Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett11-i-väntan-på-operation
Läst 7331 ggr
fairytindra
0

egenremiss

Jag undrar hur det går till när man skickar en Egenremiss?n  vilket formulär använder man sig av och bekostar man op själv ?

[AnnikaOhlsson]
1

Vad jag förstått så använder du inte ett formular, utan du skriver ett papper rakt upp och ner. Där skriver du "egenremiss 2011-xx-xx" som överskrift och sedan vaför du skriver denna remiss.

Sen är det inte säkert att du måste bekosta det själv bara för att du skriver Egenremiss. Det beror på din bmi och dina besvär!

Lycka till!

fairytindra
0

ok tack. Jag ska prata med doktorn en gång till i veckan och försöka övertyga honom om att skriva en remiss. Egentligen vet jag inte varför han inte vill fixa den för jag har ett bmi på 47, har inte gjort någon bukoperation. Jag har besvär av ett knä som med största sannolikhet är beroende på vikten kontra arbetet. Så egentligen vill jag bara skrika….what is the problem??? …men det gör jag ju inte Oskyldig

[AnnikaOhlsson]
0

Sånt här gör mig så arg!

Det är inte läkarens uppgift att neka dig remiss. Han/hon FÅR inte göra det. H*n ska skriva ut remissen till närmsta obestiasmottagning (kan heta olika på olika landsting) Därefter är det remissmottagaren som avgör om du får en op eller inte! Absolut inte nån allmänläkare på VC.

Visst kan de tycka och tänka naturligtvis, men de kan inte neka!! Absolut inte! Gå till en annan läkare!!

*morr*

fairytindra
0

ja jag har flyttat över mig till en ny mottagning i city där jag bor men det tar ca en månad innan jag kan söka vård där. Jag har en telefontid med den nuvarande läkaren på torsdags morgon så då ska jag fråga honom igen om remiss samt om han inte vill ge mig någon på vilka grunder han nekar mig.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Som Hyacinta sa har han ingen rätt att neka dig en remiss till en obesitas klinik….det är kirugerna där som avgör ifall du skall få operation eller ej. Han skall bara "förmedla" din önskan i form av en remiss….och gör han inte det och inget händer begär att få prata med klinikchefen för vårdcentralen och fråga vart du skall göra en anmälan emot läkaren….borde få fart på dem. Därmed inte sagt du ska göra en anmälan, en lite eld under baken skadar inte på sånna stoppklossar

[AnnikaOhlsson]
0

Håller med Daisy-Moa-Elsa.

Du har rätten på din sida! En remiss är ingen garanti, "bara en önskan från dig" att komma i kontakt med en obesitasklinik. Det är där du får hjälp, råd och stöd och det är även där beslutet tas om du är berättigad OP eller inte.

Lycka till!

fairytindra
0

Tack för era svar. Jag pratade med doktorn idag på telefon och nu verkade som om han har skickat min remiss. Så det känns jättebra Skrattande

[AnnikaOhlsson]
0

Grattis! Vadd skönt! Lycka till! :-)

[Em_I_Am]
0

Jag har aldrig skickat en Egenremiss förr. Vart skickar man en sån?

fairytindra
0

Man skickar den till kirurgen i sitt landsting. Sedan kan man åberopa vårdgarantin om det inte finns någon sådan op i sitt län. I mitt fall så bor jag i Halmstad och där finns ingen läkare som utför gastric op så jag får vända mig tex till kristianstad för op där. Har jag tur kan jag få op inom 3 månader men det är inte säkert. Ursäkta mitt svammel. Det är fredagskväll och jag har druckit ett glas vin Cool

[Em_I_Am]
0

Hehe det är ingen fara ;) Jag fick också det svaret när jag mailade landstinget. Att jag skulle skicka det till op. Får se vad som händer. Kanske inte ens får någon op eftersom jag inte sökt professionell hjälp angående min vikt. Har bara kämpat själv, läst böcker o försökt med massa olika dieter på egen hand. Men jag gör ett försök.

Läste att någon som sökt i Värnamo fick operation tre månader efter hon skickade remissen. Det är SNABBT :-o

fairytindra
0

Ville bara berätta att jag nu ska opas den 29 februari i kristianstad. Är superglad!!!!

[Em_I_Am]
0

Åh grattis!!! Jag har varit så depp att jag inte ens kommit mig för att skicka in min. Skrev den bara men nu ska jag baske mig också! Vad fort det har gått! :D

Grattis!

fairytindra
0

ja det har faktiskt gått fortare än vad jag förväntat mig. Men hela grejjen är lite snedvriden tycker jag. För om man utnyttjar vårgarantin så går det fortare och man går före andra som bor i det landstinget. Har det något med att de tjänar pengar på de här vårdgarantierna eller?

Men jag är supernöjd med allt iallla fall.

[AnnikaOhlsson]
0

Grattis fairytindra !

Visst är det knäppt att man går före. Men när jag förde det på tal en gång så fick jag svaret "Ja, men det är fritt för alla att utnyttja den". Jovisst, det stämmer ju, visst är det så. Men alla kanske inte kan… Men men.

Grattis! Förstår din glädje!

Kram