Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett09-allmänt
Läst 1934 ggr
majlis
0

Vad krävs för op?

Har börjat fundera mer och mer på operatin, har ca 30kg övervikt har provat det mesta under ca 30år. går ner lite men går upp igen och lite mer än utgångsvikten.

Har läst runt på denna sidan en del men hittar inte svaret på kriterierna för op. tex hur mycket övervikt? BMI? m.m.

Någon som vill ge mig svar?

[AnnikaOhlsson]
0

I de flesta landsting krävs det 35 i BMI för att en OP skall komma på tal, men i några (tex Västra Götalandsregionen) så krävs 40 i BMI eller 35 med viktrelaterade besvär eller sjukdommar.

Tyvärr är BMI det enda mätetalet de använder sig av i dagsläget. Vilket kan vara väldigt missvisande. Jag läste någonstans att en ny form av mätetal är på G, men den är ännu inte i bruk!

Det bästa är att läsa på ditt Landstings hemsida. Där står mer om vad som gäller just hos dig. Jag är bäst påläst på Västragötalandsregionen, eftersom jag både bor och jobbar där!

Lycka till!!

majlis
0

Tack för ditt svar. Jag tillhör kronoberg, har varit inne på deras hemsida men hittar inteRynkar på näsan. Vad ska jag söka under?

[AnnikaOhlsson]
0

Här hittade jag vad som gäller för Kronobergs landsting.

http://www.ltkronoberg.se/upload/Dokument/Halsa_och_vard/Hitta_ratt_i_varden/Sjukhus/Kir_Ljungby/patientinfoobesitas%20rev110829.pdf

Tydligen gäller BMI 35 där!

Hoppas du hittar något nyttigt där!

Kram Annika

majlis
0

Tack för filenGlad. Mycket intressant ochbra. Vilket tror du är bäst att skicka en egen remiss till kirurgen eller gå via vårdcentralenObestämd?

Kram

[AnnikaOhlsson]
0

Jag hade testat att gå via vårdcentralen först.. I o m att alla opererande kliniker inte tar emot egenremisser.

[Em_I_Am]
0

Majlis jag är också i Kronoberg och jag ska skicka en Egenremiss. Blev tokigt behandlad när jag pratade med min läkare på VC. (Läs mitt inlägg -Ledsen, om du vill).

Jag mailade Landstinget här och frågade vart jag skulle skicka min remiss. Ortopeden svarade dom o de skickade med en remiss jag kunde fylla i om jag ville. Vill du ha en är det bara att skriva din mailadress så fixar jag det.

Lycka till!

[Em_I_Am]
0

Kirurgmottagningen menar jag förstås haha.