Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett02-ot
Läst 3355 ggr
berthagenn
0

Ska opereras!

Hej!

Jag heter Bella och är från Malmö. Har varit nu på Landskrona Lasarett och fick ett ja för att genomföra GBP. Jag är så nervös nu, och många tankar flyger i skallen.

En fråga: kan man dricka kaffe efter op? Jag som dör om jag inte kan bäla i mig morgonkaffet. Spännade att denna sajten finns. Jag brukar annasr husera på siamesifokus, men nu är jag även här! Cool

Ångrar ni er op? Är det det bästa ni gjort? Berätta gärna! Är så nyfiken så jag spricker!!! OskyldigSkrattande

laganponny
0

Hejsan!

Jag rekomendera dig att tänka efter både två och tre gånger. Jag ångrar min operation, operationen gick inte bra för mig och har blivit behandlad som luft av vården.

Efter att jag ringde in hela tiden till dom och sa att något var fel så tog dom emot mig och då insåg att jag ahde både ett bråck och läckage. Så blev en lång sjukhusvistelse för mig. Det har medförit att jag kommit i deppression, och fick lov att hävda min rätt till hjälp. På avdelningen jag låg på så var man en av dom som var feta som trodde att man skulle bli fin. Man hörde hur dom pratade om en bakom ens rygg..

Idag mår jag hyfsat efter att även fått lov att gå med trasigt revben som kirurgen knäckte så börjar jag komma på fötter. Tack och lov så klara jag av att äta det mesta.

Men hade jag fått välja om skulle jag aldrig göra det!

Men alla har inte den oturen som jag hade, visste om alla komplikationer, men ingen sa att vården är ett fängelse…

Tänkte hela tiden i min förvirring innan op, att det händer inte mig, det går bra för mig jag kan inte var en av dom få som får komplikationer.. Men man ska aldrig säga aldrig har jag lärt mig efter detta!

Jag önskar dig lycka till med vad du än väljer att göra!!!

berthagenn
0

Ohhh gud vilken story! MAn kanske ska backa….Gråter

laganponny
0

Vill inte få dig att backa men tänka igenom och höra mångas historier. Vet att jag är ganska ensam här i iFokus att ha haft det så här tufft!

Men vad du än gör… Så ska beslutet komma från hjärtat!

lena.lindberg68
0

Hej Bella!

Tack för besöket på min blogg :)

Nu var det min tur att få hälsa på..

Ang kaffet så tror jag inte du kommer kunna "bälga i dig" efter operationen, men det där kommer att falla på plats då :)

Jag hade TUR och har som sagt mått väldigt bra efter min operation. Dom enda komplikationerna har för min del varit =

Har ätit 2 antibiotika kurer efter operationen 1 gång för infektion i ett av mina sår och 1 gång för urinvägsinfektion pga att jag varit dålig att få i mig tillräckligt med vatten, men det är ju mitt eget fel.

Mår toppen & för min del var operationen det bästa jag gjort..

Välkommen att besöka min blogg igen och jag rekommenderar dig även att besöka mina bloggvänner som finns listade i menyraden till höger i min blogg, där finns alla operationsberättelser..

Lycka till !! kram // Lena

lenalindberg.bloggplatsen.se

berthagenn
0

Skrattande

EN fråga till.

Hur gört man om man känner sig ”svag”? Käkar en Dextrosoltablett? Eller blir man sjuk då?

Lena, du är jättesnäll som tipsar mig om allt. Uppskattas enormt! Kyss

Jag fick hem 4 veckors Modifast och slängde upp hela kitet i bokhyllan i gästrummet. Känns så overkligt. Jag är så rädd, men jag vet att detta är för resten av livet. Tycker synd om min mage också. DCoolumt va?

lena.lindberg68
0

Tror inte du kommer att känna dig svag, möjligtvis hungrig !! i början av flytet alltså..

Tror du kommer att känna dig pigg & alert, en positiv inställning hjälper till massor :)

Tips: ta promenader, har du stavar? perfekt motion i början..

Jag var oxå bekymrad över min mage innan operationen, jag hade inga egentliga magbesvär och var rädd att jag skulle få mycket ont i magen efter operationen, men sköter man dom kostråd man får så är det inga problem, de enda gångerna jag har haft problem med magen efter operationen är när jag missskött mig..

Dextrol innehåller det mycket socker..?? I så fall rekommenderar jag inte det för det kan du dumpa på efter operationen alltså..

berthagenn
0

DExtrolsol är druvsocker…. Tack Lena!! Kramis från Malmö :)Kyss

berthagenn
0

Lena, såg dina bilder på din nyopererade mage. Du är så modig tösen!:)

Tack för din blogg den stärker mig mycket. :)

CoolSkrattandeKyss

berthagenn
0

Vad menas med flytet och flytstart? Är det när man lever på flytande? Obestämd

lena.lindberg68
0

Japp, flytet & flytstart är när man enbart lever på måltidsersättning som typ Modifast eller Nutrilett :)

TantAlma
0

Hej Bella!

Jag gjorde min op den 22 november och har inte ångrat mig. Jag fick dricka kaffe med mjölk morgonen efter op. Först fick jag prova äta vatten med tesked. Jag kunde till och med åka hem dagen efter på eftermiddagen efter op

Fick använda flytande två veckor före op  och då valde jag nultrilett och allevo för att få äta fler gånger samt fick dricka kaffe men utan mjölk. 3 veckor efter op var det flytanden soppor och nu är jag i purefasen inne på vecka 2. 

Vad jag förstår idag så är det väldigt olika vart man göra sina operationer så det första du ska göra är att lyssna på vad de säger där du ska göra den.

Sen är det en väldigt kort tid och man lämnar den snabbt bakom sig både för op och efter op som man får hålla sig inom vissa ramar. Det låter jobbigt men är man rätt motiverad, vet varför man gör operationen så tror jag att det går med bara farten. Se till att variera smakerna och maten.

Jag har en vänninna som ska göra op 6 feb. men nu ska hon tydligen inte behöva vara flytande innan op och få åka hem dagen efter. Om allt går bra.

Självklart ska man tänka igenom det både en och två gånger.

#1 Tråkigt  att höra att du inte fick gehör när du bad om hjälp. Hoppas du är på bättringsvägen och får fortsätta vara det.

laganponny
0

#11 Tack ja det börjar gå och rätt håll och jag hoppas på att få fira jul utan läkar besök.. har varit lite in och ut där sen min op.

berthagenn
0

Tack tantalma:)

gummimamma
2

Jag gjorde min operation 22/11 -10, alltså för ett år sedan. Men jag räknar med att min resa började för två år sedan, då jag sökte remissen. Vägde då 122 kg och hade besvär med en massa olika saker, bl a mina fötter som värkte så jag knappt kunde gå. Redan när jag tog beslutet för att söka remiss började jag försöka gå ner i vikt på egen hand. Så när det äntligen var dax för operation, vägde jag "bara" 106 kg. Sedan har vikten rasat, så nu väger jag 68 kg. Jag kan äta/dricka det mesta, men inte i de stora mängderna som förut. Med viktnedgången har värken försvunnit till stor del och jag kan vara aktiv på ett helt nytt sätt. Jag går på gymmet, jag kan springa, orkar gå lååångpromenader och mycket annat. Även sexet är lättare nu! Skrattande Det är härligt att gå i klädaffärer och prova alla fina kläder, och se att de sitter så fint på mig. Ångrar inte en sekund att jag gjort denna operation! Jag mår så gott nu, både fysiskt och psykiskt. Och jag hoppas att du, och alla andra som går igenom gbp, kommer att känna likadant en tid efter operationen.

berthagenn
0

Låter väldigt betryggande! :-)

Emma.S
0

Var på samma infor möte som Bella och du gumman detta fixar du Glad Själv är jag enormt taggad och suger till mig information från allt o alla. Så Lena jag kommer nog titta in på din blogg med Flört Har ju testatat allt annat men inget som hjälper då det är svårare för att jag har pcos och nu ska jag genomgå en utredning om jag har psoriasis artrit och en skada minisk i knät. Så med mycket värk i kroppen som förvärras av min övervitk så känns denna op som ett plus. Visst man e nervös och det finns folk som verkligen har haft oturen på sin sida att må dåligt efter själv op men samtidigt finns det dem som mår kanon och ett flertal av dem känner jag.

Min kusins mamma var lika galen i kaffe som du Bella och första tiden efter op tyckte hon kaffet smaka riktgit illa men nu efter ett tag e hon fast i att bäla kaffe igen Tungan ute

En fråga började ni äta vitaminer innan op? Menar under den tiden ni bara dricker i fyra veckor. Dricker för det mesta bara och ibland äter jag något litet mål mat och från o med den 7 januari är det helt slut med mat ett tag då op är den 7 februari.

Bella får du "anfall" då du är nervös o så så bara ring gumman Kyss

berthagenn
0

Hej Emma!!!! Kyss

Så kul att du finns som min bundsförvant!!! Skrattande

Jag blir så inspirerad av din beslutsamhet, och detta fixar vi, wihoooo! Skrattande

Emma.S
0

Hej gumman. Ja klart detta fixar vi Skrattande Skulle ha ringt dig igår kväll men ja en dotter som vägrar sova o somna först halb 3 i natt satte käppar i hjulet Tungan ute