Inför GBP
Jag fick två brev igår. En där det stod att remissen är skickad till Åbo och den andra där jag skall göra en gastroskopi. Min kirurg berättade att alla gör såna undersökningar för att kolla efter någon bakterie så att man hinner behandla detta innan operationen i magsäcken.
Den tiden är i slutet av september så min första tanke var att shakerna var onödiga just nu men sen kom jag att tänka på att det kanske inte alls är onödigt. Har bara lite längre tid att gå ner i vikt och behöver kanske inte vara så strikt med detta.

Bra att dom är noga med såna förberedelser! Tänk om dom kollat allt sånt innan jag opades, kanske jag sluppit den infektion jag fick.. var glad att dom tänker på sånt! Och så får du ju faktiskt lite extra tid, behöver inte känna stressen så med bantningen.. fast det är ju bra att "köra på" som planrerat ändå med bantningen, det tar ju tid..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Satte inte din läkare ett mål att du måste visa dem att du kunde gå ner ett visst antal kg inom ett visst antal veckor? Antar de veckorna infaller före mötet i september gör gastroskopin och risken är att struntar du i shakerna nu så kanske de inte beviljar din operation om de inte anser att du kunnat gå ner de kilon de bad om. Hm, jag skulle inte riskera det utan göra så som läkaren sagt
#1 du menar alltså att Danderyd inte kollade ifall man har bakterier i magen innan op? Tackar min lyckliga stjärna att de hänvisade mig vidare för tyvärr efteråt har de jag pratat eller hört om som haft problem alla varit opade där.
#2 Nä det sa hon inte, min läkare alltså utan hon sa att jag kunde börja med bantningen redan nu när jag var till henne förra veckan.

"2" ja det menar jag. Och fick blodförgiftning + andra infektioner, låg inne 1, 5 mån, under den tiden 2 ggr på intensiven.. kan tacka min lyckliga stjärna att jag fortfarande finns kvar.. ett men har jag fått för livet, är blind i ena ögat, fick våta varianten av gula fläcken som inte behandlades i tid, trots att jag sa till personalen att jag såg konstigt.. och att jag fick gula fläcken berodde på svampinfektionen som orsakade även blodförgiftningen.. alltså eg. orsakat av magop..
Nu vill jag inte skrämma nån, är bara glad att dom är betydligt mera noga nu än för 2 år sen då jag opades. Men vill inte rekommendera Danderyd för någon!
På Danderyds sjukhus ska man visst gå ned i vikt. Jag fick målet 4-5 kg av kirurgen, vad andra fick vet jag inte mera än att i min dietistgrupp skulla alla flyta 2 veckor innan op, samma sak gällde för alla i sjuksköterskegenomgången.
För mig var man extra noga med att ta hänsyn till mina andra sjukdomar och jag skickades på olika provtagning flera gånger plus att de ville ha senaste värdena från lungläkaren.
För övrigt gäller det för alla bantningspulver att man ska stå under medicinsk uppsikt om man lever på bra de preparaten i över två veckor. Jag tror att du kan gå in på en strikt diet av annat slag efter två veckor. Den första veckan händer mycket när vatten och glykos går ur kroppen, sedan går det inte fullt så fort.
Ta bort socker och så mycket andra "tomma kolhydrater" som möjligt. Ät kött. fisk. fågel och grönsaker (bara lite av majs och ärter). Surdegsbröd och knäckebröd är OK, men inte degitgt vitt bröd. Tugga länge och låt maten ta tid. Du ska hinna känna dig mätt och inte bli hungrig alltför snart igen.
Tack för tipset Susanne
Gjorde ingen gastroskopi på Värnamo sjukhus innan op heller. Dock 6 månader efter när jag fortfarande inte kunde äta. Var en riktig skräckupplevelse min operation. Fick infektion direkt. 2 veckor på intensiven och min far meddelades att jag kanske inte skulle överleva. Sedan ytterligare 2 månaders vistelse på kirurg avdelningen. Öppna sår i 4 månader som distriktsköterskor kom och la om 2 ggr per dag. Efter ungefär 8 månader var jag på den nivå som de flesta är på 2 dagar efter operationen.
Någon gastroskopi gjordes inte på mig heller, däremot EKG plus en massa extra blodprover.
Alla på Danderyd får numera antibiotika samma dag före operationen i förebyggande syfte. Jag skulle tro att de flesta sjukhus gör så numera. Om det skulle komma ut lite tarminnehåll i buken så är det bäddat för infektion. Det kan väl knappast avhjälpas av en gastroskopi i förväg, men väl av antibiotika.
Det måste vara förfärligt att drabbas av en infektion pga kolibakterier som hamnat fel.
Det gjordes inte någon Gastrokopi på mig heller och jag har inte hört att det görs nånstans "bara sådär" om det inte finns nån speciell anledning. Men jag tycker verkligen det är toppen att de gör det!!
Det eliminerar ju en del risker!
På mig var de noga och kollade hjärtat.. eftersom de inte hade någon kardiolog på plats under själva open.
Var ingen rolig upplevelse att göra gastroskopi dock. Bland det obehagligaste jag gjort men som tur så går det ju snabbt.
Jag kommer att begära lugnande för att inte få panik.
#11 Tänk bara på att andas så går det snart över.
Låter nog lättare än vad det är. 
#13 Japp, när paniken kommer är inte andningen det första man tänker på direkt. De höll fast mig och skrek det till mig och så fort som jag gjorde som de sa vart det lättare. Hoppas innerligt att jag aldrig behöver göra om det:)
Det värsta är väl att man tror att man skall kräkas. Jag klarar inte av sånt. (rädsla)
Jag gjorde inte heller gastroskopi däremot gjorde de andningsprover och blodprover ett par veckor innan. Andningsproverna var för att se ifall det fanns en viss typ av bakterier i magen. Om så var fick man behadling då dessa inte bör vara kvar i den delan av magen som sys bort.
Så hemskt att läsa vilka saker vissa här har upplevt, som kanske kunnats undvikas till viss mån med lite föreberadande undersökningar av sjukhusen
Ja det är någon bakterie eller liknande som skall kollas upp så att dom hinner behandla det innan dom skär och syr i magen för att minska risken för komplikationer.
#17 skulle tro det är samma koll, bara olika sätt att göra det på
Ja så kan det vara.