Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett12-presentationer
Läst 2027 ggr
DuBetMig
2012-05-08 12:55
0

Tjingeling!

Jag är en 19årig student som går i väntans tider på att eventuellt få göra en gastric bypass. Har idag en övervikt på cirka 60 kilo och mitt BMI ligger på 42,5 i dagläget. Har varit på ett gruppinfomöte på USÖ för en vecka sedan och idag har en fritt-val remiss skickats till Sophiahemmet. Nu väntar jag bara på klartecken därifrån så att jag kan åka dit och träffa kirurg och dietist.

Har varit överviktig sedan barnsben och har ständigt gått upp, har haft ett aktivt liv med sport samt mycket ridning, har lagt om kosten (dock inte provat så mycket bantningspreparat då jag inte tror på sådant) men ingenting har riktigt bitit. För många år sedan gick jag ner 10 kilo vilket jag gick upp på mindre än ett år igen.Min mamma gick bort -05 och tror att detta har kunnat bidragit en del också.

Idag försöker jag röra på mig såmycket som min kropp tillåter. Har stora problem med bland annat knän och fötter, och kan knappt gå en kilometer utan att det gör så ont i fötterna att jag vill sätta mig ner och grina.

Jag har varit väldigt instabil under mina tonår med ena depressionen efter den andra, men kan idag känna att jag är ganska positiv till livet i sig, däremot har jag börjat bli mer och mer nedstämd nu på senare tid. Jag är nämligen så rädd att få ett nej av kirurgen och åter igen få höra att jag inte kämpat tillräckligt (Jag började "banta" när jag var i 10års åldern!). För inte alls länge sen låg jag en hel helg och ömkade mig och tänkte att det ändå inte  är någon chans, att jag är fast i den här kroppen för all framtid, vilket inte är likt mig som är så glad och positiv egentligen. Är detta ett vanligt fenomen kanske?

Tacksam för svar!
Tjing!

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Niiinah92
2012-05-08 15:13
0