Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett04-dumpningar
Läst 2584 ggr
Fillin
0

Ät hastighet

Blir det bättre med tiden?
Jag är ju rel. ny opad och måste vänta
upp till 5 minuter mellan en ny tugga, annars dumpar jag.

Blir det bättre o bättre eller får man helt enkelt finna sig i
att det skall gå så länge mellan tuggorna?

Ni som varit opade ett tag har säkert svaret på min undran.

Ha en go helg ALLA
//Tina

SilverEmma
0

Som med allt annad vad gäller det här så är det individuellt. Glad

Jag har alltid kunnat äta i ganska bra takt, även som nyopad, men ändå försökt få huvudmålen att ta 20-30 minuter.

Fillin
0

Tack! Ja då får bara tiden utvisa om det kan bli lite ¨bättre¨
Det som är krångligast är vid lunchen på jobbet, lunch halvtimmen räcker helt enkelt inte till, men det går ju att anpassa sig.
Spännande att höra fler upplevelser ang detta.

//Tina

ingann
0

Jag opades ju för snart 7 veckor sen och jag började med ca 45 min för att få i mig soppas och det mosade de första veckorna men nu äter jag på ca 20-30 minuter utan att dumpa:)

Det kommer troligtvis bli bättre för dig med men som Emma säjer så är allt väldigt individuellt:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

lena.lindberg68
0

Jag är en sån som kastar i mig maten (tyvärr)

Försöker äta sakta men det är svårt för mig att lära om, jag har absolut ätit upp min portion på 5 minuter. (7 månader efter op:en)

Det händer att jag dumpar efter måltiderna men oftast inte trots "stressätningen" ..det här är naturligtvis inget jag rekommenderar, berättar bara hur det är för mig..önskar jag kunde ta det lugnt (för det är väl troligtvis ingen som försöker stjäla maten ifrån mig även om man tycks tro det Flört)

Niiinah92
0

Jag opades för bara fem dagar sedan men jag äter som vanligt, dvs ett par sekunder mellan skedarna så har svårt att få soppa, yoggi osv. att vara 20-30 min. Har inte dumpat än så längeGlad

Fillin
0

Tack för alla svar då tror jag att det blir lite bättre med tiden, jag kan ju dricka på ett helt annat sätt än i början.
Så allt har väl sin tid :)

Ha en bra matvecka alla
//Tina

berthagenn
0

Jag opades 7/2, och det blir bättre med tiden! Glad

gummimamma
0

I början kunde en måltid ta 1,5 timme för mig! Fick helt enkelt inte i mig det jag skulle. Men med tiden ändrade det sig, så nu, 1,5 år efter op, kan jag äta en måltid på 10-15 minuter. Om jag ska på restaurang eller blir bjuden på riktigt god mat, är jag extra noga med att tugga ordentligt och äta sakta, så är risken för dumpning mindre. Skulle jag ändå dumpa, dricker jag lite kolsyrat vatten, så går dumpningen fortare över.

Fillin
0

Tack gummimamman, det är just när man äter med andra människor som det kan kännas pinsamt, gott att höra att det blir bättre.
Tycker mig redan känna av att det blir så också.
Nu är det 8 veckor sen operationen och jag är bara såååå GLAD för allt.
Då skall jag testa lite kolsyrat när jag är för snabb på maten, mycket bra tips :)

Kram Alla