Vitaminer på recept ??
God fortsättning på nya året!
Det har kommit till min kännedom att vissa viktopererade även får sina vitaminer på recept ?!
Det är nu 3 månader efter min GBP op och jag har fått Behepan, Omeprazol och nu Calcichew D3 på recept
men däremot inte vitaminerna (som ju oxå är nödvändiga)
Jag missunnar ingen att få vitaminerna på recept, men undrar i mitt stilla sinne varför man gör olika med det ?!
Skriv gärna en kommentar om du har vitaminerna på recept och var i landet du bor, vi kanske måste starta ett uppror !! ;)
Med vänlig hälsning Lena Lindberg (op:ad i Västerås Västmanland)
Jag får samma som du på recept
Vitaminerna köper jag som receptfritt
Hej Wiveka!
Vitaminerna är receptfria precis som ex alvedon..
men om man får in vitaminerna på recept som vissa tydligen får..så blir det betydligt mycket billigare eftersom dom då ingår i det sk högkostnads skyddet för mediciner..
Vissa patienter har ju oxå ex alvedon på recept trots att dom är receptfria just för ekonomins skull..
Det kan innebära massa pengar för någon som inte har gott om dom..
Såg att jag från början skrev remiss istället för recept, sorry, har nu ändrat ;)
Jodå, det vet jag men i Södermanland (min vårdcentral i alla fall) får man inte ens de andra medicinerna på recept…..
Utan jag får recept från KI, där jag ingår i ett forskningsprojekt.
Jag skulle också vilja veta var man kan få vitaminer på recept så att vi alla kunde få lika.
Jag får inte vitaminerna på recept inte (Stockholm)….trist att landstingen inte har samma policy
Nä, jag har inte hört någon som får vitaminerna på recept. Dem får man snällt köpa utan recept.
Min bloggkompis som gjorde GBP i juni 2010 har vänligt nog delat med sig av sin medicinlista:
- Behepan (b12)
- Folacin (folsyra)
- Calcichew D (kalcium och dvitamin)
- Dulcivitcomp (multi + järn)
Hon hämtar ut detta på recept var 3:e månad
Länk till mitt blogginlägg där hon har skrivit en kommentar
Med vänlig hälsning Lena
Nu kollade jag inte hennes blogg, vilket landsting tillhör hon?
Hon blev op:ad på Danderyds sjukhus
Hm, jättekonstigt, jag är opad på St Göran…båda Stockholms landsting
och jag Ersta, privat ägt men har avtal med Stockholms läns landsting
Hej på Er
Jag är op på CFTK den 27 Mars 2012
och jag har fått följande på recept
Kalcipos-D
Duroferon
Behepan
Behövs fler piller???
Jag får inte heller vitaminerna på recept… Är opad i Örebro län..
Vi fick inga kalciumtabletter utan ska blanda 3 matskedar torrmjölk i våra soppor/fil/yoghurt/mjölk per dag för det extra kalciumet.. Vi ska få i oss minst 5 dl mjölkprodukter/dag.
#11 Multivitaminer ska du äta också resten av livet. Jag äter "Enomdan" men et är valfritt vilken du väljer:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Kalktabletten Calcichew introducerades vid 3 mån återbesöket efter GBP:open för mig utan provtagning, så det kan ju vara en anledning till att du inte fått den än.?!
Mvh Lena
#13 Aha, usch, jag vill inte ha mer tabletter!!! Jag har ju mina vanliga mediciner också
/Ingalill
#13 Jag kollade i mina papper nu.. vi har inget återbesök vid 3 månader.. 6 v, 6 mån, 1 år och 2 år har vi..
/Ingalill
Hej igen! :)
Ok, tala gärna om hur det blev för dig med den där kalktabletten när du varit på nästa återbesök, är nyfiken hur dom resonerar..
Det finns ju en del biverkningar på mediciner oxå så det kan ju ex vara en anledning till att dom testar och ändrar ordinationer i vissa landsting.?!
Trevlig helg! / Lena
#16 ja, jag ska fråga nu den 10e maj på 6veckors-besöket om vi ska ha dem eller inte;) Hoppas inte! Jag får ju i mig mer kalcium nu genom alla mjölkprodukter vi dricker:p förut hade jag bara mjölk i kaffet
Hoppas din helg har varit fin!
/Ingalill
Ett tips, visserligen helt utanför läkarnas möjlighet att skriva recept på men väldigt bra. Mivitotal. Som opererad så kan du ta en extra hutt och det innehåller alla vitaminer och mineraler som man behöver. Blanda med nån juice om smaken är för stark, mitt val är alltid apelsinjuice
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#18 Är den bättre än multivitamintabletterna? Skulle den vara god att blanda i lättdryck eller funlight? Vanlig juice är vi avrådda att dricka då det innehåller så mycket socker…
/Ingalill
Det finns juicepressar och apelsiner:) Det är bättre än multivitaminerna ja. Om jag känner att jag har för lite av något, som tex. B vitaminerna, magnesium osv. så kan jag ta extra av dom :)
Jag har aldrig testat i fun light men borde funka om man använder apelsinsmaken
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Nu har jag läst lite om Mivitotal och det är absolut ingenting för mig.
Det är dessutom farligt tillsammans med C-vitamin som ju faktiskt är apelsiner!
Jag som redan går på kontroller pga att vi har ärftlig cancer ska definitivt inte ta sådana preparat.
Här går det att läsa mer om Mivitotal. Även om det normalt inte är farligt så känner jag det som att det är att utmana ödet i mitt fall
/Ingalill
Hej
Va i kontakt med CFTK ang om jag skulle ta extra vitamin utöver Kalk Järn och B12.
De svarade att efter sex månader är det vissa patienter som slutar med Kalk och Järn och då kan det vara bra att ta en vitamin tablett.
Själv fortsätter jag nog med dessa (B12, järn o kalk)
Må gott
Kram
#22 Enligt Lindesbergs lasarett ska vi äta B12 och vitamien hela livet medan järn bara 3 månader. Kalk har de inte nämnt mer än att vi ska få i oss minst 5 dl mjölkprodukter per dag samt 3 matskedar torrmjölk blandat i det för exta kalk och protein.
Tänk så olika det är mellan de olika sjukhusen.. 
/Ingalill
Ja tänk vad olika det är mellan de olika sjukhusen/klinikerna.
Tur att jag fann detta forum, allt som skrivs här är mycket intressant 
Tack alla
//Tina