Förberedelser
Hej,
Jag ska snart in till Kirurgen för att prata om GBP eller annan typ av viktminskningsoperation. Jag har vissa frågor, som jag hoppas att ni kan besvara:
Vilka förberedelser var ni föreskrivna innan OP och under hur lång tid?
Vilket år var det ni hade er OP?
Vilka var de första föreskrifterna ni skulle följa efter OP?
Jag fixk gå ner 12 kg på en månad med hjälp av modifast innan op! Sen efter op så gällde soppdiet en vecka innan jag fick börja äta pure o sen mjukmat. Är opad april i år!
#1 Vilket län bor du i?
Jag bor i Västra Götaland, men genom vårdgarantin hamnade jag på Bariatric Center i Lund! Där var de stenhårda med vilket antal kilo man skulle ner innan. Andra ställen ställer inga kgkrav alls mer än flyt 3veckor! Det är jätteolika vilka föreskrifter som gälker på alla ställen!
Jag har hört med en som gjorde GBP nov-2010 i Blekinge och hon skulle gå ner något få kilo(typ 2-3kg) och gå på flytande(modifast) i 4 veckor innan. Från remiss till op tog det ca 7 månader.
Hur lång tid tog det för er från remiss till OP?
Ja, jag vet såna somhar gått på flyt i 8 veckor med. Som sagt, det beror helt och hållet vilken klinik man opas på! Vart tror du är akuellt för dig? För mig tog det ganska exakt 5månader, men även det beror på vilket landstingdu tillhör. Vet att det är väntetid på upp till 2 år i vissa. Men då går det att åberopa vårdgarantin! De enda jag känner till som inte använder sig av vårdgarantin är Dalarna. Där måste mangenomgå en "viktskola" först på några månader. Skönvikt!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag ska opereras den 8 juni på Danderyds sjukhus och börjar flyta i morgon.
Min remiss kom från lungläkaren i april förra året. Jag väger 2-siffrigt men har sjukdomar som ska bli bättre om jag blir lättare i kroppen.
På Danderyd måsta alla gå i gruppsamtal med dietist för att få info om mathållningen. Alla måste ha en strikt diet innan op, man ska hålla sig till helst Modifast. Jag som är mjölkallergiker fick dålig hjälp. Soja är inte så bra för mig heller av andra medicinska skäl. Så en diet på 800 kcal om dagen skulle duga, men den får jag komponera själv. Nu har jag hittat Noka som nog ska fungera, hoppas jag. Jag själv måste gå ned ca 5 kg, doktorn ger alla sin indiviuella nivå.
Gruppsamtal med sjuksköterska är också obligatoriskt
Alla får samtal med apotekare och narkosläkare för att förbereda med utsättning av mediciner och förbereda en smärtlindrande cocktail för operationen. De som behöver andningshjälp får en CPAP utprovad, den ska med till sjukhuset.
Efter op gäller 4 veckors flytande föda. Vi fick rådet att skaffa en stavmixer. Allt ska mixas och silas genom ett finmaskigt nät. Ingenting ska ha möjlighet att fastna i såren. Måltiden ska ta 20 minuter och ätes med tesked. Kanske kommer flyttiden att kortas ned för den är ovanligt lång. Sedan följer 2 veckor med puré. Man gör den gradvis tjockare från mjölkrinnande till mos. Därefter går man försiktigt över till normal kost som den ska vara resten av livet. Man ska då ha 3 huvudmål och 3-4 mellanmål.
Det kommer mera info när jag är på sjukhuset.
Riktlinjerna, både innan och efter op, skiljer sig kraftigt mellan sjukhusen. I stockholm där det finns flera klinker som gör gbp op så är det olika riktlinjer på alla ställen.
Jag gjorde min op på Ersta 30/3-11 och skulle gå på flytdiet (Modifast) i två veckor innan op. Det ställdes inga krav på antal kg som jag skulle gå ner. Däremot var kirurgen nogrann med att förklara att vitsen med viktminskningen innan op är att minska fettet på insidan av buken (runt organen) så att det finns mer utrymme för kirurgen.
Efter op var rekommendationen fyra veckors flytande diet och två veckors purékost. Kosten efter op hade inget med såren i magen att göra. Såren på insidan läker väldigt fort och är mycket mindre känsliga än såren på utsidan. Att Ersta rekommenderar fyra veckors flyt och två veckors purékost efter op handlar om att hjälpa patienterna att ställa om kosten.
Lyssna på den info du får på det sjukhus du ska göra din op på och fråga om allt som du är tveksam på.
mvh/Elin
Jag vet inte riktigt vilken typ av viktminsknings op jag får göra än… ska ta och samtala om det när jag ska dit, plockar med min mamma dit som är gastric banding operrerad för ca 10år sedan och med i SOS-projektet.
Har mina rädslor eftersom jag har sett på hur min mamma påverkas av det hela, men hon är också ett extrem fall eftersom hon på det hela har fått chrowns sjukdom och är matkänslg mot väldigt mycket.
Har funderingar kring GBP, sleev och dual swith… får se var vi och läkaren kommer överrens om.
Jag hoppas jag slipper gå ner en något innan, eftersom jag är lycklig om jag lyckas hålla min vikt stabil och inte gå upp. Vist är det ett plus om jag går ner något veckorna innan OP på flytande kost. Just nu kämpar jag rejält för att hålla vikten stabilt…. lyckats iaf 3 veckor nu, men det är jättekämpigt. MIn komplication på det hela är att jag har ett ben/fot som krånglar, som gör att jag inte kan röra på mig som jag vill. Hade gärna tagit en långpromenad med hunden om dagen, om jag bara fysiskt hade kunnat med min ben/fot.
Vill bara få den negativa spiralen att vända och bli positiv nu… vill bli lättare och rädda min fot, mina knän och leva längre.
Jag sökte till vc januari 2010 för att få remiss. Redan när jag sökte dit började jag tänka på vad jag åt och hur jag rörde på mig, så två veckor senare, när jag kom till husläkaren, hade jag tappat 2 kg. Sedan fortsatte viktminskningen sakta ända tills jag började fyraveckors-flytet i oktober. På operationsdagen 22/11 2010 vägde jag ca 17 kg mindre än den dagen jag bestämde mig för att utföra denna resa. Operationen gjordes i Karlshamn. Nu har jag tappat över 40 kg!
Min läkare sa inte att jag skulle gå ner si eller så många kg inför op, men förklarade att beroende på hur stor övervikt man har så får man olika lång flytperiod inför open. Flytandet är bara för att minska så mycket fett som möjligt inne i magen, så det blir lättare för läkaren att komma åt vid operationen. Är det för mycket fett i vägen, så måste de göra öppen kirurgi, men annars går det med titthålsoperation. Titthål läker lättare och fortare och är en skonsam metod.
Innan operationen fick jag besöka dietisten ett par gånger för att lära mig om de nya matvanor jag skulle bli tvungen att ha efter op - först 2 veckors flytande diet (passerade soppor, inte pulver/dietsoppor), sedan 2 veckor purémat. Sedan kunde jag försiktigt börja äta vanlig mat.
#7 Vi har nog fått ganska lika förhållningsorder av läkaren. Jag skulle gå ned ca 5 kg för att minska storleken på levern. Den sitter annars ivägen när man gör titthålsoperstion och man kan tvingas att göra en öppen operation. Vid en hastig viktminskning tas fettet därifrån i första hand. Man kan leva på bara vatten i två veckor om så behövs.
Fastan innan operation är mycket viktig, inget vatten alls tillåts för då kan magsäcken svälla.
Annan info kommer från SSK och dietist. Efter op måste man få i sig tillräckligt med protein. Rekommendationen var att köpa proteinpulver på apoteket. Det passar förstås inte mig med mjölkallergi, så jag letade efter annat. Några mycket små frön används av veganer, men jag avråddes av den kunnigare dietisten från dem för det finns risk att de fastnar på vägen ner och det kan orsaka infektion. Det är inte precis en jämn och slät maskinsöm man har inuti. Jag kan mixa ett rått ägg i maten, det får inte koagulera under den första flytande tiden.
Några i min SSK gruppinfo åt aldrig frukost, de fick i läxa att lära sig det och att äta tillräckligt antal mål på bestämda tider redan innan flytstart, småätande är inte tillåtet.
#8 Bra att du kämpar! Det går nog lättare om du bestämmer dig för att äta tre huvudmål: frukost, lunch och middag plus ett par mellanmål. Den vanan är bra att ha senare när du måste äta lite och ofta. Godis och vitt bröd ska ersättas med nyttigare mat.
Jag har också svårt att röra mig med flera fel på fötterna och svåra andningsvårigheter. Då måste man ju gå ned i vikt för att kunna leva vidare på ett bra sätt.
Lycka till!