Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett09-allmänt
Läst 2563 ggr
[WX5]
0

Hur mycket mindre äter ni?

Jag äter allt mindre och mindre portioner och blir proppmätt nästan direkt. Saken är den att jag inte är opererad ännu (går ändå inte ner i vikt) så hur mycket mindre kommer jag inte då att äta sen när jag väl opereras?

[AnnikaOhlsson]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag vet såna som äter 1-1½ dl i storlek ung efter 2år. Sen beror det väldigt på VAD man äter. Potatis t ex klarar jag väldigt litet utav. En halv normalstor potatis till 4-5 köttbullar och en dl ärter är en lagom portion.

Men om jag däremot äter tex bulgur eller fullkornspasta så tar jag ca en dl. Det beror helt på vad det är man äter.

I går åt jag till lunch 2 små färska potatis, en grillad kasslerskiva och en tomat.

Tror det är en ganska normal storlek faktiskt när jag jämnfört min tallrik med andra opererades… :-)

[WX5]
0

Okej.

[AnnikaOhlsson]
0

I jämnförelse kan sägas att just färskpotatis och grillad kassler är något av en storfavorit. innan jag var opad kunde en normal lunch innehålla 3-4 kasslerskivor och kanske bortår 20 st små färskpotatisar….

[WX5]
0

Okej. Så mycket äter inte jag nu utan det kanske blir 2 normalstora potatisar och 2 tunna köttskivor. Förr kunde jag vräka i mig massor med kött. 4-5 bitar och nästan lika många potatisar eller massor av pommes.

[AnnikaOhlsson]
0

Men om du äter så "små" portioner nuförtiden och faktiskt blir mätt på det…. ät ofta, så bör du ju gå ner i vikt? Du kanske inte behöver en OP om du bara "äter som en opad" om du förstår hur jag menar…

Skrattande

[WX5]
0

Ja precis. Det var så min tanke var. Om jag faktiskt äter så lite så kanske det inte behövs en op. Men jag går inte ner fast jag äter så lite. Rynkar på näsan

[AnnikaOhlsson]
0

Hur ofta äter du?

[WX5]
0

ca 4-5 gånger om dagen.

[AnnikaOhlsson]
0

OK. Det kan ju vara så att du äter FÖR lite! Om kroppen inte får tillräckligt med föda så ställer den in sig på svält och sparar allt till "sämre tider". Det är inget ovanligt, jag har också vart med om det.

Försök äta lite oftare så kommer du nog börja gå ner.

[WX5]
0

Det är så svårt. Obestämd Är ju mätt hela tiden.

[AnnikaOhlsson]
0

Ät lite mindre varje gång och fördela det i stället på minst 6-7 ggr dagligen! (jag vet, det är ju lätt för mig att sitta här och säga)

Skrattande

[Wiveka]
0

Jag äter ca 70g proteiner minst 2 ggr/dag(huvudmål) och sedan mellanmål där det är proteiner med oxå.

En liten potatis eller 100 g pasta eller 1 dl kokt ris.

Kolhydrater ska oxå, förutom proteinet, finnas med i alla mål.

Max 2 frukter/dag.

Dessa är rekommendationerna från Ersta där jag op:ades 2009.

Lycka tillSkrattande

[WX5]
0

Hur mycket mindre är det än en normal portion? En som är rekommenderat av LMV?

[Wiveka]
0

ca hälften tror jagFlört

[WX5]
0

Aha okej. Glad

[AnnikaOhlsson]
0

Kursiverat står att läsa på http://aktivtraning.se/halsa/viktminskning/en-portion-per-maltid-racker

För dig som Tränar normalt" och vill bli av med några kilon rekomenderas:

125–175 gram kött/ fisk/fågel, 150–200 gram kokt ris/ pasta eller 250 gram kokt potatis, 250–350 gram grönsaker + 1–2 tsk olja eller motsvarande mängd annat nyttigt fett.

Detta är en "normal" portion alltså!

[WX5]
0

Men hjälp vad mycket. Men sen är jag inte så aktiv i träning heller. Tungan ute

[AnnikaOhlsson]
0

Jag har en svåger som är kock och jag har för mig att han sagt att en normal köttbit skall vara 180-200 gr! Kan inte svära på det, men har bestämt för mig det!

[WX5]
0

Vet att dom har på Viking Line en normal portion på kött 200 gram. Stor är 300 gram. Flört

[AnnikaOhlsson]
0

Hua, det är mycket…inser man nu, fast jag åt ju det med lätthet förr!!

[WX5]
0

Jo jag håller med. Förr tog jag alltid den större portionen. Oskyldig

[AnnikaOhlsson]
0

Eller när man var på IKEA köpte vi alltid varsin tallrik med 20 köttbullar…