Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett: 14-efter-operation
Läst 2221 ggr
Minus0
0

Behöver råd!! från alla. Gastric Bypass.

Mycket text men läget är ganska brådskande. Jag behöver råd av er som nyss opererat er eller gjorde det för flera år sedan. Jag har fått operationstid 8/5, gastric bypass. Hur blir det om jag äter fel första året? Om jag efter purematen börjar äta godis flera gånger i veckan, vad blir effekten? Vad är viktigast första året? Hur mycket kan man äta? Hur stor är en normal portion? Känner man hungerkänslor? Sockersug? Om du har insulinresistens, försvann den och vad gav det dig då? Fick du mindre ångest? Vilken är den största fördelen resp. nackdelen med gastric bypass? Kan man tex fylleäta eller måste man hålla tider varje dag resten av livet? Skillnad ekonomiskt? Hur mycket sparar man i månaden? Vardagsförändringar? Förändringar inom den sexuella driften? Skulle du säga att du lever normalt? Ångrar du dig? Du som opererade dig för flera år sen, kan du berätta om ditt liv, din vardag? Vad var du räddast för? Vad skrämde dig mest? Är den känslan kvar efter operationen?. Mitt läge just nu: Jag är 19 år i juni väger 132kg och har fått opereringstid 8/5 2012. Jag har insulinresistens och diabetes typ2, och bara några månader/kort tid kvar tills jag får diabetes typ1 då bukspottskörteln går på högvarv och riskerar att lägga av. Lägger bukspottskörteln av får jag diabetes typ1 och all dess innebörd. Enda sättet att bli av med detta är att gå ner i vikt. Jag har mycket svårt att gå ner i vikt pga insulinresistensen. Jag har provat dietkost, lchf och motion utan något som helst resultat. Cambridge pulverdiet prövade jag i vår men suget blev alldeles för stort, jag kom ner 9kg på fyra veckor. Jag har inget liv, ligger illa socialt sett. Är påväg ur en depression. Jag behöver hjälp av dig att påverka mitt liv, ska jag operera mig eller inte?

Katti
0

Har du inte varit på något möte inför operationen? Det låter konstigt att inte vården har gett dig den här informationen. Jag ska på bedömning nästa vecka och då får jag under en hel förmiddag prata med sjuksköterska, dietist och kirurg. Jag kommer då att få en massa information och chans att ställa mina frågor.

Minus0
0

Jo jag har pratat och fått mycket information men de ger ju inte svar på hur det är att leva med gb för de inte är opererade själv.

Katti
0

Nej det är sant. Jag såg att du hade fått mycket svar i den andra tråden. Lycka till!