Hur många får komplikationer?
Finns det några siffror på hur många av alla opererade som får komplikationer?

Innan jag opades fick jag info om dessa siffror också, men minns de inte så noga nu.. om minnet inte sviker var ca 2% som dog, hur många som fick andra skador minns jag inte..
Men det går säkert att bara ringa till ett sjukhus som utför dessa operationer, statistik finns, t o m i en av deras egna brochyrer iaf på Danderyds sjh.
På första infon jag var på hos Sahlgrenska i GBG sa de att ca 4/1000 avlider och den enda "komplikation" de nämnde var dumpningar! Infon där upplevde jag som mycket bristfälligt öht, dessutom var vi ca 100 pers där! Jag hade läst på massor innan och visste att dumpningar knappast räknades till komplikationer (förutom i de fall då de ständigt dumpar på allt, hela tiden). När någon frågade om det inte fanns andra komplikationer blev svaret. "Jovisst, men det är så ovanligt, så det pratar vi inte om här och nu". I ett drömsenario är det ju så, men tyvärr ser ju inte verkligheten riktigt så ut? Jag har inga siffror nu, men det måste ju gå att ordna? Jag ska se vad jag kan göra!
#2 Underligt svar han gav på frågan om det inte fanns andra komplikationer, för det gör det ju uppenbarligen. Hoppas du hittar svar 

Den info jag fick var när vi diskuterade, bara jag och den op. läkaren, planering inför op.. för mig kändes det nästan som att han ville få mig att avstå..men siffrorna fanns skriftligt!
Synd, tror inte jag sparat broschyren där allt det där står.. men lite skillnad är det.. 2% borde vara 20/1000..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jo, det var väldigt konstigt svar… Jag tog hela den infon med en nypa salt, de verkade mest intresserade av att prata om den medicinska behandlingen som fanns. Operationen var bara nåt det "skummade igenom".
Den infon de höll där om operationer och tillvägagångssätt hade jag som lekman lätt kunnat hålla. Jag tror jag nog hade kunnat ge bättre info än de.
Jag har ringt till "min op-sköterska" som skulle skicka mig lite siffror! Så jag återkommer med mer korrekta svar framgent!
#5 Ska bli intressant.
#4 Det är ju stor skillnad på 20/1000 och på 4/10000. Hur kan man få så olika skillnader?
Ett "normalt" dödstal om man räknar alla narkoser (dvs sövda patienter) är 2 promille, dvs 2/1000. För oss överviktiga ligger det minst det dubbla.
Komplikationer är ju tex sammanväxningar i buken (som Anna Book råkade ut för), att man har svårt att i sig det man behöver pga diaréer.
#7 Komplikationerna är många. Sår som inte läker, sammanväxningar, läkage, kräkningar.
Undrar hur många som dör av komplikationerna efter OP?
Hmm, undrar om det går att få tag på dessa siffror