Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett09-allmänt
Läst 3156 ggr
mingos
2011-12-24 10:28
0

I framtiden..

Någon som vet …När man gått ner till "normal" vikt vad händer då? Fortsätter man gå ner i vikt eller "vänjer" sig kroppen?

Kan man töja den nya matsäcken så den blir som "vanligt" så man går upp allt igen?

Hoppas någon kan svara..

God jul på er alla där ute!

gummimamma
2011-12-25 10:35
2

Vikten går ner tills det är balans mellan "inkomst och utgift". Äter du färre calorier än vad du gör av med, så fortsätter viktminskningen. Men äter du fler calorier än vad du gör av med, så ökar vikten. Gäller att hitta balansen vid den vikt man vill ha…

Har man gjort en gbp kan man inte töja ut magsäcken till "normal" storlek igen. Men man kan äta sig fet ändå, om man äter fel sorts mat. Som jag förstått, så kan man vänja magen vid att "dumpa" maten ut i tunntarmen fortare om man äter för stora portioner, och då kan man få plats med mer mat i magen. Och om man dricker till maten, går "dumpningen" lättera. Därför bör vi opererade inte dricka en massa till maten! Såg en filmsnutt på youtube (som jag inte kan hitta igen), där de visade detta med hjälp av en tratt, som fick symbolisera magsäcken och första biten av tunntarmen, och äppelmos, som fick symbolisera den tuggade maten. När personen på filmen hällde moset i tratten, började moset rinna sakta, sakta igenom. Då tog han ett glas vatten och hällde i tratten, motsvarande så mycket som ett par klunkar. Äppelmoset rann lite fortare igenom. Ju fler "klunkar" som häldes ner i tratten, desto fortare rann det. Till sist hällde han i det som var kvar i glaset, ca ett halvt glas, och då åkte all mos igenom tratten. Ungeffär så fungerar våra magar också. Och när maten passerat ur magsäcken så fort, blir vi hungriga fort igen!

[Wiveka]
2011-12-26 10:24
0

Det är drygt 2,5 år sedan jag opererades. Men jag har bestämt mig för att INTE gå upp igen, vilket enligt sjukvården är ganska vanligt….

Är noga med att inte äta för mycket, väger oftast kött/fisk så jag vet att det väger ca 70 g som Ersta rekommenderar. Väger alltid pasta.

Jag har aldrig känt hunger efter operationen utan äter strikt efter klockan (ca 3 timmar mellan måltiderna) och gör jag inte det så tar orken slut och jag blir lätt argFlört pga av att blodsockret blivit för lågt.

[Daisy-Moa-Elsa]
2011-12-26 11:44
1

Tyvärr kan man gå upp i vikt om man inte sköter sig, kroppen anpassar sig efter ett tag. Visst kan man till en del "över"-töja magsäcken. Den är ju väldigt töjbar, som jag förstått så numerr tar man och gör den nya magsäcken av en annan del än tidigare som är mindre töjbar. Den går ju ändå från op-morgonen på 12 ml till 3 dl sen.

Merparten går ner ungeför 75% av sin övervikt. Som min läkare sa bestämmer sig liksom kroppen när den tycker det räcker och meningen är ju inte att man ska banta sen / svälta sig igen för att tvinga ner några kilon till. Utan ha ett sunt matintag och regelbunden motion i någon form bör man ha. Och det är ju så mycket roligare att träna nu när man man märker dels att man orkar och får mer ork vartefter :-)

God fortsättning Skrattande

mingos
2012-02-05 14:39
0

Tack för svaren..

Men blir förvirrad jag gjorde op för lite mer en ett år sedan.

va på 1års kontrollen och då sa läkarn att man har jätte svårt att gå upp igen max2-3kg… typ..och att man inte bör ligga under 23 i bmi för då har man inga reserver vid magsjuka…

Men man kan alltså bli Stor i gen??!!!!

Isf vet nån någon som blivit det??

/A

[Shettisar]
2012-02-14 12:22
1

Jag vet en som gått upp efter en viktop.Men hon hade väl inte fått den starten som man ska få genom dietist stödet efter op.Hon genomgick 2 styck magop pga fetman.Vilka op hon gjorde kommer jag dock inte ihåg. Men man ska alltid ha i bakhuvudet att en viktop är inte en lösning,det är ett hjälpmedel.Resten är helt upp till den opade! Man ska lära sig att äta sunt,ofta,och motionera.