Frågor ang. puretiden
Hejsan!
På torsdag så är dax för mig att börja med puré efter att ha gått på flytande i 2 veckor.
Såklart har jag en massa frågor nu hehe.
Man fick lov att börja äta knäckebröd under puretiden med bredbart pålägg. Vilket knäckebröd rekommenderar ni?
Och maten….måste man mixa den till riktig pure, eller kan man bara mosa med gaffelen? Gör det nått om där är lite klumpar i om man tuggar det noga?
Hoppas att ni kan svara på mina frågor =)
Allt som går att mosa sa de till mig:) Det började vi med efter 1 vecka.
Jag körde oftast en bas av kokt potatis och varvade med kokta morötter eller kokt broccoli som jag mosade ihop. Till det kokt lunchkorv (som jag tog bort skinnet på), köttkorv, kokt lax, köttfärsröra, köttfärslimpa. Ja, i princip allt som gick att mosa med gaffeln:) Som grönsaker till åt jag krossade tomater eller riven gurka utan skal (jag klarar inte av smaken på kokta grönsaker
).
Jag gillar inte knäckebröd så jag hårdrostade en franskskiva och det funkade på mig:) På den hade jag bredbar leverpastej eller lättmjukost.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
okej, så jag slipper köra det i mixern? Det ser så oaptitligt ut när man har gjort det :P
Men när man mosar med gaffeln så är det lätt att det blir "klumpar" gör det något?
Hur är det med t.ex ris och pasta?
Du slipper köra det i mixern:) mjuka klumpar gör inget om du tuggar dem:) Jag har inte mixat något förutom när jag gjort rotmos…
Ris vet jag inte, de sa nåt om att inte äta det i början iaf eftersom de kan fastna i agrafferna men jag lyssnade inte så noga då jag avskyr ris;p
Pasta skulle vi vänta med i 4 veckor och när vi äter pasta ska vi välja stora sorter, alltså inte de små "vanliga" makaronerna för de är så små och ofta bara glider ner utan att tuggas. Så jag äter all slags spaghetti, penne, snäckor, rosetterna, skruvar.
/Ingalill
oki, ja men får nog se till att tugga ordentligt =) Tänkte gör köttbullar och potatis och sås första måltiden som jag kan äta =)
Haha precis vad jag gjorde som första måltid;)
/Ingalill
haha men det är det man saknar mest, riktig husmanskost :P
ja. och nåt bägge mina ungar gillar så jag äntligen fick äta med dem:)
/Ingalill
haha =) Man saknar lite utav det sociala! Träffa kompisar på fika eller bjuda hem folk på middag. Och varje söndag träffas jag och min kompis. Då brukar vi ha en spel dag då vi spelar wii, singstar m.m. och på kvällen bingolotto. Då brukar jag ta min godis dag för då käkar vi middag tillsammans, lite chips och cola. Nu sitter jag där med mitt sketna vatten haha xD
Vad mysigt:) Men du kan dricka lite lightläsk eller fritt av funlight saft om du tröttnar på vattnet;)
Jag har varit i Stockholm hela dagen med sonens fotbollslag på match och var så duktig och gjorde matlådor till hela dagen men så skulle de stanna på McDonalds på vägen em nu ikväll så jag tänkte att en halv cheesburgare går nog bra, jag klarar ju korv med bröd, men det gick inte:( redan efter 2 tuggor fick jag ont i magen så hamburgare läggs till min nono-lista;P Sonen däremot smällde i sig bigmac +meny och 3,5 cheesburgare
Direkt efter det gick han till bussen och åt upp min banan som låg i väskan;) Och inte ett uns fett på kroppen har han! Livet är orättvist
/Ingalill
Vissa har det bra! Min lilla syster äter massa godis var varannan dag och hon e smal som en pinne!
Ja, jag köpte faktiskt en mini mer =) Riktigt mumsigt var det! Men när kan man börja med kolsyrat?
Mineralvatten med kolsyra fick jag redan på sjukhuset. Men var beredd på att det bubblar till i huvudet av första klunken
/Ingalill
oj oki hehe =)
Jag har inte vågat dricka kolsyrad dryck och jag opades för 4år sedan.Feg eller vad?

hehe nä det tycker jag inte :P jag e själv supernojjig med allt ^^
Min mamma opades för 5 år sen och hon dricker kolsyrat =)
Det är faktiskt nått jag saknar väldigt mycket….just kolsyrat.
Testa en liten smutt och se vad magen säger. Jag dricker ganska obehindrat kolsyrat, men som vanligt gäller att dricka försiktigt :)
Värt att testa om man saknar det.
//Tina
Ja, ska nog göra det =)
Hej!
Jag opades den 7 februari i år. Jag dricker kolsyrat här på jobbet och det funkar jättefint!
Minns att det första jag åt efter open var också husmanskost som köttbullar och mos. Det var DÖDSGOTT!!!!!
Har gått ner 24 kilo! Wieeee!
Det är nog också väldigt olika vad vi tål verkar det som.
Jag åt en del av en Whopper från Burger King. Det gick jättebra. Jag upptäckte bara att det var inte alls lika gott som förr tyvärr…Så det var den det. Örrrk.
Jag dumpade inte alls av denna. Men gott var det inte som förr som sagt.
Tycker att jag har ändrat min smak på ett sätt..