Hur hade ni gjort?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hejsan allihopa!
Jag blev väldigt glad när jag hittade detta forumet på iFokus =) Visste inte att den fanns!
Jag själv ska göra en op.
För över ett år sen tog jag kontakt med vårdcentralen som inte tog mig på allvar…så den 6 april skickade jag en personlig remiss. Den 12 april fick jag svar om att det inte skulle vara några problem med att får op Gastric Bypass =) blev possitivt överraskad med ett så pass snabbt svar från läkaren.
Han skrev att jag skulle få en tid för undersökning….men har inte hört nått sen dess. Hur hade ni gjort? Borde jag ringa och höra hur det går?
Javisst! Det tycker jag absolut att du ska göra. Det vidar ju bara att du verkligen vill. Att bara intresserad och tjatig är två helt skilda ting! Välkommen hit föressten. Hoppas du skall trivas! Siten är helt nystartad och vi behöver få in nytt fräscht "blod"!
Klart du ska ringa! Jag tycker att patienter behöver bli mer "tjatiga" när det behövs : D Vilket sjukhus skickade du remissen till?
Välkommen!
Oki, få gör det i morgon =)
Tack! Tyckte det va jätte bra med denna siten…Är ju lite nervös :P
Jo, jag känner igen det där med att vara nervös! Har väl aldrig vart mer sammanbiten än vad jag var innan första mötet med kirurgen! :-)
Ringde precis, men fick säga mitt telefon nr så skulle dem ringa upp 13,10.
Känns pirrigt i magen. Blir alltid nervös för sånt här :P
Hur snabbt fick ni tid till op från det att ni kontaktade dem?
Min vän som rek mig till denna läkaren skrev till honom fevruari 2009 och fick tid oktober 2009 :O
Det gick väldigt snabbt för henne och hon har inte alls så mkt övervikt som jag.
Javisst är det pirrigt, jag vet precis vad du pratar om… :-)
Jag var på VC och fick remissen skickad i November-10, 20 dec var jag på gruppinfo på Sahlgrenska. Sen hörde jag inget och i slutet av januari ringde jag och frågade hur det gick… då fick jag veta att jag blivit godkänd, men de hade inte hunnit skicka ut brevet.
1 februari fick jag brevet.
1 mars fick jag nästa brev att Sahlgrenska inte kunde hålla vårdgarantin och därför erbjöds jag en plats på Bariatric Center i Lund, jag tackade ja. Om man accepterade skulle man ringa Bariatric, så jag ringde direkt och fick tid att tröäffa läkare (i GBG) 21 mars och informationsträff i GBG 4 april.
När jag träffade läkare fick jag OP-tid, den 19 april. Jag fick börja med flytet samma dag och flöt i ganska exakt 4 veckor innan OP.
Så jag ringde bara en gång, men det gick snabbt ändå tycker jag!!
LYCKA TILL!! (Berätta gärna hur det gick sen)
Kram på dej
Flytet…vad innebär det exakt? Vet att man ska gå ner bara.
Gick det så snabbrt i Lund?! I skåne sa dem att jag kunde vänta 2-3 år på op. 1 år efter att VC sa att dem hade skickat en remiss så hade jag inte hört ett smack från någon. Df valde jag att skriva en personlig remiss till en läkare som min vänn gick till.
Tack =)
Innan OP skall man under en viss tid (som läkaren talar om för dig) leva på enbart flytande föda. (Naturdiet, Nutrlett, Allevo, Modifast osv) Någon form av kostersättning. Vissa opererande kliniker har vissa märken man skall använda, andra får man själv fritt välja. Vanligast är att man väljer själv, bara man inte överstigen 800 kalorier om dagen. (även kaolrimängden kan variera från klinik till klinik).
Skåneregionen har ju fått på sig att de skall minska på viktoperationerna, de lägger tydligen enligt tvs "Rapport" ner "alldeles för stora summor på viktreduceringsoperationer". Därför kan väntetiderna dra ut på tiden såpass mycket där.
Men Bariatric Center är en privat klinik som enbart utför GBP-operationer, ingenting annat!! Det kändes himla tryggt att veta att de verkligen var experter på sitt område!
Västra Götalandsregionen som jag tillhör har ett avtal med dem. Så det var därför jag genom landstinget hamnade på en privat klinik. Annars hade jag stått kvar i kön här i VGregionen där vi har Sahlgrenska, NÄL, SÄS och KSS som opererar. De utför ju så många andra typer av operationer också, så väntan hade blivit lång…
oki, det måste va nått relativt nytt med att bara inta vätska? Min mamma gjorde en op för kanske 5-7 år sen (minns inte riktigt) och då fanns inte nått sånt.
Ja, förstår att du kände dig trygg då =) Men man måste ha remiss från ett sjukhus för att få opa sig där?
Dem ringde precis tillbaks. Vilken sur kärringen som ringde mig :S Sjukt otrevlig och nedlåtande…Fy, såna borde inte få jobba inom vården!
Ska försöka att få tag i nr till läkaren som jag skrev remissen till.
Jag vet inte hur länge de hållit på med flytet, men min chef opade sig för 4 år sedan på Sahlgrenska och hon flöt i 5 månader innan!
Det är ju en privatklinik, så antingen kan du betala själv, eller så kan du ringa runt själv och fråga om det finns nån som kan opa dig. En kollega till mig opar sig där på måndag. Hon ringde själv dit och fick tid. Men då fick hon själv se till att få över alla journaler och även ordna med betalningsförbindelsen från VGregion till Bariatric.
Alla Landsting har en vårdsluss eller liknande (googla på Vårdgaranti + ditt landsting). Dit kan man ringa och fråga hur det funkar just i ditt landsting.
Men oavsett vart du bor kan du alltid åberopa vårdgarantin!!
Tack för hjälpen =D
Fy vad trist med såna! hade hon ingt som helst besked?

Jag håller med..
Om du själv är helt säker på att du vill opa dig, då går det nog ändå fortare om man ringer och "tjatar".. kanske fel ord, men nåt besked bör dom ju kunna ge! Om det dröjer innan det blir op av, det är ju trots allt snart semestertider också som kan påverka, bör dom iaf kunna tala om alternativen!
allt hon sa va att d brukar ta 5-6 mån innan jag kallas till undersökning :S Hon bara "vet du inte det eller?? Det måste du fått besked på!" Nä det har jag inte! Fick ett brev av läkaren som sa att det absolut inte skulle vara några problem och att han skulle återkomma med tid.
Då började hon gagga om om jag va säker att det va från läkaren och bla bla….suck
Fy vilket trist bemötande du fått!! Usch! Såna är bedrövliga att ha att göra med. När man är nervös och lite "stressad" och få en sån i örat blir man otroligt besviken.
Men vet du? Om du vill kan du ju kontakta klinikchefen och berätta. Det finns i din journal vem som ringde dig och klockslaget på sekunden.
Det beror ju på hur otrevlig hon var förståss, men alternativet finns alltid!
Oj, det visste jag inte! Tack så mkt =)

Då tycker jag du skulle kunna ringa igen o hoppas på att råka få nån annan att tala med.. och säga att du fått olika besked, vad gäller?
Alternativt, ring direkt till den doktor som du fick första beskedet av? Han skrev ju i brevet att HAN snart skulle återkomma med besked om tid, då står säkerligen hans namn och tel.nr på brevet? Om det är samma ställe, bara säg att du vill tala med denna namngivna läkare, börja inte diskutera med nån annan.. bara sånt som jag skulle göra, vet inte om det funkar där du bor?
Hur har det gått för dig RosaKiwi?
Jag har inte kontaktat dem än =(
Jag var på AF nästan hela dagen igår och idag blir det träff med jobbcoach. Men tänkte att jag skulle kontakta dem på måndag igen och be om få tala specifikt med min läkare!
Ang brevet som jag fick av honom så har det kommit bort. Det skickades nämligen hem till mina föräldrar. Mamma säger att hon har gett det till mig, men inget jag kan minnas. Minns bara att hon läste upp det för mig i telefon.
OK! Hoppas du snart får besked!!
Och lycka till hos jobbcoacen… :-)