Måste välja men är mycket rädd...
Jag är 19år och har haft problem med min vikt hela livet. Jag har provat allt för att bli hälsosam och gå ner i vikt, tex Cambridge och LCHF.
Jag är insulinresistent och villl absolut inte bli diabetiker typ 2 men är i snabb fart påväg dit. Därför har jag mycket svårt att gå ner i vikt och kan inte motstå suget efter socker under tex pulverdieten.
Jag har fått en remiss till Sundsvalls sjukhus för att göra en magsäcksoperation och är i ärlighetens namn livrädd över livet efteråt.
Hur ser livet efteråt ut efter en GP?
Vad är nackdelarna?
Finns det någnting man inte kan göra efter en GP?
Jag var på informationsmöte i Sundsvall om en operation men var så nervös så jag minns nästan ingenting, skulle upskatta lite hjälp..
Hej!
Det blir en stor omställning att göra en Gastric Bypass, man måste vara beredd att göra livsstilsförändringar. hur stora förändringar beror på från person till person..
Man måste äta 6 ggr per dag små måltider, prioritera proteinrik och kalciumrik kost.
Om man inte följer kostråden som man får från dietist finns det risk att man sakta men säkert lägger på sig alla kilon igen!! Eller får brist på vitaminer och dåliga värden!
Nackdelarna är att man måste äta mediciner varje dag resten av livet.
Efter operationen kan man alltså inte gå tillbaka i gamla spår som innan operationen, man måste hålla sig till kostråden och man kan inte dricka alkohol i någon större mängd efteråt..
Jag har mått toppen efter min operation :)
Fördelarna är att man kan röra sig obehindrat igen och för min egen del blev jag av med min typ 2 diabetes :)
Besök gärna min viktblogg:
http://lenalindberg.bloggplatsen.se/
Mvh Lena
Hur ser livet efteråt ut efter en GP?
Vad är nackdelarna?
Finns det någnting man inte kan göra efter en GP?
-----------------
Min erfaren då: Livet efter en GBP var för mig som natt &dag.Jag blev piggare,friskare och kunde göra så mycket mer.Jag är reumatiker och har inte haft några problem med mina leder efter op (Januari 2008).
Nackdelarna kan ju vara olika från person till person.Ingen upplever en operation lika. Jag kan faktiskt inte komma på några nackdelar.
Något man inte kan göra? Hmmm,nej du kan göra allt och mer därtill med massor av energi dessutom
MEN jag upplevde tiden direkt efter open att jag kände mig risig,håglös och trött.MEN det är en stor omställning för kroppen på alla plan.Men följer man alla råd från dietisten före och efter op så fungerar allt som det ska.Ialla fall för mig gjorde det så.Min dietist ställde upp till 100%.Får man inte hjälpen från dietisten efter så ska man kräva det.Vet att en del inte fått något från dietist efter op,men kräv det absolut!
Tack för svar! Försvinner mättnad och hungerkänsla efter operation? Jag har det problemet att jag äter inte när jag är hungrig utan jag äter för att det får mig att må bra och detta kan väll ge ett enormt problem…? Hur tacklar jag det?
Tror du insulinresistensen kan försvinna med en operation eftersom din diabetes förvann Lena?
Varför kan man inte dricka alkohol i större mängd, är det för att man blir så lätt berusad?
Kan inte ni berätta hur en vanlig dag ser ut för er som opererad?
För mig tog det lite tid innan jag överhuvudtaget kände hunger och mättnad efter op. Men jag följde dietistens lista.Dvs där det framgick hur mycket och när jag skulle äta. Jag åt flytande föda i 14 dagar, sedan barnmats konsistens i 14 dagar och där efter fast föda. Men dessa känslor kommer tillbaka ,garanterat.Oavsett hur man upplever detta med hunger osv så ska man äta 6-7gg/dag mellanmål inräknat.
Det har säkert ändrats en del kanske eftersom det är 4 år sedan jag opade mig.Nu gör de väl de flesta op med titthål,jag opades med öppet snitt.
Alkoholen tas upp mycket snabbare och du blir berusad mycket snabbt av liten mängd.
Min dag ser ut som vilken annan persons dag .Vi lever inte annorlunda 
Jag äter min frukost ,mellanmål,lunch,mellanmål,middag,mellanmål och kvällsmat.Sen kunde jag ta ett lättare mellanmål men senast klockan 19 enligt min dietist.Och då kan det bli ex frukt eller filmjölk.
All denna info och massor av broschyrer får du.
Men jag ska tillägga att det är väldigt viktigt att dricka,jag slarvar tyvärr med det då jag är en stor kaffe drickare.
#4 fast kaffe räknas som dryck:) vi ska räkna in kaffe, th när vi skriver våra vätskelistor sa min dietist.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#5 Jo,kaffe räknas in men det är ju inte bra att räkna inom vätsketillförsel då det är vätske drivande.Jag fick höra många gånger att dricka mer vatten än kaffe,vilket jag är fortfarande dålig på
#6 Jag tyckte också det låg på fel lista när dietisten sa det men enligt henne så är det inte så vätskedrivande att det inte kan räknas in.
Vi måste klara att få i oss 1,5 liter vätska/dag för att få åka hem efter op och då skulle vi räkna in kaffet.
Som tur är så har jag inga problem med att dricka vatten;) jag dricker mellan 2-3 l förutom kaffe, te och mjölk:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Vill tipsa TS om en sida som hjälpte mig mycket både innan och efter viktopen.Här finns nog svar på allt man undrar.Man måste dock bli medlem.(gratis)..