Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett09-allmänt
Läst 2132 ggr
[AnnikaOhlsson]
2011-07-11 10:48
0

Vätska!

Jag har så himla svårt att dricka tillräckligt mycket! I början skrev jag vattenlista för att se till att jag fått i mig tillräckligt. Jag kanske borde börja med det igen.

Vatten har jag jättesvårt att få ner, det är inte dåligt på nåt sätt, men det är svårt att svälja, eller….jag vet inte hur jag skall förklara. Fun Light är inte gott att dricka hela tiden. Det kan jag ta ett glas då och då…

Har ni något tips?

siennasmams
2011-07-11 13:38
0

det där med vatten är nå't jag "oroar" mig för…

jag har ett GIGANTISKT vätskebehov, så VÄTSKA får jag i mig hur enkelt som helst - bara det inte är just VATTEN…

jag fick en sodastream-mackapär av min ursnälla mams, och det funkar MYCKET bättre än vanligt jämra vatten direkt från kranen.
jag brukar skvimpa i en slurk fun light i vattnet efter att jag kolsyrat det - det blir som måltidsdryck, typ…

men så läste jag att kolsyrade drycker ofta är NEJNEJNEJ efter gastric bypass, och då blev jag lite svettig, faktiskt - "hur ska jag fixa det här, nu, då???"

jag köpte mig en fräsig tillbringare, och fyllde på med vatten.
sedan skivade jag ner en limefrukt och nå'n decimeter gurka.
i med isbitar, och si - det GÅR att dricka, faktiskt!!!
*nöjd*

men jag kommer sakna dr pepper och portello…
*deppar och hänger med huvudet*

[AnnikaOhlsson]
2011-07-11 13:52
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag kan dricka kosyrat, inga problem alls faktiskt! men jag vet att det är vanligt att man inte kan det!

men när du har en kolsyremaskin kan du ju ha i så mycket kolsyra du vill. Ta bara en snabb puff så kanske det funkar? Det märker du snart om du klarar eller inte..

Gurka och citron osv i vattnet är OK. Men det är ändå på nåt vis svårt att få ner!! Nu får jag i mig vätska i o m att jag äter massor med jordgubbar (skulle kunna leva på det) men det är ju en kort period just nu….

millam
2011-07-11 14:05
0

För mig måste jag tänka tvärtom.. att inte dricka för mycket! Pga andra sjukdomar har jag maxgräns på intag av vätska, 2 L/dygn, 2,5 om det är mycket varmt. Absolut inte mera.

Jag tycker om vatten, dricker gärna ofta. Kanske för att jag ör så torr i munnen.. men tar sugtabletter för det nu.. vatten är ju så gott!

siennasmams
2011-07-11 14:28
0

# 2

hmmm…

det är ju grymsvårt med vatten…

och eftersom jag läst att "fejksocker" triggar sockersuget, så FÖRSÖKER jag vänja mig av med light-produkter, men vanligt kranvatten är VIDRIGT (jag sjöjs) - jag var GRYMT duktig på att dricka vatten när jag gick på gym och svettades, och jag fixar också att dricka kranvatten om jag är sjuk (dvs när jag har feber)…

så det är väl en vanesak, kanske…
*suckar tungt*

jobbigt när man inte kan förklara VARFÖR nå't bara inte GÅR…

here's to att vi hittar nå't vätskealternativ som funkar!
*skålar i valfri vätska*

Piggelino
2011-07-11 15:10
0

Haj haj!

Jag har haft vätskebrist efter op och kämpar varje dag med att få i mig en liter.

Men har fått ett svar på varför vatten är jobbigt att dricka. Vattnet har högre densitet än saft eller om du blandar ner nårgot annat i vattnet. Det blir alltså "tungt" och åker ner i strupen "tyngre" än annat.. Jag är inte kemist men tycker nog att det känns som om det kan vara rätt.

Jag har löst detta med att varje dag koka en kanna thé (grönt el rooibos) plus honung i. Första koppen är god att dricka varm på morgonen men sen när allt svalnat så lägger du i isbitar i nästa kopp. Voila!!! Isté…..

Funkar bättre såhär och varvar med lite vatten. Den lilla honungen bryr jag mig inte om att det är socker för honung i sig är så nyttigt :-D

Prova?

millam
2011-07-11 19:10
0

Jag har hört att the skulle vara vätskedrivande, liksom öl o kaffe, stämmer det, tro?

Piggelino
2011-07-11 19:22
0

Jag vet att alkohol och koffein är det samt svart te men vet inte hur det är med grönt , vitt och rött te…men det kan jag kolla :-)

Piggelino
2011-07-11 19:28
0

Oj, många meningar om detta med vätskedrivande…Men grönt te är obetydligt vätskedrivande pga av att det innehåller jättelite tein (koffein) som är den stora boven i dramat…

Så jag ser det som ett fint alternativ då det innehåller massor av antioxidanter som är hälsosamt :-)

[AnnikaOhlsson]
2011-07-11 22:02
0

Ja. Grönt te (och svart kaffe) dricker jag några koppar om dagen! Men som iste har jag inte testat. Det kanske jag borde…

millam
2011-07-11 22:30
0

Bra att veta, grönt the är fritt fram alltså!Skrattande

Piggelino
2011-07-11 22:42
0

Japp och det finna i många smaker..kan tycka att det enkla gröna är tråkigt..

Tips…Koka upp vatten i en stor kastrull..lägg ner kardemumma kärnor,kanelstång och en stjärnanis och ingefära (färsk)och ca 1msk honung,låt dra ca 20 minuter..

Sila, häll upp i kanna och ploppa ner massor av is så har du chai-the!!!

Mums!!!

[AnnikaOhlsson]
2011-07-12 08:19
0

Spännande!! Det måste jag testa!!

Tack för tipsen!!!