Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett11-i-väntan-på-operation
Läst 14108 ggr
Minus0
0

Behöver råd om Gastric Bypass..

Mycket text men läget är ganska brådskande. Jag behöver råd av er som nyss opererat er eller gjorde det för flera år sedan. Jag har fått operationstid 8/5, gastric bypass. Hur blir det om jag äter fel första året? Om jag efter purematen börjar äta godis flera gånger i veckan, vad blir effekten? Vad är viktigast första året? Hur mycket kan man äta? Hur stor är en normal portion? Känner man hungerkänslor? Sockersug? Om du har insulinresistens, försvann den och vad gav det dig då? Fick du mindre ångest? Vilken är den största fördelen resp. nackdelen med gastric bypass? Kan man tex fylleäta eller måste man hålla tider varje dag resten av livet? Skillnad ekonomiskt? Hur mycket sparar man i månaden? Vardagsförändringar? Förändringar inom den sexuella driften? Skulle du säga att du lever normalt? Ångrar du dig? Du som opererade dig för flera år sen, kan du berätta om ditt liv, din vardag? Vad var du räddast för? Vad skrämde dig mest? Är den känslan kvar efter operationen?. Mitt läge just nu: Jag är 19 år i juni väger 132kg och har fått opereringstid 8/5 2012. Jag har insulinresistens och diabetes typ2, och bara några månader/kort tid kvar tills jag får diabetes typ1 då bukspottskörteln går på högvarv och riskerar att lägga av. Lägger bukspottskörteln av får jag diabetes typ1 och all dess innebörd. Enda sättet att bli av med detta är att gå ner i vikt. Jag har mycket svårt att gå ner i vikt pga insulinresistensen. Jag har provat dietkost, lchf och motion utan något som helst resultat. Cambridge pulverdiet prövade jag i vår men suget blev alldeles för stort, jag kom ner 9kg på fyra veckor. Jag har inget liv, ligger illa socialt sett. Är påväg ur en depression. Jag behöver hjälp av dig att påverka mitt liv, ska jag operera mig eller inte?

lena.lindberg68
1

Hej! Svarar på dina frågor med mina personliga svar:

Hur blir det om jag äter fel första året? - Om man äter för lite kan man få näringsbrist, äter man för mycket kan man dumpa och få ont i magen. Dietisten ger bra ätråd, följ ätråden är mitt råd :)

Om jag efter purematen börjar äta godis flera gånger i veckan, vad blir effekten? Om du äter godis kommer du troligtvis dumpa = bli illamående, få hjärtklappning, kallsvettas, inte farligt men mkt obehagligt.. Min kropp dumpar (tyvärr) inte lika lätt nu 6 mån efter op:en och börjar jag äta godis och sötsaker nu så går jag sakta men säkert upp i vikt igen, viktigt att man är inställd på att göra livstilsförändringar med kost och motion så man inte faller tbx i gamla vanor!

Vad är viktigast första året? -Äta enligt dietistens ordination och motionera + ta sina mediciner

Hur mycket kan man äta? Hur stor är en normal portion? -1-2 dl mängd mat 6-7 ggr per dag

Känner man hungerkänslor? Sockersug? -Kan bara svara för mig själv -Nej till hungerskänslor -Ja till sockersug när man triggar igång det

Om du har insulinresistens, försvann den och vad gav det dig då -Jag hade diabetes typ 2 innan op:en men har nu normala blodsockervärden

Fick du mindre ångest? -Ångest har jag inte besvärats av däremot kan jag nu ibland tänka på tråkiga saker som hänt långt tillbaka i tiden och fundera varför dom tankarna dyker upp nu..

Vilken är den största fördelen resp. nackdelen med gastric bypass? -Fördelarna är att jag har ett friskare och mycket mer aktivt liv, orkar mer, nackdelar är att jag måste äta mediciner resten av livet

Kan man tex fylleäta eller måste man hålla tider varje dag resten av livet? -Jag har aldrig fylleätit :) Du kommer inte kunna dricka alkohol i någon större mängd efter operationen Du bör nog hålla tider enligt dietistens råd resten av livet, tjatar om det men jag tror det är viktigt för att bibehålla viktminskningen + att inte få näringsbrist

Skillnad ekonomiskt? Hur mycket sparar man i månaden? Vet inte då jag har barn :) Men det blir mer matlådor över att frysa in :D

Vardagsförändringar? -Äta ofta men lite, tänka på mellanmålen, planera dagens ätande, prioritera proteinrik och kalciumrik kost, motionera

Förändringar inom den sexuella driften? -Vet inte :D

Skulle du säga att du lever normalt? -Absolut

Ångrar du dig? -Nej

Du som opererade dig för flera år sen, kan du berätta om ditt liv, din vardag? -Är opererad för 6 mån sen bloggar om min viktresa här: http://lenalindberg.bloggplatsen.se/

Vad var du räddast för? Vad skrämde dig mest? Är den känslan kvar efter operationen?. -Jag var tidigare rädd att drabbas av stroke och hjärtinfarkt före operationen, idag är jag inte rädd

Lycka till.!! Mvh Lena

Maggan71
1

Jag håller med ovanstående i alla råd om kost osv. Men här är mina PERSONLIGA svar på några av dina frågor:

Kan man tex fylleäta eller måste man hålla tider varje dag resten av livet?

Fylleäta är dumt eftersom jag ofta dumpar när jag äter för fort och/eller för mycket. Däremot kan jag dricka alkohol - dock inte i samma mängder som förut. En del hävdar att de blir mera lättfyllda efter en op, men detta vet jag inget om eftersom jag var lättfylld innan. *ler* Är dock mycket restriktiv med alkohol.

Vardagsförändringar?

Mer aktiv och rörlig. Letar inte efter en hiss varje gång jag kommer in i en trappuppgång. Har börjat träna och mår jättebra med fysiska aktiviteter.

Förändringar inom den sexuella driften?

Driften i sig är nog inte så förändrad, men eftersom jag känner mig finare (trots att jag behöver bukplastik), så är jag mer ohämmad, vilket naturligtvis påverkar sexlivet på ett underbart positivt sätt!

Skulle du säga att du lever normalt?

Jadå! Mer än före operationen eftersom övervikten hämmade så mycket i mitt liv. Brännboll med barnens skola var till exempel otänkbart!

Ångrar du dig?

Tvärtom! Operationen är det bästa jag gjort! Jag har dock aldrig uppmuntrat/uppmanat någon annan att göra operationen. Var och en måste fatta sitt eget beslut; det är ju för livet! Men jag var beredd att ta risken! Fysiska (o)hälsan skulle ändå dödat mig i förtid och mitt liv var inget liv på riktigt…

Du som opererade dig för flera år sen, kan du berätta om ditt liv, din vardag?

Jag opererades för 3,5 år sedan och lever som "vem som helst" idag. Mina portioner är något mindre än "normalt". Jag undviker godis och annat socker eftersom jag vet att det är ganska lätt att gå upp i vikt om man inte sköter sig. Det är bara första året som vikten går neråt nästan oavsett… Det senaste året har jag gått UPP 10 kg, men senaste månaden har jag vänt trenden. Idag går jag stadigt neråt och jag tränar igen. Jag väger ca 75 kg till mina 166 cm. Måste ner till 68 ungefär innan jag får bukplastiken. Hoppas få den till hösten!

Vad var du räddast för? Vad skrämde dig mest? Är den känslan kvar efter operationen?

Jag var mest rädd för vad som skulle kunna hända om jag INTE tog chansen! Lite orolig för att aldrig mera kunna äta som förut - men det var ju liksom hela vitsen! När jag äter tillräckligt sakta blir jag mätt på lite - och då försvinner ju lusten att äta mer! Om man är kräkmätt vill man ju inte ha mer även om det är gott! *ler* Jag ångrar mig, som sagt, inte alls. Är bara glad och tacksam!

Jag vill återigen påpeka att mina svar är högst PERSONLIGA! Så här är det för MIG!

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

[Shettisar]
0

Och här mina svar då.Jag opades 2008.

Hur blir det om jag äter fel första året? Man måste absolut ha viljan och förståelsen för vad en op innebär.Följ dietistens råd så kan det inte gå fel.Känner man sig det minsta osäker på motivationen eller kunskapen inför en GBP op så föreslår jag att man sätter upp sig på tid för psykolog för det kan behövas.Kroppen förstår efter en tid men inte alltid hjärnan.
Om jag efter purematen börjar äta godis flera gånger i veckan, vad blir effekten? Som det redan skrivits så dumpar jag vid för söta,feta maträtter etc.
Vad är viktigast första året? Att följa dietistens råd och tips.Ta det lugnt och börja röra på sig .
_Hur mycket kan man äta? Hur stor är en normal portion? _1-2 dl mängd mat 6-7 ggr per dag__
Känner man hungerkänslor? Sockersug? Jag känner hunger nu,men inte de första 6-7 månaderna.Mycket viktigt att äta de portioner/gångerna som man ska.Inget sockersug alls.
Om du har insulinresistens, försvann den och vad gav det dig då? Ej svar då jag inte vet eller har haft det.
Fick du mindre ångest? Nej.
Vilken är den största fördelen resp. nackdelen med gastric bypass? Fördelarna för mig är friskare,sundare liv,motionera är vardagsmat för mig samt jag trivs med mitt liv och med mig själv!Nackdelar….. Finns inga för mig.
Kan man tex fylleäta eller måste man hålla tider varje dag resten av livet?Jag höll tiderna det första året men nu kan jag skjuta på det men alltid antalet och jag försöker hålla mig till att inte äta för kraftig föda efter 19.Jag dricker inte så jag vet inte ang fylleätning.
Skillnad ekonomiskt? Hur mycket sparar man i månaden? Har jag inte tänkt på.
Vardagsförändringar?
Förändringar inom den sexuella driften? Fått större aptitTungan ute
Skulle du säga att du lever normalt? Jajamen!
Ångrar du dig? NEJ
Du som opererade dig för flera år sen, kan du berätta om ditt liv, din vardag? Min vardag är som alla andras skulle jag tro.Jag rör på mig och lever ett vanligt liv.Inga konstigheter alls.
Vad var du räddast för?Att sövas. Vad skrämde dig mest?Att jag inte skulle vakna efter op. Är den känslan kvar efter operationen?.Nej.

gummimamma
4

Hur blir det om jag äter fel första året? Äter du för fet mat, sött eller för mycket, blir du illamående. Kroppen visar kraftfullt att du stoppat i dig fel sorts mat. Skulle du ändå äta fel, går du inte ner i vikt så mycket som du ska. Jag säger som de andra: Följ absolut dietistens råd om du vill må bra och gå ner i vikt!!!

Om jag efter purematen börjar äta godis flera gånger i veckan, vad blir effekten? Samma svar som ovan. Varför gå igenom den här stora, jobbiga operationen, om du tänker proppa i dig en massa onyttigheter?

Vad är viktigast första året? Absolut viktigast är att följa dietistens råd! Motionen är viktig också, om du vill undvika så mycket häng som det bara går. Genom att röra på dig hjälper du kroppen att både tappa vikt och att strama upp sig. Är du riktigt duktig, kanske du slipper en massa häng. Du är ju inte så gammal heller, så din kropp borde klara av att strama upp skinnet mycket bättre än om du vore 40-50 år.

Hur mycket kan man äta? Hur stor är en normal portion? Normal portion för en opererad är 1-3 dl. Mindre i början. Men om man inte lyssnar på kroppens signaler, utan fortsätter att äta efter att man är mätt, blir man illamående. Man kan vänja magsäcken vid att släppa ut maten i tunntarmen snabbare, och då kan man äta mer. Då går man upp i vikt! Var noga med matportionsstorlekarna!!!

Känner man hungerkänslor? Sockersug? Jag kan känna både hunger och sockersug. Men sockersuget är inte som förr. Då var jag sugen hur länge som hellst, tills jag fick det där söta. Nu får jag sug efter något, kan vara sötsaker eller mat, men suget försvinner snart. Kanske efter 5 minuter. Suget är inte heller lika jobbig nu, även om den kan vara så stark så jag kan känna smak och lukt av det jag är sugen på. Jag upplever suget mer njutningsfullt!

Om du har insulinresistens, försvann den och vad gav det dig då? Har inte haft problem med insulinresistens.

Fick du mindre ångest? Hade inte ångest förr, men mår MYCKET bättre psykiskt nu. Mer självsäker, mer självrespekt, mer självförtroende och älskar mig själv nu!!!

Vilken är den största fördelen resp. nackdelen med gastric bypass? Största fördelen är att jag fått ett liv. För vad var det för liv jag hade som fet? Instängd i ett fett-fängelse… Nackdel med gbp har jag inte hittat.

Kan man tex fylleäta eller måste man hålla tider varje dag resten av livet?Visst kan du fylleäta, men tänk på vad och hur mycket du äter.

Skillnad ekonomiskt? Hur mycket sparar man i månaden? Visst äter jag mindre, men jag använder bättre och dyrare råvaror till maten nu. Jag njuter mer av den lilla mängd mat jag äter. Förut åt jag mer, men kände knappt smaken då jag gluffsade i mig allt fort utan att känna efter vad jag stoppade i mig. Dessutom går de pengar jag eventuellt sparar på maten, till alla nya fina kläder jag köper! Det är helt underbart att gå i klädaffärer och prova kläder i "normalstorlek" i stället för "flermannatält-storlek".

Vardagsförändringar? Jag orkar, kan och vill leva ett normalt och underbart liv nu.
Förändringar inom den sexuella driften? Absolut! Nu orkar jag mer, kan göra det på fler sätt utan att få ont eller hindras av kroppens begränsningar. Jag älskar min kropp!!! Min man älskar min kropp!!! Jag älskar min man som stöttat mig genom allt!!!

Skulle du säga att du lever normalt? Absolut! Det gjorde jag inte förr.

Ångrar du dig? Absolut INTE!!!

Du som opererade dig för flera år sen, kan du berätta om ditt liv, din vardag? Jag opererade mig 22/11 2010. Har aldrig mått så gott som nu, varken fysiskt eller psykiskt. Lever ett "normalt" liv, utan en massa begränsningar som fetman orsakade förut. Jag vågar, vill och kan göra saker jag bara kunde drömma om förut.

Vad var du räddast för? Vad skrämde dig mest? Är den känslan kvar efter operationen? Jag var rädd för förändringen. Att ändra på hela mitt liv. Att bli tvungen att äta på ett helt annat sätt än vad jag var van vid. Men jag hade inte behövt vara rädd. Jag har fått ett mycket bättre liv. Jag njuter mer av maten nu än då, även om mängden mat är bara en bråkdel. Enda jag ångrar är att jag inte gjorde operationen för många år sedan!