Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett09-allmänt
Läst 2858 ggr
[Ai-chan]
2011-06-21 11:28
0

Viktoperation

Vad krävs det för att få en operation? Jag har hört att det är minst vikt, stämmer det? Isåfall vilken vikt? Är det något mera som krävs?

Finns det någon bra sida eller artikel som man kan läsa för mera information? 

Hört att det finns flera olika viktoperation? Vilka är det isåfall, och hur går de till?

Vad finns det för komplikationer och hur ser livet ur efter viktoperation? Vad får man göra och vad får man inte göra efter operation?

Jag är hemskt nyfiken på viktoperationer. Jag väger ca 110. Och går hela tiden upp och ner mellan 104-111 ungefär. Och jag har alltid i hela mitt liv varit överviktig. Jag har flera gånger om försökt att göra något åt det, träna, äta rätt, mm. Men faller alltid tillbaka. Jag vill börja om från början lixom.

Vad fick dig att göra en vikt operation?

[Ai-chan]
2011-06-21 11:48
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min längd är även ca 176.

Gjorde en sån där bmi test på nätet och den sa att min bmi var 35,5

[Ai-chan]
2011-06-21 11:49
0

Och en till fråga. Om man gör operation, kan man ändå bli gravid i framtiden eller blir det komplikationer?

Piggelino
2011-06-21 12:01
0

Hej!

Jag tycker att du ska gå in på www.viktop.se där det finns svar på det mesta.En bra sida.Samt googla på olika viktbloggar och fråga gärna en läkare med.Då får du svar!

Kram

[AnnikaOhlsson]
2011-06-21 12:30
0

Jag håller med piggelino. Fast jag föredrar Viktdropp framför viktop. Men det är ju en smaksak! :-)

Jag lärde mig massor genom att läsa bloggar! Men du är naturligtvis mer än välkommen att ställa frågor här! Vi svarar efter bästa förmåga!! :-)

Dina frågor är lite svåra att svara på eftersom det inte finns några generella svar. Men jag ska försöka så gott jag kan iaf! :-)

För att få op från Landstinget så är det minsta BMI 35, men det beror på vart i landet du bor… Jag bor i Västra Götaland och där krävs 35 + fetmarelaterade sjukdomar eller 40. Jag har inga sjukdomar, därför krävdes det 40.

Du kan, om du av någon anledning blir nekad OP (tex för lite BMI) betala den själv och göra den privat. Summorna jag hört om detta har rört sig någonstans mellan 110.000-150.000. Kanske finns det någon som har mer exakta siffror?

Det finns vad jag vet 4 st olika varianter. Det är Gastric ByPass (som jag gjort) Gastric Banding, Duodenal Switch och VBG. Hur dessa går till kan du läsa mer om, om du klickar på "länkar" högst upp till vänser på sidan. (Precis under loggan, Viktoperation iFokus). Där har jag lagt in länkar till de olika operationsmetoderna.

Jag är lite osäker på om VBG faktiskt utförs nuförtiden, men det låter jag vara osagt. Vad jag har förstått (kan ha fel) så är GBP och DS de vanligaste metoderna idag!

Och ang. frågan om att kunna bli gravid… Ja, det blit t o m lättare att bli gravid efter OP. Men läkarna avråder å det starkaste att bli gravid inom ett år efter OP. Dock vet jag såna som blivit det och det har gått bra!

Hoppas jag kunnat hjälpa dig lite iaf!

Ha det så gott och lycka till!

Piggelino
2011-06-21 12:44
0

Tack Hyacinta för tipset om viktdropp, visste inte att de fanns!

[Ai-chan]
2011-06-23 22:05
0

Tack för svaren! Ska kolla in sidorna och läsa lite. Men jag fortsätter även att ställa lite frågor här. =)

Får man välja vilken operation man vill göra eller hjälper de en att välja eller väljer de?

Jag vill inte sluta och leva helt. En av mina ex ska göra denna vikt operation. En som han inte får göra något speciellt alls efter, och måste verkligen ha bestämda måltider, inte dricka, och får inte äta vissa saker och så. Eller är det så på alla operationer?
Men vet att det ska finnas en där man kan dricka lite, och äta det mesta ändå… :/

gummimamma
2011-06-25 11:00
0

Efter en gbp får man äta och dricka nästan allt, men det är inte säkert att din mage accepterar allt. Man får prova sig fram till vad man tål… Det är bara precis efter operationen man inte kan äta och dricka hur som hellst, utan i början måste man äta flytande mat för att sedan gå över till puré innan man kan börja lite försiktigt att äta fast föda. Mängderna man kan äta/dricka efter en operation är mycket små, så man måste äta lite men ofta. Äter man fel sorts mat, som tex fett eller sött, så blir man illamående. Mycket små mängder går att smaka på, men inte äta hela portioner. T ex kan jag inte äta en hel kanelbulle, men ett par tuggor går bra. Med drickat menar du kanske alkohol? Jo, det går att dricka det med. Men man ska undvika det i början så att magen får läka ordentligt. Efter operationen blir man påverkad mycket fortare, då alkoholen går ut i blodet blixtsnabbt! Man får vara lite försiktig och bara dricka små mängder.

Min man brukar skämta att jag har blivit billig i drift, då jag både äter och dricker för en bråkdel mot vad jag åt och drack förut.

[Ai-chan]
2011-06-25 18:28
0

Okey, tack för svar. =)

[Ai-chan]
2011-06-25 18:39
0

Vilken viktoperation skulle ni tipsa om?

[AnnikaOhlsson]
2011-06-25 19:33
0

Det är jättesvårt att säga vilken op som passar bäst för dig! Jag har ju gjort GBP, och det är den enda jag känner att jag kan nåt om! Disskutera med din läkare, men framför allt, läs, läs och läs om det! Kram på dej!

[Ai-chan]
2011-06-25 20:30
0

Okey, tack för svaren. =)

gummimamma
2011-06-25 20:35
0

Håller med Hyacinta: läs  och lär dig så mycket som möjligt om de olika metoderna och diskutera med din läkare vilken som passar dig.

Piggelino
2011-06-30 20:51
0

Håller också med de ovanstående…

Jag äter lite av allt som jag vill ha. Ser till att få i mig maximalt med näring och då finns inte plats för så mycket annat.Men är jag sugen på glass eller kaka då tar jag en liten bit. Magen säger direkt att nu är det stopp, du är mätt så jag tänker aldrig att jag vill ha mer. Många saker kan jag inte äta efter op för jag har fått förändrade smaklökar men jag ser det som en befrielse att inte gå och vara sugen jämt.Nu är det tvärtom att jag aldrig är sugen. Men när jag smakar så smakar det gott.Jag kan dricka före maten men måste vänta ca 15min efter…

Men som sagt , alla fungerar olika!

Och detta är ju som jag tjatar om jämt :-) ingen quick fix…Man måste hela tiden tänka sig för så man får i sig näring då tarmarna inte tar upp lika mycket efter en op.

Läs läs läs och jobba med dina problem mentalt innan du beslutar dig.Jag menar om man som jag åt socker för jag hade ont, socker när jag var ledsen, glad, förbannad..ja då måste man se att efteråt måste du hitta ett annat sätt än mat att trösta dig med…Så du är medveten innan vad just ditt problem är. Tröstätning av socker? Mat? Varför?

Lycka till :-)