Det närmar sig:)
Det närmar sig dagen D med stormsteg
Jag har snart ätit min första vecka av 4 med pulver och på måndag är det dags för gruppmöte hos dietisten…
24 dagar kvar till inläggning
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Spännande och lite nervöst kan jag tänka?
Inte nervöst alls faktiskt
Inför alla andra op och vanliga gastroskopier o sånt brukar jag vara skitnervös men nu vill jag bara att dagen ska komma
/Ingalill
Okej låter bra så här långt!

jag är nyopad för två dagar sedan och jag är hemma och mår så bra så det kommer säkert att gå lika bra för dig 
Vad kul! grattis!!!
Det tror jag med, jag är inte det minsta orolig 
Läkarna kan ju inte göra hur många missar som helst på en och samma person så jag är övertygad om att min kvot med missar är fylld
(de missade att min son höll på att dö i magen av äkta knut och syrebrist så jag blev katastrofsnittad, sen kapade de nerverna i armen under en rutin-op)
/Ingalill
Igår var jag på diettistmötet… Väldigt intressant och informativt!
Det jobbiga var väl bussresan fram och tillbaka… totalt 7,5 timme på buss för att vara på ett 90 minutersmöte
19 dagar till inläggning
/Ingalill
Oj, 90 minuter var lite
När jag var på info möte så var jag där mellan 10-16.. Och det var mestadels vänte perioder. Men jag håller tummarna för dig!
Vi var 8 st (de har ett möte varje vecka med dem som ska opas samma vecka) och 2 dietister… Kirurgen skulle ha varit med men satt fast uppe på op;) Så körde vi i ett och slapp några väntetider öht:)
/Ingalill
Nära nu… *ler*
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... 
Nu är det verkligen nära
Om en vecka ligger jag i sjukhussängen och försöker sova
Jag hoppas de blir nöjda med min viktminskning inför op bara. De senaste 22 dagarna med påsar och promenader har jag lyckats gå ner 11,1 kg
Det är bara 9 hg från det mesta jag lyckats gå ner någonsin under all jojobantning.
/Ingalill
Det är ju fantastiskt! Strålande! Wow, vad du är duktig! 
Bara en vecka kvar nu… Du fixar det här galant!

Åh..vad nära!! Spännande!
/ Grodhulda
/Ingalill
Inskaffa Enchinagard alt Kan Jang omedelbums och sen håller vi alla tummarna.
Får inte 'ta sånt tyvärr
jag ringde och frågade.. fast utan att tala om vem jag var så de inte luskollar mig på söndag
/Ingalill
Då får vi ialla fall hålla tummarna. Drick varmt honungs te,smörj med Vicks salva?
jag dricker te och buljong så jag får i mig lite varmt och lite salt, förhoppningsvis hjälper det:) jag har ju bara druckit kalla påsar i 5-6 veckor och gått 8-9 km per dag mer än det vanliga…
men är det inte bättre i morgon så blir det honung trots att det smakar vidrigt
/Ingalill
#17 Håller med dig,honung är dunder vidrigt.. Håll fötterna varma och så ska vi se om du inte kommer till din op på utsatt datum ialla fall. Många styrke kramar!
#18 Tack
Idag känns det lite bättre, yrseln är borta och huvudvärken är bättre… Nu är jag bara lite snorig men jag får väl låta bli mina långa promenader resten av veckan. Jag har ju ändå gått ner 12,4 kg nu så;)
/Ingalill
Kämpa på!
Absolut 
/Ingalill
Jiha, om 14 timmar åker jag hemifrån!
Så nu virrar jag runt som en vilsen höna och funderar på vad jag ska ha för kläder med mig. Jag vill ju helst ha egna istället för sjukhusets… Men då måste det ju vara byxor som inte sitter åt i midjan… hmm..
Men nåt som är superkul redan nu är att jag idag gick igenom min garderob och där hittade jag byxor jag aldrig använt… När jag skickade efter dem för massa år sen fick jag dem inte ens över låren och redan nu efter -13,4 kg fattas det bara ca 1 cm i midjan
Det är 2 par tunna sommarbyxor så det är ju perfekt att slippa köpa nya såna direkt 
/Ingalill
Uttnytja sjukhusets kläder fram tills du ska åka hem. Enklast ..Lycka till!!

Ett stort lycka till!!! 
/ Grodhulda
Nu är det bara äta äta äta som gäller.. Jag tycker inte jag hinner nånting mellan måltiderna *s* Det tar ju ca 45 minuter att få i sig en dl soppa, sen vänta 20 min innan man får dricka vatten o sen är det strax dags för nästa måltid
Men det är underbart skönt att vara hemma igen! Min stackars lilla vovve som aldrig varit ifrån mig förut hade inte ätit på de 3 dagar jag var borta och när jag kom hem blev han så glad att han kissade på sig
Tack för alla goa lyckönskningar
/Ingalill
Grattis och välkommen hem!
Man blir oerhört fokuserad på bara att äta,men det ger med sig när man kommit in i rutinerna och kroppen börjar vänja sig vid förändringen.Va kul!!!Många styrke kramar!

Härligt att det gick så bra!
Ska bli spännande att följa dig…
/ Grodhulda
Helt underbart att vara hemma:) Ja, att äta är ett helt företag. Men jag hoppas att det bara känns så nu i början. Nästa vecka när jag ska börja med den mosade maten så tänker jag faktiskt ta bort kvällsmålet. Jag kommer ändå aldrig att klara äta kl 22 på kvällen i längden och jag har svårt att somna efter ha ätit så sent. Jag får ju ändå i mig 3 huvudmål och 2 mellanmål så det får räcka!
/Ingalill
Grattis!
Ska bli spännande att följa dig.Önska dig all lycka till!
Ja, det tar tid att äta i början, men det blir bättre med tiden. Snart kan du äta dina måltider på mer "normal" tid. Men försök få i dig alla mål din dietist sagt att du ska ha i dig! Du behöver vart enda mål, och all energi du kan peta i dig! Annars kan det komma att straffa sig… Jag äter fortfarande efter 1 år och 4 månader 6-7 måltider varje dag. Gör jag inte det, mår jag dåligt och blir trött. Man får ju inte i sig några stora mängder med mat vid varje måltid, så energin tar snabbt slut. Dessutom kommer din vikt att rasa mycket bättre om du sköter ätandet och får i dig näring, än om du börjar hoppa över mål. Det är ändå rätt många timmar till morgonen och frukosten… Du behöver ju inte äta en mastig middag sent på kvällen, men ta en liten äggröra eller lite yoghurt. Bara det blir någonting. Lycka till med ditt nya liv!
#31 om jag ska äta sista målet så innebär det att jag inte kan lägga mig förrän efter 3-4 på natten. jag måste ha de timmarna mellan måltid och sänggående för att inte få ont i magen, kräkattacker och springa på toaletten.
För mig är det inte värt att bara få sova ca 2 timmar bara för att jag ska äta.. det skulle innebära att mitt liv är förstört i minst 1 år framåt och det var inte därför jag gick igenom open
jag ville ha ett bättre liv ju
/Ingalill
Hmmm, har det ändrats så mycket på 4år? Jag skulle äta sista målet (mellanmål) senast klockan 19..
#33 det är det jag gör nu när jag plockat bort kvällsmålet;)
/Ingalill
Vilka tiden äter du? Är det med 3 timmar mellanrum? Jag äter med 2-3 timmars mellanrum, så jag hinner med 6 mål om dagen. Första vid 5-tiden och sista vid 18- eller 19-tiden Ibland även en sjunde sent på kvällen. Men målen är små, ibland bara 1/2 äpple eller så. Att det blir så många mål beror på mitt arbete. Jag får passa på att äta på rasterna och rökpauseran, och då blir det med 2 timmars mellanrum. Skulle jag skippa ätandet i rökpausen, skulle jag må jättedåligt! Det här passar mig perfekt!!!
Du kommer att hitta din matrytm och vad som passar dig bäst.
Nu äter jag 5 mål (1,5-2 dl) mellan kl 7 och 19. Det blir var 3e timme
Det är perfekta tider för mi, då hinner jag få i mig vätskan jag måste ha samt att jag hinner gå på mina hundpromenader:)
Idag börjar jag med den mosade kosten och det ska bli SÅ himla gott att få riktig mat, även om den är mosad;) Idag står köttfärssås, potatis och välkokta morötter på menyn *mums*
/Ingalill
Vill bara kliva in och säga, att jag beundrar er som kan få in så många måltider per dag och klarar att hålla er till den lilla mängd mat ni får äta per dag. *rosor*
Vänlighet och omtanke, gör livet roligare 
#37 att äta så många gånger per dag tycker jag är det svåraste. Förr har jag jämt ätit max 1 mål per dag;)
Mängderna är inte små efter enoperation, snarare för stora tycker jag.. Jag får nästan aldrig i mig allt jag lagt upp även om jag sitter 30-45 minuter;) Magsäcken rymmer ju trots allt bara ca 15 ml, en matsked…
/Ingalill
#38 Ja, det är nog mycket mat för er som gjort denna operation. Själv har jag ju ingen möjlighet att sätta mig in i hur det är för er, då jag inte gjort operationen. Tycker att ni är beundransvärda 
#39 Ja, det är ju ett stort beslut. Man måste vara beredd att ändra hela sin livsstil efteråt:)
Jag smakade nyss en chokladbit ur sonens påskgodis och det var så sött efter inte ha ätit eller druckit något med socker på så länge att jag fick kväljningar. Så det blir nog inte så svårt att hålla sig borta från sånt iaf
/Ingalill
#39 Då kommer det inte att bli så svårt med 'sockerbiten'
Gäller att man inte prövar för ofta, så att kroppen vänjer sig igen.
Hos mig funkar det inte med något sött,tack å lov… Jag kan dock äta liten mängd av Fazers choklad. Men det är ju extremt små mängder.Jag har lärt mig hur mycket jag kan äta utan att dumpa. Första dagen på sjukan efter op gav sköterskan mig energi dricka.Jag trodde ju de visste vad jag skulle dricka. Men när jag tvingat i mig nästan halvt glas blev jag jätte dålig. Trodde det berodde på abstinensen från att inte ha rökt. Men när dietisten kom upp så frågade hon mig om jag druckit av det där (hon pekade på glaset) Ja svarade jag.Skulle ju dricka en viss mängd innan hemgång. Jaha sa hon, det är helt förbjudet för dig att dricka energi dryck, så hon gick genast och pratade med sköterskorna.Så redan där fick jag en dumpning och den var allt annat än trevlig. Efter hand lär man sig vad och hur mycket man kan äta/dricka och det är otroligt mycket jag nuför tiden inte äter/dricker jämfört med innan jag opades. Så jag för egen del kan aldrig vänja mig vid "dåligheter" för jag tycker inte det är värt det Kostar mer än det smakar så att säg.
#42 Håller helt med dig. Det är inte värt att må dåligt för några sekunders njutning.
Men vilka korkade sköterskor! Vi fick strikta orderav våra sköterskor att inte dricka annat än vatten, kaffe, te, buljong, mjölk, lightsaft, citron och lingon-lättdryck osötad…
/Ingalill