresultatet till det bättre. Det visar också att man verkligen är taggad till att göra det här livslånga ändringen i sitt liv. Jag hann skaffa en massa information och kunskap om vad operationen innebär och hur den har varit för andra. Visst vill man att någonting ska hända NU, men allting har sin tid. Framför allt, gör väntetiden till någonting positivt.
Dessutom var det guld värd att opereras på ett sjukhus i närheten av där jag bor, för då kunde min familj komma och hälsa på. Och det blev ingen lång hemresa när jag äntligen fick åka hem efter fem dagar. Jag vet att en del blir skickade hem redan dagen efter, men det hade jag aldrig klarat av. Jag orkade inte ens gå till toaletten själv dagen efter operationen p g a blodbrist. Även då när jag fick åka hem, på femte dagen, var promenaden från avdelningen till bilen rätt jobbig. Jag är tacksam för att resan hem tog bara 10 minuter, inte flera timmar!
Jag har redan funderat länge, innan jag gick till VC. Och jag har läst massa och satt mig in i allt, positivt och negativt.
Anledningen till att jag vill att det blir gjort inom vårdgaratitiden är att jag är mammaledig och vill bli opererad innan jag söker nytt jobb… vill inte sjukskriva mig i början på nytt jobb. Eller behöva tacka nej till eventuell intervju för att jag ska opereras.
Sen är det också för att jag vill bli gravid ett år efter operationen, och vill inte att det ska dröja för länge! Hade jag inte velat operera mig hade jag nog försök bli gravid redan nu i höst!
Jobbat på att gå ner i vikt har jag gjort länge… och gör just nu!! men det går som sagt bara uppåt ändå pga av mina sköldkörtelproblem. Är inte så roligt att gå här i väntan på operation och bara bli större och större……
Och sen om jag mot förmodan skulle lyckas gå ner 6 kilo så skulle jag inte längre uppfylla BMI kravet för en operation! Och det vil jag ju inte ska hända bara för man kanske lyckas gå ner några kilo… för mer än så tror jag inte jag klarar att gå ner utan operation…!
Och främst är det till läkarbedömningen jag har "bråttom"… för att få veta om jag ens Får göra en operation…
Är inte så roligt att gå här och hoppas och läsa på och ställa in sig på något, och sen få avslag…!
Aha där ser man, Bra jobbat att gräva fram alla fakta.
Har säkert själv blivit förd bakom ljuset av min VC…
Jag fick inte flyta innan jag opades, så hör dig för, kan man inte helt enkelt ringa till de olika operations klinikerna och fråga.. typ om ens landsting är med på ¨listan¨
Önskar dig all lycka till
och tack för intressant vård information 
//Tina
Jag struntade ju i att åberopa något och gav Kalmar en chans… vill vara nära hemma! Och det är jag glad för idag, för jag har fått tid för möte och läkarbesök redan om 3 veckor! Jippi! :)