Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett13-operationsberättelser
Läst 6391 ggr
fett lätt
2011-05-31 13:06
2

Min operation

Jag gjorde min operation 30/3 2011. Nu har det hunnit gå nio veckor och jag mår toppen.

För mig var vägen till operation lång och krokig men när jag väl bestämt mig gick allt i raketfart. Jag har kämpat med min övervikt sen jag var 7 år och hunnit prövat allt. Jag har lärt mig att jag kan gå ner i vikt väldigt lätt men det svåra är att hålla vikten. Jag har nära släktingar som har gjort både gastric binding och gastric bypass operationer. Resultaten har varit blandade och fick mig att inse att íngen operation i världen skulle kunna hjälpa mig med övervikten om jag inte först tog tag i problemen som sitter i huvudet.

För min erfarenhet är att för många överviktiga är det största problemet inte vad som hamnar i munnen utan vad som pågår i huvudet som får oss att äta fel. De senaste åren har jag insett att jag aldrig kommer att må bra eller kunna ha en stabil vikt om jag äter mat med mycket kolhydrater. Det var först när jag kommit så långt och hittat en kost som gjorde att jag kunde stå stilla i vikt, länge, som jag kände mig redo för operation.

För att slippa vänta så länge på min operation tog jag kontakt med vårdföretaget Cavallio som bokade in mig på Ersta sjukhus. Det kostade 109 200 kr att göra operationen och det var värt varenda krona. Eftersom jag valde den vägen gick allt mycket fort.

Någon vecka efter första kontakten med Cavallio var jag på första besöket på Ersta. Jag träffade en dietist som konstaterade att all energi jag lagt ner på kosten och mitt tänkande runt mat var en perfekt grund inför operationen. Hon gick även noggrant igenom hyur jag skulle äta innan, precis efter op och resten av livet

Sen var det dags att träffa kirurgen som konstaterade att det inte fanns någon fysisk anledning att avråda från operationen. Han berättade om vad operationen innebär rent medicinskt och vilka risker som finns.

Sjuksköterskan såg till att jag tog de blodprover som behövdes, mätte och vägde mig och lotsade mig igenom allt praktiskt som jag behövde ha koll på.

Eftersom jag ett medfött hjärtfel (WPW-syndrom, dvs en extra nervbana i hjärtat som ibland kan orsaka hjärtklappning) så fick jag också träffa narkosläkaren innnan. Även om jag vet att mitt hjärtfel är helt ofarligt känns det tryggt att narkosläkaren vill ha full koll på att inget oväntat kan hända pga det.

Så blev det dags att boka in tid för operationen. Eftersom jag skulle på två veckors semester ville jag inte börja med flytperioden förens efter jag kommit hem. Alltså bokade min operation in till två veckor och tre dagar efter min semester.

Flytperioden gick jättebra. Jag saknade att tugga så jag ät morotsstavar och gurkstavar som komplement till Modifast.

På operationsdagen var jag lugn. Kände verkligen att jag var i godda händer, personalen på Ersta gör massor av gbp operationer och är väldigt rutinerade. Det sista jag minns är att jag ligger på operationsbordet och narkosläkaren sätter på mig syrgasmasken och säger att jag ska räkna ner från 10.

När jag vaknade var jag lite groggy och väldigt törstig men mådde bra. Så bra att jag nästan undrade om de inte hade kunnat göra operationen. Först när jag försiktigt la händerna på magen och kände plåstren var jag säker på att jag hade blivit opererad. Pga några försenade utskrivningar fick jag tillbringa kvällen och natten på intensiven. Jag satt i en fåtölj och såg på tv, löste korsord och läste tidningar. Det enda som var jobbigt var att jag var så himla törstig.

Resten av tiden på sjukhuset fortsatte lika bra. När jag skrevs ut så var jag väldigt pigg och kände bara av såren på magen när jag t.e.x. satte mig upp i sängen eller böjde mig ner för att knyta skorna.

De följande veckorna flöt allt på bra. Märkte att jag inte mådde bra av den ganska sockerrika dieten (med kräm och fruktsoppa) som rekommenderades och testade mig försiktigt fram med maten. Ägg åt jag varje dag, keso gick också bra och mosade potatis. Nästan varje dag kunde jag lägga till något mer.

Efter sex veckor var det dags för återbesök på Ersta. jag träffade en sjuksköterska och dietisten. Dietisten sa att jag måste fortsätta att jobba för att få i mig alla 7 mål om dagen (blir oftast 5 eller 6), att jag måste öka mina portionsstorlekar lite och att jag måste dricka mindre vatten för att få plats med mer mat. Jag hade gått ner totalt 12 kg, minskat midjemåttet med 21 cm och alla prover såg bra ut.

//Elin

[AnnikaOhlsson]
2011-05-31 13:36
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för att du skriver din operationsberättelse! Det är både kul och intressant att läsa om!

Luciferchild
2011-06-01 12:15
0

Jag nåste fråga en sak.

Asså jag är överviktigt har ett BMI på typ 30 nånting..

Jag har ätstörningar och äter medicin som gör att jag får ökad aptit.

Jag hatar min kropp och mig själv och vill inget annat än att gå ner i vikt och se bra ut i mina ögon..

Tror ni att man skulle kunna få göra en sån operation även om man inte är KRAFTIGT överviktigt?

Alltså även om man betalar själv?

Med vänliga hälsningar  My

[AnnikaOhlsson]
2011-06-01 14:12
0

Javisst får du det! Betalar du själv så är det lättare om du inte jar bmi 35 eller40 beroende på vilket landsting du tillhöt! Men en sak. Man blir sällan snygg av en op. Inte under kläderna iaf. Löst skinn som hänger o dallrar :-) Men det finns ju åtgärder för det med förståss! Men kontakta först vårdcentralen o hör med dem om du kan få remiss! Lycka till hur det än blir!

fett lätt
2011-06-02 18:04
1

#2 Jag förstår att du inte mår bra om du inte trivs i din kropp. Tänk på att ätstörningar inte försvinner för att du opererar dig! Operationen förändrar ju bara hur kroppen handskas med det du stoppar i den. Allt som sker i hjärnan som handlar om mat förblir ju det samma.

Jag rekommenderar verkligen inte operation för den som har en ätstörning. Eftersom det går att gå upp i vikt igen efter operationen så är risken att du lägger över 100 000 kr på en operation som i längden inte ger det resultat du vill ha.

Jag vet att det är supersvårt men försök komma till rätta med dina ätstörningar. Klarar du det så har du ett mycket bättre utgångsläge inför en operation.

Mvh
Elin

Luciferchild
2011-06-02 18:19
0

Okej, jo jag vet.. magsäcken töjjer sig ju igen. tråkigt men sant. Kommer inte göra en op på länge endå eftersom jag ej har pengar. men som du säger så måste jag få bukt på mina ätstörningar först.

Tack för att du svarade :)

Med vänliga hälsningar  My

fett lätt
2011-06-07 20:58
0

My; att magsäcken töjer sig verkar vara en svårdödad myt som sprids i gbp kretsar. Kirurgerna på Ersta säger att magsäcken inte kan töja sig. Jag ska sticka ut hakan och säga att jag tror att de som går upp igen efter en gbp op gör det för att de äter fel. Eller rättare sagt tror att de kan äta hur som helst resten av livet. Så funkar det inte. Operationen är ett verktyg men precis som resten av befolkningen måste vi opererade hålla oss till en sund kost om vi vill hålla vikten.

Mvh/Elin

[AnnikaOhlsson]
2011-06-07 21:46
0

Jag håller med. Magsäcken töjer sig inte, däremot kan tarmarna vänja sig vid mer mat…och äter man då fel… tja, då blir resultatet detsamma…

Nu minns jag inte exakt. Men dumpningseffekten kanförsvinna efter nåt år, men man kan kalla tillbaka den genom… hmmm… var det att flyta eller var det att helt utesluta socker en tid? Minns inte exakt som sagt. Men den går att få tillbaka iaf. Och det är ju en hjälp om manhar svårt att hålla sig från felaktig mat!

fett lätt
2011-06-07 22:12
0

Kolla gärna artikeln jag just laddade upp. Den handlar om hur hjärnan påverkas av kolhydrater. Jag tror att det är en del av förklaringen till varför en del som opererat sig går upp i vikt igen…

Mvh/Elin

fett lätt
0

Kolla gärna artikeln jag just laddade upp. Den handlar om hur hjärnan påverkas av kolhydrater. Jag tror att det är en del av förklaringen till varför en del som opererat sig går upp i vikt igen…

Mvh/Elin

fett lätt
0

Mvh/Elin