Mindreåring och OP?
Hej, jag är en tjej på sjutton år.
Har hela mitt liv varit överviktig, och tyvärr börjat märka av detta mer och mer. Min kondition är lika bra som en klubbad säl och jag har jämt ont i knäna och fötterna.
Min fråga är nu - kan man göra en GBP-OP även fast man är underårig? Eller kan man iaf ställa sig i kö på det?
För att få ett hum om hur stor jag är ger jag er härmed uppgifter jag hatar att lämna ut:
Längd: 169
Vikt: ca 140kg
Remiss för operation får du oftast från din husläkare. Så börja där
Lycka till
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja, det finns de sjukhus som opererar minderåriga med målsmans tillåtelse!
Jag är inte hundra, men det är nåt som säger mig att Danderyd är ett av dem.
Men gör som Wiveka sa. Börja med att ta kontakt med vårdcentralen så hjälper de dig vidare!
Lycka till!!
Tack för era svar #1 och #2!
var hos min husläkare igår, och hon sa att hon inte kunde skicka någon remiss? Tydligen kan hon bara remitera mig inom landstinget, och här i Kronoberg ska de tydligen vara stenhårda och inte göra på mindreåriga.
Jag vet inte hur dte stämmer eller inte…
Fick i alla fall rådet att skicka egenremisser, men vart ska man börja?
Men hur kan de inte skicka remiss, här i Stockholm är det inte vårdcentralen utan utan kirurgenehten på respektive sjukhus som gör dessa operationer som avgör. Till mig sa hon på vårdcentralen att hon inte alls avgör något. Låter konstigt att de inte kan skicka en remiss från vårdcentralen…då tar ju de beslutet. Tror inte det kan vara rätt inte. Nu är du ju snart myndig om du är 17 år nu så kan inte förstå att en remiss inte kan skickas för det är ju även väntetid på operation så troligten hinner du bli 18 ändå.
Prova kontakta något sjukhus där du bor som du vet utför dessa operationer och hör med dem vad de har för premisser.
#4 - jag vet inte, detta var vad jag fick höra..
Min mamma har gjort en GBP tidigare i år, hon blev (vidare)remiterad till Aleris i Kristianstad då landstinget hade alldeles för lång väntetid.
Hon ska ringa och prata med dem idag, så får vi se vad DE säger.
Det låter väldigt konstigt. Den läkaren har nog tagit sig friheter…
Remittera kan de alltid göra oavsett vad det handlar om… övervikt eller dålig hörsel eller ont i ett knä. Sen är det upp till det verksamma sjukhuset att ta beslutet!
Dessutom så är ju en remiss inte en remiss till en OP. Utan till någon form av överviktsenhet, obesitasmottagning eller liknande. Och det handlar ju om långt mer än "bara" operationer…
Om de envisas… skicka in en Egenremiss!
Lycka till!!
En uppdate på läget (om någon är intresserad?)
Först IDAG har mamma fått tag på Aleris, hon ringde till dem i Kristianstad som sa att de gör OP på mindreåriga i undantagsfall, men att de inte kunde bestämma något, utan att vi skulle ta kontakt med deras ''huvudkontor'' i Lund.
När hon väl fick tag på dem i Lund så fick vi beskedet att höra oss av vidare till det egna landstinget (kronoberg)
Har än inte fått tag på dem, men jag är hoppfull!
Vad roligt att det går framåt!
Hoppas verkligen att det gär vägen. Annars… hur långt har du kvar tills du fyller 18?
Håller tummarna för dig!
#8 - jag fyllde sjutton ganska nyligen (11/9) så det är närmare ett år dit.
Grattis i efterskott…
Ligg på VC. Du har rätt till remiss. De har inte lov att neka dig det! De tar inga beslut överhuvudtaget!
Eller…skriv en egneremiss. Ni bör väl ha ett "huvudsjukhus" i ert län, precis som vi har Sahlgrenska på VGRegion.
Ge dig inte!!
kram på dej och jag håller tummarna!
Tack för peppen! (och grattandet ^^)
Jag ska kämpa vidare.. tänkte hålla denna tråden uppdaterad om hur det går (:
Låter jättebra! Det kommer gå vägen tillslut! Kram
Vill veta hur det går för dig med! :)
Ligg på och lycka till!!
// Pabblo
tack för peppandet!
Fick idag, efter att träffat skolsköterskan, ytterligare höra att allt min läkare sagt bara varit ren skitsnack.
Blir så ledsen, litade verkligen på henne…
Min skolsköterska ska imorgon ta kontakt med en (psykolog? teraput? samtalskontakt?, vet i tusan vad han klassades som..) på vårdcentralen för att sedan skriva remiss till honom - tanken är att via honom slussas vidare till en ätstörningsenhet där de förhoppningsvis kan gå vidare med detta.
Jag är så trött på detta, att aldrig få klarhet.
Tyvärr är det ibland motigt att komma dit man vill, det viktiga är att inte ge upp och försöka hålla humöret uppe….förr eller senare har du fått en remiss 
#15 jo jag vet, men det är ju egentligen sjukt att det ska vara så.
Menar, bara jag tycker det är jobbigt - hur ska någon som är riktigt jävla sjuk orka fixa hjälp?
Okey, nu blev dte OT, menmen,
Jag tycker nog inte det blev OT, detta tillhör ju också. Det är sjukt påfrestade psykiskt detta. Jag vet!
Jag hade iofs inte de bekymren, utan fick min remiss rakt av, men ändå är det påfrestande. man måste få prata av sig nånstans….
kram på dej!
#17, TACK och kram på dig med (:
Har du hört om sköterskan fått fatt i någon som kan hjälpa dig??
Har PRECIS fått en tid till en snubbe på Ätstörningsteamet 24 - han är någon högt uppsatt läkare och ska göra bedömningen om ifall en OP är rätt att göra. Ska till honom den 21e November.
Har även varit hos en samtalsteraput igår som ska hjälpa mig med att jobba med självförtroende innan, före och efter. Allt för att jag verkligen ska klara av detta trotts något instabilt psyke..
Åh Grattis!
Gud vad härligt!
Nu är du på rätt väg, OP eller inte, du är iaf på väg till hjälpen!
Kram på dig och ta hand om dig nu!!

Om det nu skulle vara så att du inte får bli opad förrän du fyllt 18 så får du kanske stå ut med det om de inte godkänner op av minderårig. Jag förstår att det känns som en evighet dit men det är i alla fall inte helt kört utan du vet att det kommer att ske så småningom. Hoppas du förstår mig rätt. Jag väntar själv på en op och helst vill man ha det gjort idag typ men det funkar ju inte så. Kämpa på och försök hålla modet uppe så löser dig sig förr eller senare är jag helt säker på. kram
#21 tack! Jag är taggad!
#22 jag förstår vad du menar! Grejen är att jag är ju medveten om att chansen att få en OP innan jag fyllt 18 är minimal med tanke på väntetiden och så. Men det jag främst tänkte var att det skulle ju kännas bra att redan NU kunna börja köa och kanske få den när jag är 18-20 istället för att börja när jag är 18 och få vänta ett par år extra. Förstår du hur jag tänker?
Hur gick det igår?
Ja, hur har det gått för dig?? jag är nyfiken!! :-)

ja jag förstår hur du tänker. I vissa landsting är det tydligen väldigt lång väntetid och i andra går det på ett par månader. Läste just om en kille på viktop.se som gick till läkaren nu i november och blev godkänd och ska opas den 6 december. Så ibland verkar det gå jättefort medans andra får vänta i åratal. Som jag skrev tidigare så väntar jag också på en op. Jag ska ringa och tjata på kirurgen i morgon och se hur långt remissen har kommit 
Liten uppdatering:
Min samtalsteraput är guld värd! Han tar mig på allvar till skillnad från de jag träffat innan och jag känner verkligen FÖRTROENDE och HOPP igen. Ska träffa honom för andra gången imorgon och då ska vi lägga upp en plan på vad jag vill uppnå och hur vi ska komma dit. Dessutom har han remiterat mig vidare till vuxenpsyk för medicinbedömning. Tydligen har medicinen jag käkat i tre år inte gjort någon nytta? ><
Träffade överläkaren på ätstörningsteamet idag (skerv fel datum tidigare, höhö) Samtalet tog 15 minuter och han sa redan från början att han trodde det var dags för en OP, en remiss är alltså skickad till de som håller på GBP här i kronoberg.
Men, vad glad jag blir av att läsa att din terapuet är så bra och att en remiss är skickad!! Härligt att saker och ting börjar gå din väg!! Kram
remissbekräftelse mottagen!
i April-Maj ska jag få komma till kirurgenheten för bedömning :D :D
Kul att höra, grattis (kan man säga så? haha)! 
#30, jag bestämmer att man kan det! :D
vet ni vad?! Bara en dag (!) efter att jag fått förra brevet fick jag ett nytt.
Jag har tid 20e februari för gruppinformation och individuell bedömning.
Enligt mamma var det detta som tog sån tid, att komma DIT - hon tror att jag kan få OPas under nästa år :D
Tror säkert du kan få opas under nästa år, börja reda nu att känna efter vad du vill, det är ett stort beslut. Lycka till 
Nu är det mindre än en månad tills jag ska på bedömningssamtal till kirurgenheten - eller vad man nu säger.
Jag är jättenervös över att bli nekad :c
Mamma säger att hon inte tror att den risken är så stor får då hade jag inte fått komma så långt som jag gjort, men ändå gnager oron.
En liten fråga med, när ni var på era bedömningssamtal - fick ni då datum för OP eller hur lång tid kan man hamna att vänta (om jag nu lyckas få klartecken den 20e Februari)
Jag fick veta att det skulle bli op om 3 månader men inget datum
#34. Så det är det där med vårdgarantin då, att man ska få hjälp inom tre månader? C:
Japp, jag antar det
Fast är det inte så med vårdgarantin att då kan du få åka till helt annat landsting?
Jag fick min tid på bedömningsamtalet…
Vad härligt att höra att det äntligen börjar att röra på sig för dig FukkingTubbie.
Det kommer gå finfint!
Kram

Jag fick också min op tid på bedömningssamtalet. Ibrevet som jag fick när jag kallades stod det bara att om man inte har tagit de prover som de vill att man ska ta så kan de inte ge någon op tid. Nu vet jag att det är skillnad mellan olika sjukhus men så är det på Aleris i Kristianstad i alla fall.
Tack för era svar <3
Nu är det fem dagar kvar tills jag ska på mitt samtal och jag är så jävla nervös!! haha.
Lycka till!
Jag var till VC i november och bad om en remiss, i december var jag på gruppinfon, i tisdags på bedömning och igår kväll ringde de om att jag ska på inskrivning hos narkosläkaren och möte med dietist samt provtagning på tisdag och op den 26/3
Så här vart det snabba puckar
I Örebro har de ingen kötid alls längre…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner