Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett11-i-väntan-på-operation
Läst 1569 ggr
[WX5]
2011-07-26 11:46
0

Samtalet

Var även till kirurgen idag om GBP och det var en snabb visit. Lite snabb information om operationen och komplikationerna. Sen att alla operationer blir i Åbo och att dom kräver en viktnedgång på 10%. Det vill säga 9,6 kg för min del. Hur skall det gå till? A-ja det är ju bara att försöka ytterligare en sjuttielfte gång och jag skulle börja redan nu sa kirurgen.

I Åbo bestämmer som vilken operation det blir så jag får inte bestämma själv vilken av det blir. Jag hade hoppats på att inte få sleeve (den med bandet runt va?).

Skrämmande men så är jag deppad också.

millam
2011-07-26 12:51
0

Att dom bestämmer vilken op det ska bli.. jag uppfattade det som att de bestämmer hur op ska gå till, om det blir titthålskirurgi eller öppen op? I så fall förstår jag att det är dom som måste kunna bestämma det..Men kanske dom menade som du sa.. i så fall är det ju inte roligt, klart man vill själv påverka vilken metod som används!

Kanske kan man lämna önskemål? Man måste ju ändå kunna säga sin mening? Fast jag vet ju att i Finland har patienterna inte lika mycket att säga till om som här. Men nog tar dom väl hänsyn till dina önskemål ändå, om du kan lägga fram det på ett sätt som övertyger dom om vad som är bäst för dig?

Håbe
2011-07-26 13:14
0

Sleeve är inte den med bandet. Det är gastric banding, som är den jag har gjort. Den gör man nog inte längre. Tror det var för mycket komplikationer med den.

Sleeve tror jag innebär att man tar bort en stor del av magsäcken, så att det bara blir som ett smalt rör kvar. På ett ungefär :-)

9,6 kg låter mycket när man hör det, men är man tillräckligt motiverad så fixar man det. Du får äta pulversoppor och sånt några veckor. Inte roligast i världen men när man vet att det är tillfälligt och inte för resten av livet så fixar man det.

[AnnikaOhlsson]
2011-07-26 15:03
0

De kilona fixar du! Jag fick 16 kg på 4 veckor. Med stenhård pulverdiet går det! Men det där med att inte få bestämma metod själv känns trist! Men det går ksnske som sagt med önskemål?

[WX5]
2011-07-26 16:24
0

Tack alla för era svar.

#1 Nä jag får inte välja nånting alls utan dom experminenterar och kollar vad som är bäst så det är därför som man inte får bestämma.

Kirurgen berättade även att många blev dåliga av dessa operationer och att många går upp i vikt efter några år om man inte håller diet.