Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett05-kost
Läst 3371 ggr
[AnnikaOhlsson]
0

Har du blivit intolerant?

Vad jag har hört så verkar det vara vanligt att man blir laktosintolerant efter OP! Direkt efter OP så var det laktosfria produkter som gällde, men efter ca en månad så testade jag "vanliga" mjölkprodukter och för min del så funkade det hur fint som helst!

Har du blivit laktoskänslig?

[WX5]
0

Varför måste man äta laktosfria produkter direkt efter operationen? Har inte hört talas om detta.

[AnnikaOhlsson]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När jag frågade fick jag svaret att magen är extra känslig i början och därför skulle man hålla sig till laktosfritt. Dessutom är det tydligen vanligt att man förblir laktosintolerant!

[WX5]
0

Okej. Ingen av min släkt och min vän har fått såna restiktioner nämligen och alla är opade i Sverige men det var för flera år sedan.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Jag fick inga sådan restriktioner och ingen av mina vänner heller, vi är alla opade under 2009 eller 2010 i Sverige

Piggelino
0

Jag var det innan men blev sämre av gluten…..efter op…

[AnnikaOhlsson]
0

Va trist Piggelino!

Piggelino
0

Ja lite bökigt men jag är positiv för på nåt vis så vänjer man sig vid allt :-)

Grodhulda
0

Jag har förstått det som att det inte är några allmäna instruktioner utan snarare att många blir känsliga för socker och dumpar av det. En del även så känsliga så att mjölksockret, laktosen , är för mycket.

/ Grodhulda

Om du gör som du alltid har gjort kommer du att få det resultat du alltid har fått.

ingann
0

Vi ska tvärtom vara noga med att få i oss laktos efter op. 1a veckan efter op när vi ska stå på flytande ska vi äta minst 5 dl/dag av valfri mjölkbaserad soppa. Under de första 4 veckorna måste vi se till att få i oss minst 2 glas mjölk/dag.

Tänk så olika det kan vara..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Maggan71
0

Jag fick inte heller några restriktioner om laktosfritt efter op. Däremot så har jag senare börjat använda laktosfritt eftersom jag blivit laktosintolerant efter op… Men det går att leva med! :-)

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

[Shettisar]
0

Jag får lite knip i magen om jag dricker ren mjölk,men blandar jag det i ex kaffe går det bra. Inga restriktioner för mig heller efter op.

Grodhulda
0

Jag tror att det är mjölkprodukter vilka som helst som avses eftersom det är kalken man vill att opade ska vara extra noga med. Den finns ju även i det laktosfria.

/ Grodhulda

Om du gör som du alltid har gjort kommer du att få det resultat du alltid har fått.

ingann
0

#12 det är det nog:) vi ska ju även lägga till 3 msk mjölkpulver per dag i våra soppor;)

/Ingalill

SilverEmma
0

Jag hade förberett mig på att bli laktosintolerant. Blev känslig mot laktos i tonåren, slapp det sedan under mina graviditeter men så fort sista barnet var ute så var det kört igen. Efter operationen har jag inga problem alls…fattar faktiskt ingenting. =)

Fillin
0

Vi fick den rekommendationen att använda laktosfri mjölk och det gjorde/gör jag fortfarande, men ibland när man inte är hemma så fixar jag även ¨vanlig¨ mjölk.

Vad jag läser på olika sajter så är det väl egentligen ingen som riktigt vet än …. och det visar ju sig på hur olika vi reagerar på olika livsmedel.

Är därför så oerhört glad o tacksam att Ni alla finns här så man får lufta sina funderingar med Er :)

TACK
//Tina

ingann
0

Jag drack laktosfritt några veckor efter att ha läst här att många blir laktosintoleranta men nu sedan 2 veckor kör jag på vanliga lättprodukter igen utan några problem:)

/Ingalill

RosaKiwi
0

Oj har inte hört att man ska dricka laktiosfritt.

Jag blev opad i Torsdag 3/5 och jag fick order om att dricka 5 dl mjölkprodukter om dagen.

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg

ingann
0

#17 Vi skulle också få i oss 5 dl mjölkprodukter per dag samt 3 matskedar torrmjölk/dag blandat i den:)

/Ingalill