Ny här
Hittade detta forum häromdagen när jag på allvar började surfa runt efter information kring viktoperationer. Jag har fått kallelse till informationsmöte på måndag på S:t Görans sjukhus i Sthlm.
Jag är 48 år ung och har idag BMI på 39. Har högt blodtryck sedan jag åt Reductil för några år sedan, annars inga egentliga sjukdomar. Men gå ner kan jag inte, det går bara inte vad jag än gör :-(
Jag har en hel rad frågor som jag gärna skulle vilja ställa och hoppas att någon vill svara på, men under vilken rubrik ska jag lägga dem??
Ha det bra så länge allihop!
kram Cammis
Välkommen!
På vänster sida ser du äldre inlägg där kanske du kan hitta någon som passar… eller så är det väl bara att fråga på denna din tråd :)
Jag opades 27 Mars 2012 och hade det ungefär som du beskriver det.
Tror de flesta av oss här har testat ALLT… så fråga på.
//Tina
Bara kör!
Open är det bästa jag har gjort i hela mitt liv! 
Skönt att inte sticka ut balnd folk mer. 
Kan inget annat än hålla med berthagenn
Tack ”Shettisar” 
Jag satte mig i en bil här om dagen (åker inte bil så ofta) och märkte att bilbältet satt NÄSTAN UNDER bysten, wieeee!
Behövde inte dra ut bilbältet som jag gjorde förut av gammal tjockisvana. Såp många såna vanor man har. Märker det nu när jag har gått ner.
Kör bara kör. Klara jag, som kunde käka 2 liter glas i EN SITTNING. Klarar alla detta. Jag var så rädd, men det var helt i onödan.
Klart den första månaden är en lite upp- och ner, man får ju läkas ordentligt och lära sig äta frukost t ex. Nu är det som jag aldrig gjort annat. 
Igår kastade jag kläder i stl 56 och 54! Har stl 46 nu, wieeee! 
Ha Ha ja det var exakt samma för mig. Jag märkte att jag börjat gå ner när jag fick på bältet utan att nästan kvävas
Så skönt att kunna köpa "normala" klädstorlekar och jag behöver inte försöka gömma mig när jag ska ut bland folk…Jag ser "normal" ut för andra människor så nu stirrar de inte pga min kropps storlek..
Hej igen, här kommer några frågor, svaren finns säkert redan någonstans men så får jag det lite samlat. Hoppas det är ok.
kram
- Var gjordes din op.?
- Vilken typ är det gastric bypass eller annan?
- När gjorde du den?
- Vad hade du för BMI innan?
- Hur länge fick du äta flytande innan op?
- Vad åt du för sort, gick det bra/lätt tycker du?
- Gick själva operationen smidigt, hur länge fick du ligga inne?
- Hur länge var du sjukskriven (eller hade behövt vara sjukskriven)?
- Hur har det gått nu efteråt? Dumpar du ofta/mycket?
- Kan du rekommendera till andra att göra samma sak?
- Med facit i hand, skulle du gjort om den?
**- Var gjordes din op.?
**Carlanderska i GBG! Bor i Skåne och kom dit via det fria vårdvalet.
**- Vilken typ är det gastric bypass eller annan?
**GBP
**- När gjorde du den?
**24/4 -11
**- Vad hade du för BMI innan?
**39,3
**- Hur länge fick du äta flytande innan op?
**2 veckor, inget krav på antal minskade kg. Carlanderska går efter BMI. 35-40 2 veckors flyt, 40-45 3 veckor osv.
**- Vad åt du för sort, gick det bra/lätt tycker du?
**Naturdiet. Det var den enda sorten jag visste att jag skulle fixa i två veckor. Jag fick välja vilken sort jag ville.
**- Gick själva operationen smidigt, hur länge fick du ligga inne?
**Operationen gick precis som den skulle. Jag skulle ha åkt hem efter två nätter men fick många ordentliga blodtrycksfall så jag fick stanna en natt extra. Kändes skönt att de hade koll på mig.
**- Hur länge var du sjukskriven (eller hade behövt vara sjukskriven)?
**Då jag var mammaledig/arbetslös så sjukskrev jag mig inte alls. Maken var för tillfället arbetslös så jag kunde tuffa runt hemma i lugn och ro. Hade jag haft jobb så hade jag behövt två veckor hemma, det är ett heltidsjobb i början att få i sig all mat och vätska.
**- Hur har det gått nu efteråt? Dumpar du ofta/mycket?
**Jag dumpar enbart om jag äter fel…alltså för mycket, för snabbt, för fett eller för sött. Precis som det ska vara enligt mig. =)
**- Kan du rekommendera till andra att göra samma sak?
**Om jag upplever personen mentalt redo och påläst…ja.
- Med facit i hand, skulle du gjort om den? Utan att tveka en sekund. Detta är det bästa jag någonsin gjort för mig själv.
Har för övrigt till dagens datum gått ner 48,5 kg. Väger numera 62.5 kg till mina 168 cm. :-D
- Var gjordes din op.?
Landskrona
GBP
- När gjorde du den?
7/2 2012
39
4 veckor
Modifast. Det var svårt första veckan, det var en omställning. Sen var det ok.
Smidigt och mådde bra efetråt. Åkte hem dagen efter!
2 veckor.
Dumpa en del i början. Man fick åt litet dumt i början, men nu är det ok. Man vet vad man käka. Och vad man kan unna sig.
Ja!
Detta är det bästa jag har gjort för mig själv! Klarar jag klarar ALLA detta!
- Var gjordes din op.?
På Centrum För Titthålskirurgi i Stockholm.
Betalade själv. 98,000 :- (lånade pengar )
Bor i Göteborg.
- Vilken typ är det gastric bypass eller annan
Sleeve.
- När gjorde du den?
27 Mars 2012
30.0 klarade mig precis.
Jag väger mig var 14 dag och nu har jag gått ner 10 kg på sju veckor och har nu ett BMI på 27,1 vid sista vägningen.
Startvikt 85 kg
Efter 7 v 75 kg
längd 164
Inget alls.
Jag sov en natt på hotell, första dagen skulle det tas prover mm, träffade ett underbart gäng på 5 tjejer som skulle opereras och vi gick ut på kvällen och åt och hade det jättemysigt.
Sedan var vi kvar i 2 nätter på CFTK och därefter hade jag en extranatt på hotell.
Inga komplikationer, men det är klart man är ju trött o medtagen och yr.
Va sjukskriven i 5 veckor, och det rekommenderar jag verkligen, skall inte säga att det var en lätt månad. Stor omställning. Jag orkade inte ens ha min lilla hund hemma, de första 2 veckorna gick åt till att få i sig Kelda soppa, vätska och Grönsaks Shots av olika slag.
Orkade inte med det vardagliga som disk o tvätt, utan låg mest i soffan och promenerade ut i köket och fyllde på reserverna, orkade vissa dagar inte ens stiga ur pyjamasen, sedan gick det sakta men säkert framåt. Men sjukskrivning rekommenderar jag starkt. Jag hade aldrig klarat det utan mina fem veckor. (5 veckor från att jag opades till jag började jobba)
Dumpar så fort jag äter mat för fort. Men tål nu 8 v efter operation allting. Blir ibland lite övermodig och glömmer mig och hugger in som förr… oj oj det slår till direkt.
Koncentrerar mig på Protein och grönsaker.
Klarar att äta all mat nu.
Klarar till och med glass o sötsaker, klarar även fett och kolsyrat :) men som sagt i väldigt små mängder. Det är magiskt att inte vilja/va tvungen att proppa sig full, även maten är i små mängder.
Kan bli lite frustrerad och otålig när jag dumpar, men jag lär mig för varje dag.
- Kan du rekommendera till andra att göra samma sak
Absolut - trots allt jobbigt som kommer med operationen är det ändå en övergående fas.
Äntligen kan jag äta ETT Ballerina kex, inte ett rör.
Äntligen kan jag ta EN halv kula glass, inte ett helt 2 liters paket
Och vara NÖJD. Likadant med all mat.
Jag känner mig normal utan mitt störande ätbeteende.
Är så oerhört glad över att jag slipper att ständigt o jämt misslyckas och vara tjock. Nu ¨kämpar¨ jag med att få i mig… inte som förr avstå. :)
JA Absolut om personen är mentalt redo och påläst.
Det finns ju alltid risker vid operationer, men det var jag inte medveten om vid knä, fot, hand, handleds eller blindtarms operationerna så jag skulle trots risken göra om detta.
Livet börjar återvända på riktigt nu.
Kram o lycka till Tina
- Var gjordes din op.? Karlshamns lasarett
- Vilken typ är det gastric bypass eller annan? Öppet snitt GBP
- När gjorde du den? 7/1 2008
- Vad hade du för BMI innan? 50,2
- Hur länge fick du äta flytande innan op? Behövde inte äta flytande utan lade om min kost 1månad innan
- Vad åt du för sort, gick det bra/lätt tycker du? Ja
- Gick själva operationen smidigt, hur länge fick du ligga inne? Jag låg inne 5dagar,allt gick mkt bra.
- Hur länge var du sjukskriven (eller hade behövt vara sjukskriven)? Är sjuk pensionär pga min ledgångsreumatism.
- Hur har det gått nu efteråt? Dumpar du ofta/mycket? Det har och fungerar bra.Dumpar gör jag imellanåt,men mest för att jag inte själv tänker till.Jag har alltid hets ätit och har imellanåt fallit tillbaka på det. Dumpade lite i början också innan jag visste vad jag kunde äta osv.Nu dumpar jag endast vid för söta saker,när jag äter för snabbt eller för mycket.Samt vid för feta rätter.
- Kan du rekommendera till andra att göra samma sak?Absolut,om de har försökt med allt annat och det inte fungerar samt om de verkligen förstår innebörden med en viktop.
- Med facit i hand, skulle du gjort om den? Absolut!
Har gått ner 65kg..
Vilken bra tråd Cammis:):)
Det är underbart och intressant att läsa om hur vi alla haft det efter sin operation.
Stor kram till alla coola/goa människor här 

Tack för alla era svar, hemskt trevlig läsning faktiskt och det verkar som det gått ganska bra för de flesta, och att sjukskrivningen inte varit så lång. Känns jobbigt att vara borta länge från jobbet utan att vara sjuk om ni förstår vad jag menar. Man väljer själv att operera sig, och även om det självklart har sina orsaker så kanske arbetsgivaren inte tycker att det är helt ok…
Jag ska som sagt på informationsträff på måndag, efter det måste jag bestämma mig. Just nu lutar det definitivt åt operation.
Ha en härlig helg!
kram
p.s. vad är Sleeve till skillad mot GP? d.s.
Googlade Sleeve och fick upp detta.
Metoden innebär att cirka 75 % av magsäcken tas bort och görs om till ett smalt rör. Att hungerhormonet ghrelin bildas i den del av magsäcken som tas bort, bidrar också sannolikt till viktminskningen. En annan fördel jämfört med Gastric Bypass är att man bevarar nedre magmunnen och därmed undviker risken för dumping (ett problem som ofta uppstår i samband med gastric bypass). Man gör heller inget med tarmen, utan tar helt enkelt bara bort en del utav själva magsäcken.
Tack Shettisar #16
Fast det verkar ju inte stämma då om man läser om Fillins #11 upplevelser av dumpning efter Sleeve operationen.
Nåja på S:t Göran verkar de bara göra GBP.
Hej och välkommen hit
- Var gjordes din op.?
På Lindesbergs Lasarett
GBP
- När gjorde du den?
26/3-12
45,9 (nu 38.3)
4 veckor
3xNaturdiet + 1xModifast
Operationen gick jättebra, opades som nr 4 av 4 för dagen så jag kom inte tillbaka till avdelningen förrän 22.30. Då blev det omedelbart en kopp kaffe som jag längtat efter hela dagen;)Förmiddagen efter op tog jag en rask promenad runt hela sjukhusområdet.
Vi låg inne totalt 3 nätter från inskrivningen, alltså 2 nätter efter op.
Har sjukpension så ingen sjukskrivning. De som jobbade var sjukskrivna 4-6 veckor beroende på arbetets art.
Det har gått otroligt bra efteråt. Jag är ganska rastlös av mig så de första 2 veckorna renoverade jag köket (satte kakeldekorer, målade köksväggar, slipade och målade stolar + bord) samt gick halvlånga (4-6 km) lugna promenader med hunden.
Dumpar gör jag bara när jag provar mig fram på vad jag kan äta eller inte i princip:)
Det beror alldeles på. Är det någon som är psykiskt stabil och har vägt för/nackdelar mot varandra ordentligt och som förstår att det inte är en "mirakelkur" som gör en smal utan egen insats så absolut.
Är det någon med djupa depperioder eller annan psykisk ohälsa så skulle jag hellre rekommendera dem att gå igenom allt med läkare och psykpersonal först. Jag vet tyvärr en som hade djupa depperioder, opade sig och mådde mycket sämre och ångrade sig mer och mer i takt med kilonas försvinnande och till slut tog hon sitt liv.
ABSOLUT! För mig var det helt rätt beslut:) Jag har aldrig mått så bra som nu. På den här korta tiden har jag lyckats både komma i och minskat ur ett par jeans jag väntat i 23 år på att kunna ha
Jag har i dagarna köpt nya kläder i storlek 46 mot tidigare 54
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Mina personliga svar:
- Var gjordes din op.?
I Västerås
Gastric Bypass
- När gjorde du den?
5:e oktober 2011
+40 + diabetes typ 2 (Ett BMI på +40 innebär "mycket svår fetma"
3 veckor, men jag flöt i 7 veckor innan op på eget bevåg
Modifast, och det gick skapligt lätt
Ja, op:en gick smidigt, åkte hem dagen efter
drygt 2 veckors sjukskrivning blev det för min del
Jag dumpar om jag äter för sött/fett eller för fort, man gör en del ätmissar i början
Ja om man besväras mycket av sin övervikt/fetma eller har dragit på sig överviktsrelaterade sjukdomar så rekommenderar jag det, men det är ju inget man tar till utan att vara mycket väl medveten om vad man ger sig in på, en operation kan inte ångras i efterhand..
Med facit i hand skulle jag göra om operationen och jag önskar jag hade kommit till skott tidigare
Mvh Lena Lindberg
- Var gjordes din op.?
Kalmar lasarett
En gastric bypass
- När gjorde du den?
9/5-2012 alltså tre veckor sedan ungefär
49,5
4 Veckors flyt, använde mest moodifastpudding. Det var jobbigt och erkänner att jag fuskade ett par gånger.
Ja de säger det, själv minns jag bara en otrolig smärta när jag vaknade upp från narkosen, de fick pumpa mig ordentligt full med morfin sen sov jag hela dagen. Jag fick dock åka hem vid lunch dagen efter open.
De sjukskrev mig fyra veckor automatiskt men fick inte vara borta så länge för skolan men har varit det ändå så får ta igen en massa till hösten.
Har ju bara varit opad tre veckor men ja dumpat har jag gjort några gånger, mest för att jag går händelerna i förväg och äter saker innan kroppen är redo, ajabaja 
Jag rekomenderar det till dem som har sjukdomen fetma och har testat allt utan att lýckas gå ner. Jag är bara 20 år men har fram till operationen sett migsjälv som ett hopplöst fall och gömt mig i min lgh. Nu ser jag ljus i tunneln och är beredd på att det fortfarande finns hinder jag måste ta mig över innan jag når fram men jag ser slutet och det är värt massor.
Har vid ett flertal tillfällen ångrat mig (då jag mått kasst eller suget efter chips, max osv. faller på) men frågar jag migsjälv om jag skulle gjort den igen nu när jag har facit i hand så är svaret tveklöst JA! På tre veckor har jag gått ner 11 kg, 7 innan dess så 18 kg från flytstart. Mina trånga byxor sitter äntligen som de ska och jag har en ny spänst i benen när jag är ute bland folk. Nästa sommar ska jag köpa en bikini och bada i havet med hundra andra människor på samma strand
#20 Jag måste vara väldigt lättrörd idag, eller så skriver Ni alla så vackert…. Vi gör det nästan omöjliga 
- Var gjordes din op.? Karlshamn
- Vilken typ är det gastric bypass eller annan? GBP
- När gjorde du den? 22/11 2011
- Vad hade du för BMI innan? 45.9
- Hur länge fick du äta flytande innan op? 4 veckor
- Vad åt du för sort, gick det bra/lätt tycker du? Jag åt Modifast, som jag smaksatte ibland lite extra med t ex kanel, några droppar passionsfruktsjos eller andra kryddor.
- Gick själva operationen smidigt, hur länge fick du ligga inne? Operationen gick bra, förutom att jag fick en rätt kraftig blödning och behövde få två extra påsar med blod dagen efter. Jag låg inne 5 dagar.
- Hur länge var du sjukskriven (eller hade behövt vara sjukskriven)? Fick först 2 veckor sjukskriving, men fick det förlängt med ytterligare två då jag inte klarade av att jobba ännu efter de två första. Blodförlusten och näringsbristen hade gjort mig matt. Jag hade lite svårt i början att få i mig all den mat jag skulle äta. Men jag blev piggare när jag började med puré, som ju är mer näringsrikt än soppor.
- Hur har det gått nu efteråt? Dumpar du ofta/mycket? Allt har gått jättefint! Dumpar bara när jag äter dumt. Är huvudet dumt, får magen lida… Men vikten har rasat från 122 kg till 65, så min bmi är 24.5 nu och klädstorleken har gått från 56 till 40
- Kan du rekommendera till andra att göra samma sak? Absolut! Var inte rädd för att ta steget. Det är mer riskfullt att vara fet än att göra den här operationen. Man får ett helt annat och rikare liv när man går ner i vikt!
- Med facit i hand, skulle du gjort om den? Jag skulle inte tveka en sekund. Trots häng av överflödsskinn och tuttar som ser ut som tomma ica-kassar, så är detta det absolut bästa jag gjort med mig själv. Hänget och tuttarna går att trolla bort med vettiga kläder. Att gå till plastikkirurgen vill jag inte. Jag är nöjd trots mina skavanker. Jag var ju ingen fotomodell innan heller…
Kul att det kommer nya svar mellan varven, tack till alla som vill dela med sig av erfarenheterna. Jag har fått tid för läkarbesöket nu, 18/6.
kram