Ang dumping och viss kost.
Jag skrev på ett annat viktop forum och frågade de som varit opade länge och som var lite insatta i div saker kring viktop. Men de kunde inte förstå mitt dilemma,så jag provar här.
Jag kan inte klara mig på potatis.Alltså kokt,stekt,mos. Jag kan äta det men efter ca30min-1 timme får jag en sen dumping.Jag måste äta något direkt annars svimmar jag.Blir orkeslös,darrig och kallsvettas.
Jag har givetvis tillbehör till potatisen och i moset har jag ägg,grädde,smör eller mjölk.Inget hjälper. Ska jag acceptera att potatis inte är något för mig att äta eller hur ska jag göra för att kunna stå mig på en middag med potatis? Min man älskar potatis och det serveras ju till det mesta när man de få gånger äter ute..
Beror det inte på hur mycket potatis du stoppar i dig?
Jag brukar äta en mycket liten potatis till middag utan problem. Resten är annan mat och grönsaker plus lite sås. Har svårt med trådig sparris och segt kött, då måste jag spotta ut det jag inte kan tugga. Överhuvudraget så har jag mindre kolhydrater än tidigare så mängden av pasta och ris har jag också minskat kraftigt.
För mig blir det problem om jag äter för fort. Små tuggor och långsam måltid hjälper mig.
Nej,jag ska äta minst 2 små potatisar enligt dietisten,jag har inga problem med pasta eller ris.Tvärtom.
Jag äter inte heller mer än högst en liten potatis, eller motsvarande mängd mos. Det blir ju alldeles för mycket mat om man har två potatisar, grönsaker och kött. Skulle aldrig orka med så mycket! Och skulle jag äta mer än vad jag orkar, ja då kommer dumpningen garanterat!!!
Har du provat att äta bara en potatis? Fick du dumpning då med?
Ja,oftast äter jag inte upp potatisen utan riktar in mig på grönsakerna/salladen och köttet. Oavsett mängden potatis så blir jag mer eller mindre likvärdig efter ca 30 minuter.

Har dietisten sagt varför du ska äta minst två potatisar? Jag trodde att fokus i första hand skulle vara protein och sen kolisar följt av grönsaker i mån av plats. Verkar ju framför allt jobbigt om du inte ens mår bra av den.
/ Grodhulda
Det låter inte kul. Jag hoppas jag klarar att äta potatis för det är det mesta vi äter till maten här hemma. Annars kommer jag vara hänvisad till pasta, ris har jag aldrig klarat att äta utan att kräkas..
Hoppas du får veta vad det kan bero på och få hjälp med det.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jag skulle hoppa över potatisen, om jag var du. Varför äta sådant man mår dåligt av? Ät mer grönisar istället!
#7 kroppen behöver alla delar.. grönsaker ligger bara 3a i ordningen över vad man behöver efter protein och kolhydrater. Så att hoppa över något och ersätta med något av mindre värde för kroppen är inte bra. Bättre att hitta en förklaring och kanske en lösning på problemet.
/Ingalill
Behöver ju inte hoppa över alla kolhydrater bara för att man inte tål potatis. Men finns det inte andra kolhydrater än potatis att välja på till en måltid, och de gör en illamående, skadar det inte att hoppa över dem. Men har man valmöjlighet, så finns det ju en massa kolhydrater att välja på.
Och om jag förstått frågan rätt, så går illamåendet över om Shettisar äter något när illamåendet börjar. Då är det väl bara att se till att ha något att stoppa i munnen när illamåendet kommer? Frukt (färsk eller torkad), nötter eller en skorpa är lätt att ha med sig i väskan.
Jo, men man ska inte göra som du skrev, hoppa äver och äta grönisar istället.
Det poängterade min dietist med kraftigt eftertryck att vi inte får göra för att vi då kan få andra livsviktiga brister:)
/Ingalill
Tack alla för era tips.Jag ska prova att reducera mängden potatis och försöka inrikta mig på annat likvärdigt.
Förresten. Hur länge sedan är det du opererades, Shettisar? I början kan man vara känslig för en hel del, men det blir bättre med tiden.
#12 Det är 4år sedan nu.Har hela tiden haft detta när jag ätit potatis.