GBP och vegan?
Hej.
Funderar lite hur dte skulle funka dte här, med att genomgå en GBP och samtidigt vara vegan? Någon som har erfarenheter?
Jag är i nuläget vegetarian (och äter fisk), helst skulle jag vilja bli vegan, men man bör ju inte äventyra hälsan.
Jag har inte den erfarenheten. Har dock erfarenheten av (när det gäller mig själv) att jag inte får i mig den mängden man egentligen ska äta efter open (enligt informationshäftet). Min kirurg sa att min kropp troligen inte behöver mer. Med tanke på detta så måste jag på mindre mängd mat ändå få i mig den mängd protein jag ska ha så det blir tilll att "pressa samman" näringsvärdet i mindre mängd. Måste i alla färdigköpta rätter lägga till 0,5-1 dl kött/fisk/fågel då alla färdigrätter har alldeles för lite protein.
Som vegan (om jag förstår saken rätt) så äter du inte kött (som är en proteinrik källa) inte ingår i menyn. Då antar jag att du äter proteinrika grönsaker, bönor och kanske annat som jag inte har koll på. Det svåra är väl att det (om jag inte är ute och cyklar) att det mer protein i kött/fisk/fågel per 100 g än de andra alternativen.
Det bästa är om du pratar med dietisten du få kontakt med på det sjukhuset. De har ju utbildning och kunskap om detta.
En som får samma problem med mängden som jag har och dessutom inte äter kött/fisk/fågel kan nog få det svårt att få ihop det.
Lycka till!
Som vegan menar jag att utesluta allt animaliskt:
Kött/fisk/fågel samt ägg och mejeriprodukter.
Var just det här med näring och protein jag är som mest orolig för - visst finns det kosttillskott men jag anser att man till största del ska försöka få i sig allt nödvändigt genom maten.
Tack för ditt svar, jag ska defenetivt kolla med diatisten (: