Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett05-kost
Läst 1913 ggr
Mabrotnosh
2012-02-22 11:48
0

Hur?

Efter en viktoperation, hur råds man äta sen? Träffar man dietist? Jag har nämligen flera bekanta som genomgått en operation. De smaskar choklad och kakor så det står härliga till. Är det inte meningen att man ska lära sig äta rätt efter en operation? Eller är det fritt fram att pula i sig allt möjligt bara för att man lyckats gå ner 50 kilo på konstgjord väg? Men denna kostgjorda väg bevaras ju inte för alltid. Fortsätter man att äta som man gjorde innan går man väl upp i vikt, för det finns ju en anledning till varför man är överviktig. Eller tas inte detta upp?

Kan väl tillägga att jag stod i valet och kvalet mellan två olika saker, operation eller prova själv?

jag valde att prova själv och jag har gått ner 30 kilo genom att ändra kosten. Så varför ska man göra en operation? För att få en anledning att äta samma skräp som man gjorde innan? eller?

[Shettisar]
2012-02-22 12:23
2

För min del så fick jag träffa dietisten en tid efter jag gjort op. Jag har skrivit det innan och gör det igen.En op är ingen genväg utan ett redskap att gå ner i vikt.Kosten får oftast läggas om.Man ska äta nyttigt,regelbundet.Lite men ofta.Att ta en fika eller godis bit är inte farligt men det ska vara i måttliga mängder.Äter jag ex för mycket sött,fet mat osv så dumpar jag.Blir då illamående,yr och väldigt trött.Man ska även lära sig att tugga maten väl och äta långsamt.Vilket jag fortfarande har problem med.Att äta är dö tråkigt och det blir då att jag slänger i mig maten.Alltid gjort och har väldigt svårt att stressa av.Men man lär så länge man lever.Så för mig innebar en op, lära mig äta nyttigt,ofta,röra på mig.

ingann
2012-02-22 15:06
0

En gbp ska självklart inte vara en anledning till att fortsätta i gamla banor..  Det ska vara en hjälp att lära sig äta rätt mat på rätt sätt samt att komma i någorlunda form för att orka börja motionera om man inte klarat det innan.

Fortsätter/börjar man äta massa skräp efter en op bara för man gått ner med den så är man snart stor igen och har genomgått open helt i onödan..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner