Grodhuldas optid har kommit
Jösses så nervöst det var att öppna kuvertet från Akademiska i Uppsala. Jag förstod att det var kallelsen för det var lite tjockt. Fullt med info. Den planerade dagen är 14 juni och eftersom jag ska flyta i 6 veckor så är det snart dags att köpa hem pulvret. Så himla skönt med ett datum men samtidigt så pirrigt!!!
/ Grodhulda
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Verkligen lycka till :)
/Tina

Tack! 
Har lite svårt att ta in att det verkligen ska bli av. Försöker jaga bort den där "bli inte för glaaad - det kanske blir uppskjutet till hösten"-tanken men det är svårt.
Så mycket som jag ser fram emot det här nu så är jag liksom för rädd att nåt ska störa.
Ska äta flytande i 6 veckor och jag är lite nervös över att inte hinna gå ner allt jag ska. Men det är väl så alla känner…det är lite domedagskänsla över invägningen inför op. Att bli hemskickad för att inte ha hunnit gå ner det man ska vore den största floppen av alla. Men man kan ju inte göra mer än att äta det man ska och dricka ordentligt.
Vi ska äta 6 påsar/dag enligt info och det känns mycket. De gånger jag ätit pulver har det varit cambridge och då äter man tre påsar så jag tycker att det ska bli lite jobbigt att äta så många gånger. Det är inte lika lätt att ta med sig pulver som att ha med sig annat mellanmål tycker jag. Men det löser sig.
Ska göra öppen kirurgi eftersom det är en DS jag ska göra så det känns verkligen skönt att datum är satt. Kommer att behöva lite hjälp från mina föräldrar då eftersom jag är föräldraledig med tvååring så framförhållning är bra. De bor i Sundsvall och jag 35 mil söderut så nu är deras almanacka full med bus och barnjagande hos oss i mitten/slutet av juni. 
Skönt med pensionerad mamma i det här läget.
/ Grodhulda
#3 De där tankarna går jag oxå med, jag har gått flyt i 2½ vecka och har inte gått ner så mkt som jag borde. Vet att jag inte hinner gå ner allt så den stora frågan är om de opererar ändå eller om de skjuter upp det
Tror inte jag klarar att de skjuter upp det så jag har lagt in en extra växel nu och hoppas jag kommer så nära som möjligt.
Så ja den där domedagskänslan känns väldigt bekanta
Lycka till!
#3,4 jag var också orolig i början av flytet men efter ca 2 veckor lossade det och jag gick ner massor;) Jag gick iofs väldigt mycket. Hade satt som mål att gå med hunden minst 4,5 mil i veckan men kom faktiskt upp i 5,5 mil hela tiden;) Jag hade lyckats gå ner 14,5 kg när jag vägdes in på sjukhuset.
Det är väldigt sällan de skickar hem någon för att de gått ner för lite sa de till mig, Det var vanligare att patienterna inte berättat att de fått ont i magen under tiden på flyt så de hittade små gallstenar när de gick in. Då opar de gallan först så får man vänta nån vecka på open… Men att man gått ner för lite var väldigt sällsynt:)
/Ingalill

#4 Skönt att vi är många. :) Lycka till själv!! #5 Det låter hoppfullt. Även om jag inte klarar av att gå lika långt som du så tror jag att det kommer att funka. Kan inte göra mer än mitt bästa ändå. Ska ju till avdelningen tre veckor innan op för att träffa personal och ta prover så då får jag väl fråga hur jag ska bete mig om det ser illa ut.
/ Grodhulda
#6 Jag har ju normalt gått 4-5 km/dag med hunden innan så jag tänkte att jag måste öka det för att få nån effekt
Så jag räknade på 7,5 km/dag och söndagar fria men det blev 8-9 km per dag, även söndagar;) Jag laddade ner appen Runkeeper i mobilen och satte på när jag gick iväg och när man kommit en bit och tyckte det var dags att vända så kom rösten ifrån fickan som talade om sträckan man gått.. Då lät det alltid så lite så man fortsatte;p
Rösten talar om hur långt du gått, hur länge du gått, genomsnittlig km-tid och hastighet var 5e minut;) Första gången jag hörde det hoppade både hunden och jag högt när det började prata i fickan hahs
Min underbara vovve:)
/Ingalill

Vilken söt voffsing! Ja, har man en hund så kommer man ut bra mycket mer än om man har två innekatter.
Jag kommer inte komma upp i några superpromenader för det klarar inte min kropp har jag märkt. Jag kan absolut gå långt (jag är van att pressa mig ganska hårt för att inte vara annorlunda i sociala sammanhang) men jag får ont i ländryggen och då jag vill ut varje dag så är det bäst att ta det lite piano. Får gå runt med sonen i området istället. Huvudsaken är att man rör sig.
/ Grodhulda
#8 Absolut! Som läkaren sa till mig, gör som du brukar men lägg till ca 10% så ger det resultat:)
Jag fick också ont i ländryggen förut och mitt vänstra ben domnade bort när jag gått nån km men det har försvunnit i takt med kilona:)
/Ingalill

Jahapp…då har alla veckor gått och på onsdag kväll läggs jag in för att nån gång under torsdagen göra min efterlängtade DS.
Alltså. Det. Börjar. Bli. Pirrigt. 
Tänkte packa lite idag, men vad i allsin dar ska jag ha med mig?
Får nog ta med mig stora t-shirts (typ nattlinne) för jag tänker inte lita på att de har rockar som passar. 
/ Grodhulda
Bra att ha med är tofflor, kläder till hemfärden som inte sitter åt runt såret, LYPSYL (man blir supertorr om läpparna), nåt att läsa om du har enkelrum, mobilladdare och toalettsaker. Schampoo är också bra till efter op för håret känns som svinto efter att ha tvättat med hibiscrub;p
Klart de har sjukhuskläder som passar:) De har nog haft alla storlekar där;) Jag och rumskompisen var tvugna att byta ut våra sjukhustrosor vi var tvugna att ha ör de hade lagt fram trosor i strlk 160-180 kg (de gick efter vikt
) så när vi testade dem rasade de av.. Det var första gången jag haft ett plagg som var för STORT
Stort lycka till
/Ingalill

Tack! Ja, jag hoppas ju att det kommer att funka bra.
Jo, de har säkert kläder, men man blir lite luttrad när de även på överviktsenheter o dyl måste leta efter t ex blodtrycksmanschetter för att de bara har små framme.
Det ska bli så skööönt när det är över.
/ Grodhulda
Kram
Tina
Jag ska opereras på aleris i Kristiansstad den 25 sept. Har inte så högt bmi, "Bara" 35,2. Har däremot ont i ländrygg, knä och fötter. Det är artros, förslitning. Det ska bli jätteskönt. Har i hela mitt 51-åriga liv varit överviktig, iaf så länge jag kan minnas. Samtidigt är det naturligtvis väldigt nervöst.
Pga värk så kan jag inte gå fort, men däremot går jag 2-4 tim varje dag med min hund. Skulle tro jag går mellan 6 o 8 km
# 14, härlig pinnföring
.