Proteinrik mat
Jag tänkte höra om ni har några tips och råd på bra proteinrik mat/mellanmål.
Kan vara kul att ha lite nya recept mm.
MvH Helene
Keso har jag lär mig! Sen finns det en app som heter ”näringsguide” ladda ner den så kan du kolla i din telefon när du shoppar.
Ägg Nötkött Sojabönor Kyckling Makrill i tomatsås Tonfisk Nötter Keso som sagt Kvarg Kolla denna sajten http://www.proteinkvalitet.se/
Gammalt inlägg, men kanske kan skaka liv i det! =)
Min favorit just nu är kidneybönor, rödlök, olja, balsamvinäger, salt och peppar. Så galet gott och mycket protein i bönorna! Har nästan alltid en färdigblandad skål i kylen. Gott som det är eller som tillbehör till kött/fisk/fågel. =)
Jag delar med mig info från "min" dietist (Landstinget Västmanland)
Proteinrika mellanmål och kvällsmål:
Smörgåstips
Ett bra och enkelt mellanmål är en skiva knäckebröd med margarin och ett proteinrikt pålägg som t.ex:
- 2 skivor 17% ost
- 4 bitar sill, 2 msk lättkesella, gräslök
- 2 skivor hamburgerkött, 2 msk kesella
- 2 delade köttbullar
- 1 kokt ägg, 2 tsk kaviar
- 3 tunna skivor skinka/kalkon
- 2 msk makrill i tomatsås
- 1 stor skiva rostbiff
- 2 msk tonfisk
- 6 skalade räkor, 1 tsk lättmajonäs, dill
Mvh / Lena
Jag är inte så förtjust i knäckebröd, men finncrisp måste vara guds gåva till mänskligheten. Äts gärna med massor av skinka och brieost på. 
#4 Har du testat att tärna lite syrligt äpple till den där blandningen? Jättegott! Även fetaost är gott i. Mmmm, börjar dregla bara jag tänker på det…
Jag har oxå bytt till finncrisp efter 7 månader med knäckemacka till mellanmål :D
Det blir lite tjatigt med delikatessbröd även om det oxå finns i olika smaker.. :D
#7 Låter gott! Tyvärr tål jag inte äpplen, det kliar i heeeeela munnen! Men ibland är det värt det…
Fetaost är liksom gott till allt.