Järntabletter
Är det någon mer än jag som fått grön-svart diarré efter GBP?
Jag har googlat på det och det som ligger närmast till hands är att det beror på järntabletterna. Det började dagen efter jag tog första järntabletten.
Nog borde jag väl kunna skippa tabletterna om jag äter järnrik kost istället? Redan nu äter jag spenatsoppa, nästa vecka när jag börjar med mosad kost kommer jag ha broccoli till maten och leverpastej på frukostmackan.
Hur har ni gjort? Jag kommer inte stå ut med att ha diarré i 3 månader iaf, så mycket vet jag. Jag vågar ju knappt gå till affären nu utifall jag måste på toa
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Nog kan järntabletterna färga skiten, men det är, vad jag förstått, oftare att man blir hård i magen i stället för lös. Men jag tror inte du ska skippa järntabletterna utan att först ha pratat med en läkare. Kontakta din läkare om din diarre inte släpper, så kan han skriva ut någon annan tablett. Du kanske tål det bättre, om det är det diarren beror på.
Jag skippade dagens första tablett och genast blev jag bättre.
Jag ringde till min faster som är sjuksköterska också och hon sa att det inte var nåt farligt alls att hoppa över dem så länge man åt livsmedel med järn. Det hon rekommenderade var att gå och testa järnvärdena varannan vecka så att de höll sig på en bra nivå
Sen pratade jag med en tjej som är opad i uppsala för 2 år sen, hon hade inte ens fått några järntabletter utskrivna, bara b12, fragmin och vitaminer…
/Ingalill
Och jag hade järnbrist .Trots att jag äter järnrik mat varje vecka. Sköterskan/läkaren sa till mig att den mängd järn vi opade måste ha får vi aldrig i oss enbart genom kosten.Därför äter jag åter igen järn tabletter.
#3 man ska äta järnrik kost minst ett mål per dag:)
Här är lite om hur man kan höja järnnivån:)
/Ingalill
#4 Bra sida,tack! Men jag äter mycket av det som stod där… Ändå var jag anemisk,fattar nada.Men,men jag ska väl återfå mitt normala värde nu.Ska på återkontroll nästa vecka.
Hur länge sen opades du? vi ska ju bara ha järntabletterna i 3 månader så jag kan inte tänka mig att mina värden skulle sjunka så drastiskt. Jag har ju haft perfekta värden jämt när jag gått på långa dieter där ingen järnrik mat ingått och när jag kört fasta ett par veckor i sträck.
Nu när jag inte tagit tabletten på ett helt dygn så har jag äntligen fått sova en hel natt utan 10 toabesök:) Så enormt skönt!
/Ingalill
Det är ju 4år sedan och enligt min husläkare så anser han att jag ska ta järntabletter i fortsättningen.
Oj, då verkar det som att din kropp har svårt att ta upp järnet. Har de gjort någon ordentlig koll? Det låter ju verkligen inte som någon höjdare
/Ingalill
Jag ska också fortsätta med järntabletter, 3 år sen op
Men det finns olika järntabletter, man kan ju tåla andra bättre….
Jag skulle inte skippa tabletterna utan att ha rådfrågat läkare först. Bara för att vara på den säkra sidan…
Jag har pratat med läkaren idag och det var ingen fara att sluta med dem. Det viktiga är att jag går och tar prover med jämna mellanrum för att se att värdena ligger rätt.
Han trodde precis som jag att det kan räcka med att äta extra mycket järnrik kost. Om inte kroppen blockerar upptaget av järn så är järnrik kost bättre än tabletter
/Ingalill
Nej någon koll har jag inte gått på,men jag gjorde en på egen begäran för 1 år sedan ungefär och då alla värdena på normal nivå.Jag vet inte vad mitt järnbrist beror på nu,kan en inflammation spela in? Nåja, jag tar mina tabletter så får vi se.Magen håller sig i bra skick så för den sakens skull så är det lugnt. Vi kvinnor i fertil ålder behöver ju extra sa läkaren så…
Inflammationer kan mycket väl spela in då de kan sätta olika funktioner ur spel på de mest märkliga vis..
skönt att du mår bra med tabletterna iaf!
Jag pratar just nu, (samtidigt som jag sitter här
) med min faster i telefon och hon säjer att en infammation/infektion kan ha betydelse.
Hon säjer även att ett för högt järninnehåll i kroppen kan ge gryniga diaréer, precis så som jag hade
/Ingalill
Va skönt med en faster som kan ge råd/svar
Jag ska ta tag i min läkare då, för jag vill bli kvitt denna förbaskade inflammation och bli mitt "normala" jag igen
Det är perfekt att ha sjukvårdspersonal i släkten
Jag har ju även en syster som är djursjukvårdare om jag behöver råd om djuren
Ja, se till att få en ordentlig koll av vad som kan sätta ditt järnupptag ur spel och bli av med inflammationen!
/Ingalill
Har någon provat på Blutsaft i stället för järntabletter? När jag var gravid med tösen, hjälpte järntabletterna inte mig på något sätt. De var som sockerpiller, helt verkningslösa. Men då föreslog barnmorskan Blutsaft. Blodvärdena blev perfekta! Har även hört att 1/2 dl rödvin per dag ska ha bra effekt på blodvärdena. Vet inte om det är sant, men mängden är ju i alla fall inte skadlig på något sätt.
#17 jag har också hört att rödvin ska vara bra mot järnbrist men rödvin skulle aldrig passera mina läppar för det är det vidrigaste jag vet;)
Sen äter jag värkmedicin varje dag som gör att jag inte kan dricka alkohol öht utan att riskera koma. och för mig är det inte värt 1 veckas extrem värk för att dricka lite alkohol så mitt "festande" ligger på en nivå av några cider var 3e-4e år om det är något speciellt som infaller
/Ingalill
#16 En läkare rekommenderade mig 1 litet glas mörkt rött vin till middagen, när jag hade lågt blodvärdet. Så din barnmorska är inte ensam om sådana förslag.
Jag valde dock att äta mycket färsk persilja istället, vilket fungerade över förväntan.
Vänlighet och omtanke, gör livet roligare 
Usch,vin är rena rävgiftet ju….
Jag får exakt samma problem av järntabletterna. Har testat de tabletter som finns ute + blutsaft, men blir lika dålig i magen av alla. Jag vet ju att mina järnvärden är dåliga…men försöker få in det så mycket som möjligt i kosten istället. Ska ta upp detta med sjukhuset imorgon då jag ska dit. Mina direktiv är järntabletter livet ut, om värdena är bra så räcker det vid menstruation.
#20 Hmm, nu har jag hört flera som säjer att de ska äta järntabletter hela livet. I mina papper står det 3 månader. Anser de oss järn-rikare här tro
/Ingalill

Ja det låter ju märkligt. Men å andra sidan så är det så mycket som skiljer vårdgivarnas idéer åt så man blir inte förvånad. :)
/ Grodhulda