Lite frågor gällande op.
Ni som har blivit eller kommer att bli op. för att kunna minska i vikt hur lång tid har hela processen tagit för er??
Hur har ni upplevt vården och op??
Vad har eran huvudsakliga orsak varit för att ni har blivit op??
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Hej!
Jag blev GBP:opad i oktober 2011, jag har hittills ca 6 månader senare minskat drygt 30 kg.
Jag har ungefär 12-15 kg kvar till målvikt.
Vården har jag upplevt som bra hittills, jag ska imorgon ta prover inför kommande 6 månaders återbesök.
Jag tog beslutet att söka remiss efter 25 års jo-jo bantande där jag gått upp alla kilon + lite till efter varje gång, jag hade dessutom fått typ 2 diabetes i kombination med ett svårt sockermissbruk och orkade inte längre med min situation med "mycket svår fetma".
Mvh Lena
Att minska i vikt efter en op går ganska fort om man följer läkarens ordination men processen kommer att pågå resten av livet. Man kan inte återgå till att äta som innan för då kommer man gå upp i vikt och bli tjock igen.
Innan man blir beviljad en operation är det en hel del som måste uppfyllas också så som att ha ett tillräckligt högt BMI och flera egna allvarliga försök att minska i vikt.
Funderar du på det?
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Tack för era svar.
Ingann: Vet ej om op. är något för mig.
Det jag undrar med är om det är svårt att få igenom en sådan op.?? Hur länge har det tagit i så fall. Tänker om det är år eller månader??
Vilken tid det tar är olika från landsting till landsting. Men det mycket kortare väntetider nu än det var för några år sen.
Jag bad om min remiss i oktober/november, hade gruppinformation i december, bedömning hos kirurgen i februari och opereras på måndag så det gick fort för mig
/Ingalill
Ingann: Ja verkligen då har det gått undan för dig men det är ju bra istället för att de drar ut på tiden gällande det hela.
Lycka till då på måndag!!
Jag försöker få så mycket info gällande detta hela som jag kan så jag har något att "bolla" med. Vet inte vad vi har för väntetider här.
Tack sötnos
Börja med att prata med din läkare på VC, de bör ha lite kunskap iaf och kan skicka en remiss till gastro. när du sen varit på gruppinfon så kan du fundera mer över om det är något för dig eller inte. du kan alltid tacka nej ända fram tills du blir sövd
Läs sen så mycket du kan på internet, både andras berättelser och fakta. Det är trots allt en stor op som man inte ska göra av ett infall då den inte går att återställa
/Ingalill
Jag skall nu i veckan ta en massa prover på VC. Bla. ämnesomsättningen samt imunförsvaret m.m För att se om det kan finnas något fel då jag har fått blåmärken som ej går att förklara. Sen har jag ju övervikt helt klart och har bett om att få en remis till en dietist och får se sedan vad denna säger. Men först måste jag genomgå provtagningen.
Passa på att fråga om en GBP när du ändå är där. Berätta att du vill ta reda på så mycket som möjligt innan du bestämmer om du vill opas eller inte. De har kanske nån brochyr på VC som du kan ta hem och läsa?
Men se till att samla så mycket info du bara kan. För mig har det varit en lång mognadstid. Jag sökte op redan för 6 år sen men tackade då nej på grund av allt med R och jag kände att det inte riktigt var läge då. Sen har tanken på en op legat och mognat undan för undan fram till nu. Nu känner jag att detta är mitt år. Nu ska jag äntligen fokusera på vad jag vill och vad jag känner är rätt.
Om du sen bestämmer dig för att opas så rekommenderar jag att du börjar berätta lite lätt om open för A (I är nog för liten att förstå än) så att han förstår lite vad som väntas och varför du vill förändra dig. Barnen har lättare att förstå förändringarna om de känner sig delaktiga i vägen fram
/Ingalill
Helt klart är det viktigt att man tar ett steg i taget. Jag bara hoppas att de som får gå igenom detta att de har fördelar ut av den. Sen är det ju en bearbetning för en själv med att se sig själv så small som man kanske inte har gjort tidigare.
Det som jag först tycker är viktigt är proverna och att se att de är ok och att det inte finns något där som inte stämmer.
Med A får man ju ta det försiktigt med.
Jag får helt enkelt fundera….Det finns ju även andra sätt.