Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett05-kost
Läst 4864 ggr
fett lätt
2011-05-19 16:58
0

LCHF efter operation

Jag opererades för 6 veckor sedan och hade redan innan bestämt mig för att hålla fast vid en kolhydratsnål kost. Anledningen är enkel, jag mår bra av att inte äta så mycket kolhydrater. Kost med lågt kolhydrat innehåll är dessutom ofta mindre konstlad och processad vilket tilltalat mig. Man kan säga att jag har skapat en "light" variant av LCHF.

Jag äter kolhydrater men bara i små mängder. De kolhydrater jag äter är nästan alltid komplexa.

Jag väljer alltid feta mejeriprodukter t.ex. creme fraiche och undviker sötade t.ex. Yoggi.

Hur äter ni för att må bra?

[AnnikaOhlsson]
2011-05-19 17:04
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag gör exakt som du… Äter kolhydrater, men i mycket små mängder. Det gör mig trött, slö och ofokuserad!

Kör också nån egen variant av LCHF/GI eller vad man nu kan kalla det :-)

attvaraellerintevara
2011-05-19 17:09
0

Hej,har ju inte dina problem,men skriver än då…

Har haft ont av att äta för fet mat,så det undviker jag,gör jag detta så blåser magen upp och jag får känning av gallsten…

Äter mycket grönt och mycket varierad kost,både,kött o fisk och ibland endast grönt… Är noga med vad jag stoppar i mig med andra ord.   Dricker vatten,lättöl,juicer till maten ibland ett glas rött vin..försöker att inte äta så mycket på kvällarna  ,men ibland så syndar jag iallafall med EN  smörgås…och en kopp te.,försöker hålla min vikt någorlunda,men vägde som ung 10 kg mindre..

Nu idag bör jag dra ner några kg igen och det gör jag lttast med ,lite mindre portioner,,(svårt) men det går och promenader och på sommaren simmar jag mycket ute i våra fina skogssjöar… så även i havet när tillfälle gives. Ha det bra / AStridBirgitta

fett lätt
2011-05-19 17:20
0

Hej AstridBirgitta!

Ett vanligt missförstånd kring LCHF är att det går ut på att vräka i sig fett. Det är snarare så att man ska sluta undvika fett. Min man, precis som du, problem med gallan. De relativt små mängder mer fett han får i sig i och med att vi har vanlig creme fraiche istället för lätt eller mini ställer inte till några problem.

Jag hoppas att du inte tar illa upp men jag skulle vilja komma med ett tips! Försök få i dig så lite kalorier som möjligt i form av dryck. Jag dricker i regel vatten, kaffe och te. Juice innehåller mycket socker och kalorier. Även om sockret är naturligt (dvs fruktsocker från t.ex. apelsiner) så är det egentligen ingen skillnad mot sockret i läsk. 

100 ml Coca-Cola innehåller 10,6 g socker och 42 kcal.

100 ml apelsinjuice innehåller 9 g socker och 45 kcal.

//Elin

MichaelE
2011-05-19 17:43
0

#3 du kan inte jämföra cola med juice!

Först och främst är all läsk s k vit socker (raff. nånting) medan fruktsocker är en helt annan sak.

Sedan innehåller juice C-vitamin som är en livsviktig näringsämne för kroppen och två glas täcker dagsbehovet.

Sedan har vi light-drycker som jag är mycket tveksam till då vi har tomma kalorier som skapas utav aspartamet.

Själv dricker jag inte läsk utan jag dricker främst mineralvatten, juice och mjölk.

fett lätt
2011-05-19 17:46
0

Jo, jag kan jämföra läsk och juice. Om det är vitaminer man är ute efter rekommenderar jag en hel frukt eller grönsak istället för ett glas juice.

Vad är skillnaden mellan fruktsocker och raffinerat socker? Förutom att det ena är naturligt och det andra är processat? Båda sorterna påverkar t.ex. blodsockernivån och därmed hur mycket insulin kroppen producerar i lika stor grad

[ErikSvensson]
2011-05-19 21:02
0

http://ngruppen.blogspot.com/2009/02/fruktos-ett-socker-som-beter-sig-som.html

Till skillnad från andra kolhydrater, stimulerar inte fruktos insöndringen av insulin och heller inte hormonet leptin som signalerar minskad aptit. Insulin har fått ett väldigt dåligt rykte inte minst med dagens mediafokus på GI-metoden. Men faktum är att insulin har en uppgift i det centrala nervsystemet som inte ofta lyfts fram. Insulin tros signalera till hjärnan att minska energiintaget via en så kallad negativ feedback-mekanism (3). Detta sker några timmar efter måltid. Men den allmänt spridda uppfattningen om att insulin är anabolt, ökar produktionen av fett och ökar fettinlagring har lett till att insulin anses leda till övervikt och fetma. I själva verket kanske det alltså inte alltid är så enkelt.

fett lätt
2011-05-19 21:41
0

#6 Det är absolut inte alltid lätt att veta vad som är bra och vad som är mindre bra.

En studie som jag läst om visar att fruktos i jämförelse med glukos också orsakar bukfetma och i ännu högre grad, än glukos, insulinresistens. http://www.dn.se/debatt/livsmedelsverket-morkar-att-du-blir-fet-av-frukt

I artikeln som du hänvisar med konstateras ju att när fruktos intas tillsammans med mat (t.ex. juice eller läsk som måltidsdryck) så gör kroppen i flera led om fruktosen tills den kan lagras in som fett i kroppen. 

Jag hoppar (för det mesta) över att dricka juice och läsk till maten eftersom det för mig då mest blir en törstsläckare. Jag väntar hellre de kolhydraterna tills jag verkligen är sugen.

MichaelE
2011-05-19 21:50
0

#5 #7 Då ställer jag nästa fråga, vad är skillnaden att dricka en apelsinjuice och äta en apelsin? Det ju ruktos i båda! I sådana fall ska man inte äta frukt alls!

Sanningen är att utan kolhydrater blir man slö och hjärnan kan inte tänka "klart" vilket gör att vi är beroende utav kolhydrater!

Fett måste vi ha i oss och ju nyttigare fett, olivolja t.ex., desto bättre. Fett är till för att skydda våra innre organ (tänk oljan i en bilmotor).

Protein för att bygga upp muskelatur.

Vitaminer och mineraler har olika viktiga funktioner för kroppen som immunförsvaret, synen, leder etc.

Som sagt, jag förstår inte hur du kan jämföra cola och juice och sedan anse att man ska äta en frukt istället - det är ju socker det också, men vänta lite - det är ju socker i allt!

fett lätt
2011-05-19 22:06
0

#8 Okej, det var dumt att påstå att en apelsin är bättre än 2 glas juice om man vill säkra det dagliga behovet av C-vitamin. Det lär ju räcka med att äta ett enda gojibär Tungan ute

För min del väger vitamin inehållet inte upp den höga sockerhalten i juice. Sockerhalten är helt klart jämförbar med läsk och det är det inte alla som vet. Då är det lätt att bli lurad att tro att man gör ett hälsosamt val när man tar ett glas juice istället för ett glas läsk.

attvaraellerintevara
2011-05-19 22:13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett gott råd..

Ta emot informationen ifr. dom som utbildats inom kosten och dess betydelse för din kropp. Det finns många åsikter och det skadar inte att ventilera dessa… Jag tror på naturens drycker iform av osötad juice,skulle aaaaaaaaaaaaaaldrig dricka Coca Cola,det innehåller så mycket fruktansvärda ämnen,som skadar tänderna bl. a.Man kan ju rensa stopp i avloppet med Coca cola..   Jag är motståndare till lightsdryckerdå deras konstgjorda socker omvandlas i kroppen till socker och fett,vad jag förstått.

Jag mår mycket bra,är kärnfrisk och har med åren insett vad min kropp tål och inte tål,tyvärr stoppar man ju isig osunda saker ibland på grund av oförstånd och godissug…men det händer inte ofta som tur är,har lärt mig ta en bit mörk choklad istället..

Har arbetat som sjuksköterska och bl. a. med diabetiker,,själv sett hur människor mår,som inte rör på sig,som äter helt fel o.s.v  men ingen är felfri även jag kan behöva höra om nya rön och forskningar…

Tänk om många fler visste att sega "gubbar" med annat godis görs på djursenor  osv… fram med det bara,det är bra att reagera och vi ska fortsätta diskutera,du kan kanske bidraga med något nytt och så även jag..,det är bra att vi får mer lärdom om kosten som vi sätter i oss i tro att den är nyttig…vi vill ju alla må bra!

Hur var det nu med kaffe och cancer, många koppar om dagen skulle det ju vara för att motverka bröstcancer. Ja jag dricker nog 4 koppar det skulle visst vara bra med minst 5 ? tror jag ? Och det är gott…Jag tror man ska unna sig att njuta av det man sätter i sig och tycker om.jag gillar lite mörk choklad med apelsinsmak  och grönt.grovt bröd,med sallad och en god ost på och gärna oliver, räkor  mmmums och mycket mer. mums!  Hej på en stund.

Jag är numera  en frisk pensionär som du ser på fotot här ovan,med mig har jag min fina hund Cherry 13 år som bidrager till min och makens  hälsa,det blir mycket friskluft och motion./ AstridBirgitta

[ErikSvensson]
2011-05-19 23:24
0

#5 #7 Då ställer jag nästa fråga, vad är skillnaden att dricka en apelsinjuice och äta en apelsin?

Frukten har även fibrer och andra spårämnen vilket inte juicen har. Sedan tar det längre tid för frukten att omsättas i kroppen om man jämför med juice. Slutligen så äter man betydligt mindre fruktos ifrån frukt än man gör ifrån juice.

Maggan71
2011-05-20 05:22
0

Jag är gbp-opad sedan drygt två och ett halvt år och jag äter lchf i perioder. Nu ska jag försöka bli lite striktare igen eftersom jag måste gå ner ett par kilo i vikt till nästa läkarbesök (för att få bukplastik).

Jag utesluter inte kolhydrater, men väljer att inte äta mycket av dem. Dessutom gör jag hellre blomkålspuré än potatispuré, äter hellre äggröra än macka osv…

Fördelen med lchf (en av dem) är, tycker jag, att jag kan få ner portionsstorlekarna. Fett mättar. *ler*

Som opad har jag inte några problem med att äta fett. Däremot har jag svårare för att äta för mycket kolhydrater.

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

[Wiveka]
2011-05-23 19:22
0

Jag måste ha kolhydrater från ceralprodukter, min hjärna fungerar inte annarsObestämd

Fick bli halv sjukskriven efter ca 3 månader efter operationen eftersom min kropp behövde mer cerealer….innan hjärnan hämtat sig.

Har dock en väninna som gjorde en GBP hösten 2007 och gick ner ca 30 kg till 87 och stod still där i över ett år. Sedan gick hon över till LCHF-diet och väger nu 67kg och är viktstabil där.

[WX5]
2011-05-23 19:26
0

Både min bror och syster äter enligt LCHF efter deras GBP-operationer. Min mamma klarar inte av detta utan får problem om hon äter för mycket kött.

Piggelino
2011-05-30 14:59
0

Jag äter väldigt lite kolhydrater…Har gjort gbp samt har problem med tarmarna och svår migrän.

Jag fuskar ibland med sånt jag inte tål och det får jag sota för i dagar efteråt…

I min kost har jag uteslutit all alkohol (kroppen reagerar negativt och tarmarna med) Äter rött kött, fisk, kyckling men inte fläsk för jag få rmer värk av urinsyran.Många grönsaker och frukter måste jag avstå från då jag får problem. Grivt bröd funkar inte, får mag ont…

Äter äkta grädde och smör mm..

Alla fungerar vi på olika vis…Vi kan väl alla vara överens om att den kost man själv mår bra av är väl den bästa?

Går man ner i vikt eller är viktstabil av sin egen kost då är det ju perfekt?

För en guldkant måste vi alla ha…Oavsett i form av en apelsin, eller juice eller choklad, mörk som ljus??

Jag själv som jobbat med kost och hälsa i många år har inte förrän nu efter 20år hittat min väg för att må bra av kosten

Kör lite Lchf blandat med egen variant, funkar för mig!

Maggan71
2011-05-31 09:16
0

#15: Precis! Jättebra sagt! Man måste ju faktiskt testa sig fram litegrann och var och en vet bäst vilken kost man mår bäst av! Skrattande

Maggan71
2011-09-13 07:17
0

Idag gör jag en nystart med LCHF. Ännu en… Men nu SKA sockermonstret dö!!! Basta! *slår näven i skrivbordet*

Jag blev peppad efter programmet igår (på svt 2 vid åtta, minns inte programtiteln, något samhällsprogram) där det var ett mycket bra inslag om LCHF-kost.

Maggan71
2011-09-13 07:19
0

Vetenskapens värld!

Jag är säker på att det går i repris, annars går det nog att se på svtplay. Rekommenderas för de som är intresserade av LCHF. :D

[AnnikaOhlsson]
2011-09-13 10:18
0

Jag såg programmet och blev oxå peppad! Men jag kör redan en egen variant av LCHF. Eget förnuft och LCHF ihop…typ! :-)

Maggan71
2011-09-13 10:20
0

#19: Tror inte det finns någon diet i världen som slår eget förnuft! *ler brett*