Tips på mat första tiden
Hej! Har fått operationsdatum idag; 22 februari på Landskronas lasarett :-) Tills dess ska jag gå ner 6 kg. Funderar mycket kring vad ni åt den första tiden. Vad funka för er? När kände ni er "bra" igen efter operationen? Stark och glad? :-)
Hm….har för mig vi fick nån broschyr med mattips. Men annars åt jag nog det mesta med försiktighet. Mycket fisk och kyckling blev det när flyt och pureperioden var slut.
Flytperioden har jag hört att proviva går bra dock ska du inte fortsätta dricka den då det e mycket socker i sen, youghurt, ägg (ja inte vet jag hur det kommer ner i ett sugrör men ja :P) en del tar även modifast, nutrilett, naturdiet och liknande. Sen soppor som du mixar, ska ställa mig o laga en massa en dag tänkte jag.
Efter flyt e det bra med kyckling och fisk, mos och allt som är mjukt. Pure kost typ.
Så någon som har mer är jag med tacksam för så mycket mer info har vi inte fått från landskrona men jag vet att vi kommer få mer efter op innan vi går hem sa dem.
Synd du inte fick op samma datum som mig men vi får ses iaf :)
Är inte Proviva för sött? Jag kunde i alla fall inte äta någonting som var för sött.
Väldigt mycket av den mat man äter i vanliga fall går att köra i mixer, spä ut lite, och vips har man en soppa. Är det för mycket bitar i den, så sila den. Men varning för fet mat!!! Rotsaker är perfekt. Fisk och kyckling går bra att mixa till molekyler. Nötkött är lite väl segt och senigt, så undvik det. Ägg är jättebra att ha i maten.
Smoothisar är både gott och nyttigt. Naturell yuoghurt och frukt/bär körs i mixer till en slät dryck. Men undvik tillsätta socker eller annat som är för sött. Däremot är äggula jättebra! En del blandar även i proteinpulver.
Testa dig fram till vad som passar dig bäst. Ta god tid på dig när du ska äta, så känner du om maten fungerar för dig. Äter du för fort kan du dumpa av bara farten! Och du hinner inte njuta av maten om det går för fort…
Tack för tipset. Ska verkligen tänka mig för.:) smoothies låter väldigt gott. :)
Jo proviva är sött men enligt landskrona lassarett kunde an ta det dem första veckorna typ flytperioden men sen skulle man tänka sig för att dricka en massa proviva just för socker mängden.