Hårväxt och sångröst
nu ska jag ställa en fråga som kanske låter lite konstig….
Men jag har upptäckt att jag har fått kraftigare hårväxt sedan operationen. Jag har alltid haft väldigt gles och försiktig hårväxt överallt på kroppen utom på huvudet där jag har en kalufs som räcker för tre…. Tex så brukar jag raka benen varannan till var tredje vecka.
Men plötsligt så måste jag raka dem en gång i veckan. Kan det ha med open att göra??
En annan sak som förvånar mig ännu mer är det faktum att min styrka i sångrösten försvunnit… eller, inte försvunnit direkt! Men jag har alltid haft en naturlig styrka i rösten. Inte behövt jobba vidare hårt för att underhålla den.
Men i somras började jag upptäcka att jag fick ta i mer och kämpa hårdare för att få upp röststyrkan, först reagerade jag inte nämnvärt, det är ju lite dagsformen i det hela med. Sen trodde jag att jag inbillade mig. Sen sa plötsligt min man till mig att han tyckte att jag inte sjöng lika kraftfullt längre.
Jag har sen hört mig för lite bl a inne på "sång iFokus" och med en sångpedagog och det kan vara så att jag tappat en del av magmusklerna p g a snabb viktnedgång.
Aldrig någonsin hade jag trott att sångrösten skulle påverkas! Så numer måste jag träna rösten varje dag för att bibehålla kraften. jag är mäkta förvånad… men det är ju bara att sjunga på! Dessutom hjar jag gått in för magmuskelträning på gymmet med…
Konstiga biverkningar?

det enda jag vet om hårväxt är att anorektiker ofta får ökad behåring. Men jag trodde det bara gällde om man var extremt mager.
Hmmmm extremt mager ä'r synd att påstå att jag är :-)
Det finns en anledning till att operasångare som Pavarotti och grabbarna är storväxta!
Det ger ett buktryck, ett stöd och mer PUNCH i sången att ha några exrakilon som det verkar.
Behåringen kan jag på rak arm inte finna ngn förklaring till, kanske du fryser mer utan extrakilon och kroppen försöker värma dig!? Nej det lät långsökt :)

Hormonomställning? Kan ge både ökad och minskad hårväxt.
Qui dormit, non peccat
Jovisst är det så att stora kroppar har ofta stora röster…. men det bådar inte gott för mig. jag vill ju gå ner mer….ska jag tappa min sångröst?? Det vill jag absolut inte.
Bara kämpa på…
Hormonomställning? ja, kanske är det så? Synd att det gav ökad hårväxt :-) Fast… jag hade ju inte så farligt innan så jag ska väl inte klaga kanske… :-)

Träning av rösten kan nog räcka för att bibehålla den, du har ju trots att en bra grundröst som det låter i tråden.
Du får kanske hitta ett nytt sätt att "stödja" rösten på.
Just när det gäller hormoner så brukar det återgå till normalt efter ett tag, så jag hade inte oroat mig. Eller jo om jag vaknade upp och såg ut som en apa hade jag nog blivit lite bekymrad
Qui dormit, non peccat
Nej, det blir att upprättehålla magstödet mer bara när jag sjunger. Det har liksom bara funnits där förr och jag har inte behövt jobba på det. Så det som gäller nu är helt enkelt en annan sångteknik. Men det funkar, det är en vanesak med….