Ledsen :-(
Jag opererades den 22 april i år och allt gick jättebra. 6 veckor efter op var jag på kontroll hos dietisten och hon sa att viktnedgången såg bra ut, 6 kg på lika många veckor. Men efter det har vågen stått still och nu har det gått nästan 11 veckor. Gör jag något fel? Har svårt att få i mig vätska och även ibland mellanmålen. Har inga hungers - eller mättnadskänslor över huvudtaget :-(
Per aspera ad astra
Vilken op har du gjort? Vad jag förstår är det inte ovanligt att kroppen pausar i några veckor… Speciellt om man jo-jo bantat genom åren… Har du ringt och pratat med någon där du gjorde din op? Vätska är ju väldigt viktigt att du får i dig… Hoppas att det snart ger med sig!
Det där med hunger och mättnadskänslor är vanligt att det försvinner i samband med op. Ibland bara tillfälligt och ibland permanent. Det tycker jag du borde fått information om. Samma sak med att det kan ta en paus ibland. Jag stod stilla på samma vikt i nästan en månad och sen rasade kilona av igen.
Däremot måste du få i dig mer vätska.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Tack snälla för svaren, känns lite bättre nu :-)
Jag gjorde en GBP, har försökt få tag på dietisten men hon är riktigt svår att få tag på. Fick ingen info om mättnad - och hungerskänslorna eller att vikten kunde ta en paus ibland.
Jag vet att jag måste få i mig mer vätska, så jag ska kämpa på mer att få i mig det, även om jag så ska tvinga mig :-)
Per aspera ad astra
Jag gjorde en GBP den 20:e maj ochjag blir inte heller hungrig… vilket gör att jag äter mina 3 mål mat om dagen och sen tar jag nån fika. Men mellanmål blir det sällan, fick skäll av dietisten för det men har väldigt svårt att bara för ätandets skull, så det bli en fika på em istället. Vätska får jag i mig, har alltid känt mig besläktad med kamelerna och dricker vatten så fort jag får en chans. :)
Allt går i platåer men 11 veckor låter ju lite länge, kan jag tycka. Vad äter du för något, vilken portionsstorlek?
Min portioner består av ca 50 - 75 g kött, fisk eller kyckling, 1 liten potatis eller 1 dl ris eller pasta och 50 g grönsaker. Det är dom direktiven jag fick av dietisten när jag åkte hem efter op. Får även ta 0,5 dl sås till maten fast det brukar jag skippa då jag inte är så förtjust i sås.
Per aspera ad astra
Hur går det med träning? Tränar du nåt? Även om det bara är promenader eller så.
Låter väl som en rimlig portion…? Jag brukar äta en halv laxbit (en sån där bit som säljs i fyrpack) och grönsaker, dricker mjölk till det. Jag äter inte heller sås, så jag vill ha det blöta att skölja ner maten med och mjölk innehåller mer närig än vatten så.. undviker kolhydrater så potatis, ris och pasta äter jag väldigt, väldigt sällan. Jag äter tills jag är mätt och känner att det räcker..
Tycker absolut att du ska jaga rätt på din dietist och höra vad hon/han har att säga om det hela, det kan ju faktiskt vara en helt vanlig platå eller nåt annat enkelt som stoppar upp det hela.
Bellatrix, jag försöker gå en promenad på 1 - 1,5 timme nästan varje dag som träning :-) Är det för kort tid? Kanske måste utöka tiden lite till.
Aralia, om jag skippar potatis, pasta och ris helt och hållet, kan det hjälpa kanske? Jag ska försöka på måndag igen och se om jag kan få tag på dietisten, och funkar det inte då så försöker jag tills jag får tag på henne. Kan ju hoppas att jag bara stannat upp för ett tag.
Per aspera ad astra
Jag gav upp kolhydrater när jag fick diabetes, såg ju hur de påverkade sockervärdena och mindre socker i kroppen skadar ju aldrig…
Hoppas du får tag i dietisten! Det är en rättighet du har efter open, så stå på dig.. heja heja :)
Jag tycker du kan börja där, du behöver ju inte jobba ihjäl dig från början. Men sen kan du ju kolla in att kanske börja simma eller träna på gym. Jag ska själv börja simma till hösten och gymma med. Jag gick ner 65 kg men har senaste tiden gått upp lite i vikt då min vardag ställdes upp och ner pga diverse trista händelser som jag inte hade kontroll över. Då försvann all vardagsmotion och rutinerna flög ut genom fönstret de med. Men det viktigaste är att inte ge upp. Det skulle vara såå lätt för mig att ge upp nu och tänka "det kommer aldrig gå", men det är ens största fiender när det gäller vikt. Kom ihåg det angående platån du står på nu: ge inte upp! :)
Tack Aralia, då skippar jag kolhydraterna :-) Jag skriver direkt när jag fått tag på dietisten och jag vet mer :-)
Tack Bellatrix, då fortsätter jag med dom promenaderna jag tar nu och kanske kan utöka längre fram i tiden. Kan tyvärr inte simma nåt vidare, men gym hade jag tänkt på att börja gå på så fort jag får ihop till ett kort :-)
Jag lovar att jag ska kämpa på och inte ge upp :-)
Per aspera ad astra
Kolla så att du faktiskt äter tillräckligt mycket. De perioder jag stod still i vikt under viktminskningsfasen så fick jag helt enkelt inte i mig tillräckligt många kalorier. Skärpte jag till mig och åt mer så tickade vågen neråt igen.
Tack SilverEmma :-)
Ska ta och kolla upp det med dietisten så fort jag får tag på henne.
Per aspera ad astra
Kvarg, utan socker och nästan fettfri äter jag som mellanmål. Fungerar suveränt och jag tycker de smaksatta är lätta att äta även om jag inte är så hungrig.
banan tycker jag är lätt att äta när man inte är hungrig.
Jag har varit i kontakt med ett hundratal viktopererade de senaste tre åren och det intrycket jag fått av dem är att platåer är SUPERVANLIGT! Nästan vanligare att ha det än att inte ha det. Din har ju varit ganska lång, men det förekommer ännu längre så jag tycker inte du ska oroa dig allt för mycket. Pratade med några förra månaden som hade haft platåer på 3 respektive 5 månader och sen börjat rasa igen. 🙂
Som några före mig har nämnt så är det många som kommer ur sina platåer direkt när de börjar få i sig mer kalorier, men det förutsätter ju att du får i dig för lite i nuläget så det är nog helt rätt att diskutera saken med dietisten. 😉
Motion kan du inte få för mycket av även om jag tycker 1-1,5 timmes promenad per dag låter som en alldeles utmärkt start. Däremot skulle även jag rekommendera att lägga till någon form av styrketräning även om du bara hinner nån enstaka gång i veckan. Detta för att man under viktnedgången förlorar massa muskelmassa utöver fettet!
Lycka till med din viktresa! 😃
Följ min viktresa: http://melineya.wordpress.com